Un obiectiv primordial al studiului periodic (trimestrial) denumit European Architectural Barometer si elaborat de Arch-Vision l-a constituit, pentru actuala versiune (corespunzatoare lunilor ianuarie-martie a.c.) stabilirea modului in care arhitectii din Europa – mai precis cei din Marea Britanie, Germania, Franta, Spania, Italia, Olanda, Belgia si Polonia – contribuie la formarea deciziilor de achizitie a materialelor de constructii. La cercetare au participat peste 1.600 de arhitecti, din cele opt state mentionate anterior, una dintre concluzii fiind aceea ca, in general, proiectantii din UE isi mentin pozitia dominanta pe care o au atunci cand se pune problema alegerii celor mai potrivite produse pentru constructii. Insa, spre deosebire de anii anteriori, in 2015 ceilalti factori de decizie (antreprenori, beneficiari) incep sa aiba o influenta tot mai importanta, iar acest aspect trebuie sa fie luat in considerare de producatorii din industria constructiilor.
„Pana in prezent, fabricantii de sisteme pentru fatade, materiale de izolare, sisteme de zidarie etc. stiau fara niciun dubiu ca arhitectul este cel care, in principiu, decide alegerea acestor solutii, insa – din cauza cresterii notorietatii unor marci – tot mai des antreprenorul si/sau beneficiarul final al lucrarilor, in speta investitorul – iau hotararea de a selecta un brand sau altul. Intrebati daca rolul arhitectului in alegerea produselor pentru constructii devine tot mai putin important, proiectantii din Marea Britanie s-au exprimat clar in defavoarea acestei afirmatii (55% din raspunsuri), in timp ce numai 17% sunt de acord cu acest aspect. In Germania opiniile sunt relativ echilibrate, insa in Olanda si in Polonia arhitectii considera ca rolul lor in a influenta procesul de decizie se diminueaza vizibil (cu ponderi ale opiniilor de peste 47% si de 30% in favoarea acestui argument”, se arata in studiul citat.
Specialistii in instalatii sunt tot mai des consultati
In schimb, atunci cand se pune problema asigurarii unor servicii de consultanta pentru instalatii (tot mai necesare, ca urmare a sporirii gradului de complexitate a acestora, arhitectii din cele opt state europene sunt de acord ca acestea ar trebui sa fie asigurate de un specialist in domeniu. Opinii clare in directia respectiva au fost, astfel, exprimate de proiectantii din Italia (92%), Germania (91%) si Belgia (86%), iar cei din Spania (72%) sunt mai putin convinsi de aceasta realitate. De asemenea, arhitectii considera ca, pe fondul cresterii ca dimensiune a firmelor specializate in antreprenoriatul de constructii, acestea incep sa aiba o influenta tot mai mare in ceea ce priveste alegerea materialelor de constructii si, evident, a unei marci anume in defavoarea alteia. Interesant este faptul ca tot proiectantii britanici – care au actualmente cea mai mare putere de decizie – intrevad tot mai clar aceasta posibilitate (62%), iar cei francezi care considera ca antreprenorii de constructii sunt capabili sa influenteze deciziile beneficiarului raman in minoritate (43%).
Studiul Arch-Vision are tot mai multe repercusiuni, in special pentru producatorii si furnizorii de materiale de constructii, care trebuie sa reconfigureze relatia pe care o au cu diversele parti implicate in executia proiectelor, sa contureze informatia de care au nevoie noii factori decidenti si sa hotarasca prin intermediul caror canale sa-si promoveze marcile. In orice caz, perioada in care un singur factor de decizie – si anume arhitectul – decidea ce materiale trebuie achizitionate a luat sfarsit, ceea ce inseamna ca impactul fostelor metode de promovare si comercializare este limitat, impunandu-se o reorientare urgenta spre noile directii de actiune. Informatii suplimentare, la www.arch-vision.eu