Comisia Europeana (CE) a solicitat Romaniei sa modifice procedura de rambursare a TVA, atragand atentia asupra faptului ca aproape toate cererile de rambursare a taxei pe valoare adaugata sunt rezolvate cu intarzieri nejustificate, uneori depasind chiar si 180 de zile. Autoritatile de la Bruxelles au punctat, la finele lunii septembrie 2013, faptul ca aceasta procedura nu este in concordanta cu normele Uniunii Europene care prevad ca TVA ar trebui rambursata rapid, pentru a nu reprezenta o povara pentru companii. Chiar daca statele membre au o anumita libertate in stabilirea conditiilor de rambursare, Comisia considera ca firmele din Romania sunt afectate un timp mult prea indelungat. In pofida faptului ca normele UE nu prevad un termen de rambursare a taxei, cele mai multe state membre, inclusiv Romania, au optat pentru o perioada de maximum 45 de zile. Aceasta este deja etapa a doua a procedurii de infringement si, daca Guvernul nu va oferi un raspuns concludent pana la finele lunii noiembrie 2013, Comisia se poate adresa Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) pentru a remedia situatia. In cazul in care decizia CJUE este nefavorabila Romaniei, tara noastra poate suferi penalitati financiare. Practic, in 95% din cazuri, statele membre s-au conformat inainte de a ajunge in fata Curtii.
Situatia este dificila mai ales pentru investitori
Legislatia privind taxa pe valoare adaugata din Romania prevede ca solicitarile de rambursare a TVA trebuie rezolvate in termen de 45 de zile, insa, in realitate, companiile asteapta uneori si mai mult de un an. "Aceasta schimbare a legislatiei nu este simpla si nu se poate realiza rapid, implicand modificarea intregului sistem de rambursare, a procedurii interne a ANAF si inclusiv a practicii si mentalitatii inspectorilor fiscali. Sistemul de rambursare va fi dificil de gestionat si din cauza presiunii asupra bugetului de stat. Intarzierea rambursarilor afecteaza toti contribuabilii, insa impactul major intervine in cazul investitiilor. In aceste cazuri, firmele trebuie sa finanteze 24% din totalul investitiei pentru o perioada de pana la un an sau chiar mai mult. Pentru a putea finanta aceasta taxa, majoritatea companiilor apeleaza la imprumuturi bancare insotite de dobanzi si comisioane. Prin urmare, chiar daca TVA nu reprezinta un cost pentru companii, din cauza intarzierii la rambursare, aceasta atrage costuri semnificative de finantare, care nu sunt suportate de autoritati, ci de investitori", a explicat Pieter Wessel, partener al companiei de consultanta financiara Deloitte. De cele mai multe ori, argumentele autoritatilor pentru legitimarea intarzierilor sunt nejustificate, printre acestea fiind invocate solicitarea dosarului preturilor de transfer (desi acesta nu are nicio legatura cu rambursarea TVA), necesitatea efectuarii de controale incrucisate, lipsa de personal etc. "Este stiut, desi nu recunoscut oficial, faptul ca statul roman se finanteaza, de fapt, prin aceste intarzieri la rambursare", a mai spus Pieter Wessel.
Dobanzile la care au dreptul companiile sunt, de asemenea, intarziate
Pentru intarzierea rambursarii TVA, contribuabilii din Romania au dreptul la dobanda, insa, potrivit datelor Deloitte, procedura de solicitare a dobanzii este, de asemenea, nejustificat de lunga, aceasta obtinandu-se, in majoritatea cazurilor, doar in instanta. Modul in care se desfasoara activitatea de inspectie fiscala, alaturi de costurile pe care aceasta le atrage, ii descurajeaza pe investitorii straini sa initieze activitati in Romania. "Inceperea acestei masuri din procedura de infrigement este o veste foarte buna pentru investitori, pentru ca o schimbare in bine va exista cu siguranta. Ramane de vazut daca statul va decide sa respecte incepand de acum unul dintre principiile de baza ale TVA-ului comunitar sau doar va pretinde ca o face pana la finalizarea procedurii de infringement si decizia CJUE", a adaugat reprezentantul Deloitte.