Se estimeaza ca insolventa Alpine, cel mai grav astfel de caz intalnit in industria constructiilor dupa Al Doilea Razboi Mondial, ar aduce pagube insumate de peste 250 milioane de euro subcontractorilor din Romania, numarul firmelor afectate in mod direct de insolventa antreprenorului general fiind cuprins intre 100 si 150 de societati, potrivit lui Iulian Urban, managerul biroului Urban si Asociatii. "Este vorba, in total, de aproape 30.000 de angajati ai mediului privat, dintre care 30% vor ramane fara locuri de munca", a avertizat Iulian Urban. Firma de avocatura, specializata in recuperarea creantelor, reprezinta interesele a 18 creditori din Romania ai Alpine, care detin asupra acestei societati creante in valoare de circa 20 milioane de euro. La sfarsitul lunii iunie 2013, Iulian Urban publica pe site-ul propriu urmatoarea ipoteza: "Intrucat ma ocup de cazul debitoarei Alpine GmbH, care are inca in derulare contracte publice cu statul roman, am pus cap la cap (si trimis la DNA, CNADNR, Guvern) documentele firmelor romanesti care au lucrat la autostrada Arad-Nadlac, lotul al doilea (atribuit catre Alpine), facturile emise de acestea catre Alpine (si ramase neplatite) si deconturile incasate de austrieci de la statul roman. Pana la interventia asteptata a procurorilor DNA, am desprins doar doua ipoteze de lucru:
* fie Alpine a incasat banii de la statul roman si i-a deturnat catre firma-mama din Austria, care avea probleme grave (fiind vorba si de componenta de finantare europeana), in loc sa plateasca firmele din Romania care lucrau efectiv pe santiere. Aceasta inseamna inchisoare pentru conducerea Alpine din Romania;
* fie CNADNR, actionand cu incalcarea legii si prin culpa penala grava, a decis plati ilegale catre Alpine, cunoscand faptul ca aceasta nu utilizeaza banii pentru plata subcontractorilor de la autostrada Arad-Nadlac sau de la Centura Brasovului, caz in care DNA va avea de invitat la audieri conducerea centrala a CNADNR - si nu numai".
In acest context, avocatul a transmis cereri oficiale in numele creditorilor romani pe care ii reprezinta, catre ministrul Dan Sova, premierul Victor Ponta si la Departamentul National Anticoruptie. "Alpine Romania sustine ca nu mai are bani sa plateasca firmele romanesti pentru ceea ce au lucrat deja, desi statul a decontat la Alpine fondurile aferente", a precizat Iulian Urban. Totusi, avocatul nu precizeaza cum au fost transferati banii catre alte state.
Majoritatea companiilor a lucrat "pe incredere"
Increderea de care a avut parte Alpine in randul subcontractorilor locali este confirmata de faptul ca la Centrala Incidentelor de Plati (CIP) din cadrul BNR nu figureaza niciun bilet la ordin emis si neonorat de companie, ceea ce inseamna ca firmele locale au lucrat "pe incredere", fara a solicita austriecilor eliberarea unor instrumente de plata. Potrivit unui document transmis la data de 14 august 2013 de CNADNR, compania nationala de autostrazi admite faptul ca are inregistrate obligatii de plata catre Alpine - Sucursala Mogosoaia in valoare de 21,82 milioane de lei, reprezentand contravaloarea lucrarilor executate la Soseaua de Centura a Municipiului Brasov (9,96 milioane de lei) si lotul al doilea al Autostrazii Nadlac - Arad (11,85 milioane de lei). Potrivit documentului citat, "conform sub-clauzei 15.4 din Conditiile Generale de Contract - dupa rezilierea contractului se sisteaza platile catre antreprenor pana cand costurile de executie, terminare si remediere a defectelor, daunelor (daca exista) si toate celelalte costuri suportate de catre beneficiar au fost stabilite. Dupa recuperarea acestor piederi, daune si costuri suplimentare, beneficiarul va plati antreprenorului diferenta". Documentul este semnat de Mircea Pop, directorul general al CNADNR.
Administratorul judiciar al Alpine SA vizeaza evitarea falimentului
In pofida acuzatiilor grave care i se aduc companiei austriece de constructii, administratorului judiciar al filialei locale, Casa de Insolventa Transilvania (CITR), a stabilit drept obiectiv reorganizarea si salvarea companiei. Printr-un comunicat dat recent publicitatii, CITR anunta ca decizia instantei de intrare in insolventa (la cererea proprie) a Alpine SA a fost publicata la 25 septembrie 2013, iar termenul pentru definitivarea tabelului de creditori a fost stabilit pentru luna decembrie a acestui an. "Casa de Insolventa Transilvania va analiza situatia companiei si va elabora planul de reorganizare pornind de la premisa salvarii afacerii, a pastrarii locurilor de munca si a redarii companiei circuitului economic. Principalele lucruri pe care le urmarim in reorganizarea companiei sunt constituite de stabilizarea financiara a acesteia si de salvarea locurilor de munca. Vom reusi astfel sa cream o independenta juridica si financiara care sa ne permita achitarea datoriilor si mentinerea patrimoniului existent", a declarat Rudolf Vizental, Managing Partner in cadrul CITR. Mentinerea dreptului de administrare de catre actuala echipa manageriala, sub controlul administratorului judiciar, este justificata de expertii CITR prin prisma faptului ca Alpine SA, in calitate de subsidiara a Alpine Bau GmbH - Austria (a doua firma de constructii din tara respectiva), a intrat in procedura de insolventa ca o consecinta a declararii falimentului companiei-mama si pe fondul unui context nefavorabil ce afecteaza domeniul constructiilor in general. In luna iunie 2013, eforturile de restructurare a Alpine Bau GmbH au esuat, iar compania a intrat in faliment, cu datorii de peste 2,56 miliarde euro si pierderi de 450 milioane de euro in 2012.