Mentinerea unei dinamici foarte bune a dezvoltarilor in sectorul industrial si logistic in 2020 si 2021 a determinat o evolutie favorabila pe piata structurilor metalice, sistemelor pentru hale si panourilor termoizolante. Cererea a provenit atat din mediul privat (hale pentru productie/depozitare), dar si din zona investitiilor publice, in special in domeniul sportiv si datorita diverselor proiecte derulate de institutii ale statului. Marii dezvoltatori de centre logistice si industriale au anuntat noi investitii, iar activitatea din acest sector ramane deosebit de dinamica, cu noi achizitii si noi competitori. Studiile din domeniu indica faptul ca, in acest moment, dezvoltatorii au anuntat circa 800.000 mp de spatii industriale noi, ce urmeaza a fi construite si livrate in ultimul trimestru al acestui an si in 2022. Pe termen lung, se estimeaza un necesar suplimentar de 5 milioane mp de hale pentru depozitare pe piata locala, pana la finalul anului 2030. Dezvoltarea comertului online, in mediul privat, dar si noile investitii anuntate in zona publica - hangare pentru avioane, centre sportive, unitati si pavilioane militare, vor continua sa genereze crestere pe piata constructiilor de hale metalice in anii urmatori.
Majorarile de preturi inregistrate in ultimele aproape 12 luni pe piata otelului ar putea sa afecteze temporar activitatea din domeniu, din aceasta perspectiva opiniile exprimate de competitorii din piata fiind diferite. Totusi, piata europeana a otelului se inscrie pe un trend de revigorare accelerata in 2021, ceea ce creeaza perspective favorabile in ceea ce priveste stabilizarea preturilor. Potrivit EUROFER (asociatia europeana a otelului), consumul aparent de otel pe piata UE 28 sporit cu 3,6% in trimestrul al patrulea din 2020, ceea ce a reprezentat prima crestere din ultimele 12 luni calendaristice. Trendul a continuat si in trimestrul intai din 2021, avansul inregistrat plasandu-se la 0,9%, aferent unui consum aparent de 36,3 milioane de tone. Toate acestea reprezinta semnale clare de revigorare, dupa declinul pronuntat cauzat de pandemia Covid-19. Oficialii EUROFER au comentat datele respective afirmand ca, desi procesul de recuperare dupa criza este relativ neuniform pe continent, este foarte probabil ca acesta sa se manifeste pe parcursul intregului an 2021, gratie cererii sustinute venite din partea industriilor consumatoare de otel, care fac eforturi pentru a recupera scaderile masive din timpul pandemiei.
Reflectand imbunatatirile care au loc la nivelul cererii, livrarile pe piata UE in primele trei luni din acest an au sporit cu 1%, dupa ce in precedenta perioada de raportare cresterea fusese de 4,6%. Informatiile disponibile mai arata ca importurile din terte state au consemnat un declin in raport cu consumul aparent. Practic, dupa scaderea-record a acestui indicator, care a avut loc in trimestrul al treilea din 2020 (-25,4%), trendul descrescator s-a mai atenuat in urmatoarele luni (-5,4%), pentru ca in prima parte a anului in curs dinamica sa fie de -2,5% (cumulandu-se noua luni de scadere neintrerupta). Analizele curente arata ca, dupa relaxarea masurilor prilejuite de criza sanitara, incepand cu luna septembrie 2020 activitatea industriala a inceput sa fie reluata, in special la nivelul sectoarelor de produse de uz casnic si automobile, unde recuperarea a fost deosebit de accelerata. Revigorarea a avut loc in ciuda problemelor existente pe lanturile de aprovizionare, care au dus la accentuarea inflatiei aferente costurilor de transport, combustibili si componente. Toate industriile mentionate anterior au raportat rezultate mai slabe fata de perioadele de referinta (-1,4% in ultimele trei luni din 2020), pentru cel de-al cincilea trimestru consecutiv, insa declinul a ajuns la cote foarte scazute. Este clara, asadar, tendinta pozitiva din perioada actuala, care se consolideaza in pofida noilor provocari generate de pandemie. Acest lucru se reflecta asupra livrarilor de otel, cu toate ca activitatile raman, in continuare, fragile si expuse riscurilor, mai arata EUROFER.
Crestere de 10% pe piata panourilor termoizolante
Piata locala de panouri termoizolante a inregistrat o crestere de 10% in prima jumatate a acestui an, comparativ cu perioada corespunzatoare din 2020, mentinerea unei activitati sustinute pe piata constructiilor industriale fiind principalul motor al dezvoltarii. Anul trecut, pe piata a fost consemnat un avans de aproximativ 5%, context in care, valoric, vanzarile din domeniu s-au situat la circa 136 milioane de euro. In 2021, daca se mentine ritmul de crestere din prima jumatate a anului in curs, piata ar urma sa se apropie de pragul de 150 de milioane de euro. Ca volum, piata panourilor termoizolante s-a situat la circa 8,5 milioane mp in 2020. Evolutia favorabila din ultimii ani a sectorului s-a datorat cu precadere dinamicii deosebite a constructiilor industriale si logistice moderne. Mai mult, in conditii favorabile, sau cel putin normale/neutre, estimarile indica o dublare a stocului national de spatii industriale si logistice moderne in urmatorii 3-4 ani, avand in vedere dimensiunea tarii si factorul demografic, ceea ce va mentine ridicata cererea de panouri termoizolante, dar si de alte sisteme si componente pentru hale. Producatorii de panouri termoizolante estimeaza ca tendinta favorabila de pe piata se va mentine si in 2022.
Reglementarile cu privire la rezistenta crescuta la foc reprezinta un factor-cheie pentru segmentarea pietei in functie de miezul panourilor termoizolante. In topul livrarilor nationale se afla, in continuare, panourile cu miez din spuma poliuretanica (PUR), dar cele cu miez din spuma rigida de poliizocianurat (PIR), au inceput sa castige cota de piata inca de anul trecut. Desi panourile cu miez din vata minerala au cea mai buna rezistenta la foc, acestea sunt mai scumpe, mai dificil de manipulat, iar lucrarile de punere in opera au o complexitate mai mare. Potrivit datelor din piata, chiar daca PIR pare solutia optima, de mijloc, pentru multe proiecte, cei mai multi jucatori de pe piata considera ca PUR va ramane solutia preferata pe piata pe termen mediu si lung, deoarece majoritatea proiectelor nu au cerinte stricte de rezistenta la foc, iar proprietatile izolatoare si preturile mai mici ale panourilor cu PUR raman argumente puternice in decizia de achizitie.
O alta tendinta remarcata pe piata in ultimii ani este reprezentata de cresterea cerintelor de calitate, mai ales in cazurile in care beneficiarii sunt implicati in selectarea solutiei de panouri, in timp ce pretul ramane principalul criteriu de achizitie cand aceasta se face de constructori sau revanzatori.
Avand in vedere faptul ca productia locala depaseste cu mult cererea interna, exporturile raman un motor solid pentru activitatea producatorilor de panouri termoizolante, ajungand la circa 40% din productie. Rata de crestere a exporturilor a fost, insa, sub nivelul dinamicii vanzarilor interne, ca rezultat al unei cereri locale mai puternice in ultimii doi ani.
O analiza completa a pietei locale de sisteme pentru hale metalice si panouri termoizolante poate fi citita in editia Septembrie 2021 a revistei Agenda Constructiilor. Pentru a descarca gratuit revista, click aici!