Refinantarea creditelor la o alta banca decat cea care a acordat creditul aduce beneficii clientilor si stimuleaza concurenta intre banci. Ancheta sectoriala pe piata serviciilor bancare de retail, derulata de Consiliul Concurentei, arata ca persoanele care vor sa isi refinanteze creditele la alte banci pentru a a avea costuri mai mici intampina greutati, mai ales la cazul creditelor ipotecare, in conditiile in care valoarea actuala a ipotecii a scazut sub valoarea initiala. Astfel, autoritatea propune ca pentru partea de garantie ramasa neacoperita sa se implice statul, prin intermediul unuia sau mai multor fonduri de garantare. Ca urmare, Consiliul Concurentei propune initierea unor discutii intre toti actorii implicati (banci, asociatii ale bancilor, Ministerul Finantelor Publice, Fonduri de Garantare, Banca Nationala a Romaniei) astfel incat persoanele fizice, care nu au restante la plata, sa isi poata refinanta creditul la o alta banca.
Concurenta pe piata serviciilor de plati se va intensifica odata cu transpunerea Directivei privind Serviciile de Plata (Revised Payment Service Directive), care deschide piata catre noi actori (de ex: fintech-uri), dar aceasta nu a fost inca preluata in legislatia nationala, desi termenul de implementare era ianuarie 2018. In urma transpunerii acestei directive, se va modifica fundamental modul de realizare a operatiunilor de plata si de accesare a informatiilor cu privire la conturi, iar clientii vor putea alege furnizori mai mici de servicii pentru toate nevoile lor financiare, ceea ce va genera o schimbare a preferintelor si a asteptarilor consumatorilor. Principalul avantaj al dezvoltarii companiilor din domeniul fintech il reprezinta intensificarea concurentei in sectorul financiar si scaderea comisioanelor.
API-urile pot fi folosite pe computere si smartphone-uri pentru a disemina, intr-un mediu sigur, informatii (precum preturi si termeni/conditii ale produselor bancare), dar si istoricul tranzactiilor (cu acordul clientului), pentru a permite accesul la comparatii personalizate in ceea ce priveste contul curent si alte servicii.
Consiliul Concurentei este de parere ca adoptarea unui API comun va simplifica intrarea pe piata a prestatorilor/furnizorilor de servicii, ceea ce va contribui la intensificarea concurentei. De asemenea, un API comun va conduce la o autentificare mai eficienta a institutiilor de plata care pot initia operatiuni de plata (PISP)/prestatorilor care pot accesa conturile bancare si extrage informatii cu privire la conturi (AISP), va facilita comunicarea atat cu prestatorii de servicii de plata, cat si cu bancile, si va reduce riscul de fragmentare la nivel european.
Din perspectiva clientilor, un API comun ar oferi o usurinta in utilizare si o calitate superioara a serviciilor (accesibilitate, raspunsuri mai rapide din partea bancii catre prestatorii terte parti). In acest context, Autoritatea de Concurenta recomanda adoptarea unei aplicatii software - API (Application Programming Interface) - comune pentru sistemul bancar din Romania pentru a facilita implementarea rapida si fara dificultati a directivei.
Analiza Autoritatii de Concurenta a mai evidentiat ca mobilitatea scazuta a clientilor afecteaza concurenta in sectorul bancar. Consiliul Concurentei a derulat, in perioada iunie - septembrie 2018, un sondaj privind perceptia consumatorilor asupra serviciilor bancare de retail. Conform acestui sondaj, 56% dintre persoanele fizice, 74% PFA-urile si 61% dintre IMM-urile participante, nu au schimbat niciodata banca principala. De asemenea, aproape jumatate dintre respondenti (persoane fizice, PFA si IMM-uri) considera ca toate ofertele bancilor sunt la fel. Sondajul a vizat trei categorii de clienti: persoane fizice (900 respondenti), persoane fizice autorizate (901 respondenti) si IMM-uri (902 respondenti) atat din mediul urban, cat si mediul rural.
Desi anul trecut a intrat in vigoare legea care transpune Directiva europeana ce permite mutarea conturilor de plati de la o banca la alta pentru persoane fizice, foarte putini clienti au apelat la aceasta facilitate/procedura, intrucat avantajele sale pentru consumator nu au fost suficient promovate. In acelasi timp, Consiliul Concurentei recomanda elaborarea si implementarea unei proceduri similare de mobilitate si pentru persoane fizice autorizate si IMM-uri.
Consiliul Concurentei considera ca site-urile de comparare a ofertelor bancare pot conduce la stimularea concurentei intre banci/institutii financiare nebancare. Ca urmare, Autoritatea de Concurenta recomanda stabilirea de catre banci/IFN-uri si site-urile de comparare a unui format de raportare a informatiilor referitoare la cele mai utilizate tipuri de produse si servicii bancare, care sa permita preluarea automata a datelor si o informare corecta, precisa, si in timp real, a consumatorilor. De asemenea, este important sa fie pus la punct un mecanism prin care siteurile de comparare sa fie notificate cu privire la actualizarea ofertelor bancilor/IFN-urilor, astfel incat informatiile sa fie preluate rapid si afisate prompt de site-urile de comparare in beneficiul consumatorilor.
Consiliul Concurentei considera ca promovarea site-urilor de comparare a ofertelor poate fi realizata si cu sprijinul asociatiilor/organizatiilor de protectie a consumatorilor prin diverse forme (de ex: publicarea unui link care sa directioneze consumatorul catre aceste site-uri pe site-ul acestor asociatii). Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are obligatia, conform prevederilor legale, de a pune la dispozitia consumatorilor un site internet cu acces gratuit unde sunt comparate comisioanele percepute de catre prestatorii de servicii de plata. Pana in prezent, acest site nu este functional.
Reamintim ca Autoritatea de Concurenta are in derulare doua investigatii pe piata serviciilor financiare, declansate in anul 2017, cand s-au derulat inspectii inopinate la sediile a 25 de banci, Institutii Financiare Non-Bancare (IFN), societati de leasing, asociatii profesionale si patronale din domeniul serviciilor financiare, fiind cea mai ampla investigatie a institutiei.