Potrivit unui nou raport al Curtii de Conturi Europene (CCE), Comisia Europeana urmeaza sa aloce peste 3,3 miliarde de euro pentru a sprijini investitiile in intreprinderi nou infiintate inovatoare, prin intermediul unor fonduri de capital de risc, in perioada 2014-2022. Comisia nu a efectuat insa pana in prezent o evaluare cuprinzatoare a nevoilor pietei sau a capacitatii de absorbtie, aceasta furnizand doar dovezi limitate cu privire la impactul obtinut.
Capitalul de risc este un catalizator pentru inovare, pentru crearea de locuri de munca si pentru cresterea economica. De peste 20 de ani, Comisia ofera IMM-urilor capital de risc pentru a imbunatati accesul lor la finantare, pentru a le ajuta sa isi demareze activitatea si pentru a favoriza instituirea unui ecosistem european durabil al capitalului de risc. Directionandu-si investitiile prin intermediul Fondului European de Investitii (FEI), Comisia a pus la dispozitie 1,7 miliarde de euro in 140 de fonduri si a platit deja peste jumatate din aceasta suma catre intreprinderi pana la jumatatea anului 2018, se arata in analiza CCE.
Curtea a examinat cele sase instrumente de interventie ale Comisiei gestionate la nivel central din 1998 si finantate din diverse domenii bugetare, precum cele aferente intreprinderilor, industriei si cercetarii, inclusiv componenta pentru IMM-uri a FEIS. CCE a evaluat daca Comisia a utilizat aceste instrumente in mod adecvat, daca FEI le-a pus in aplicare in mod corespunzator si daca acestea au atras investitori publici si privati.
"Au fost puse la dispozitie fonduri UE considerabile pentru consolidarea pietei de capital de risc a UE, dar exista in continuare provocari. Pentru a dezvolta o piata paneuropeana a capitalului de risc, Comisia are nevoie de o strategie de investitii cuprinzatoare care sa aiba drept scop sprijinirea pietelor de capital de risc mai putin dezvoltate si reducerea dependentei de sectorul public", a declarat Baudilio Tomé Muguruza, membrul Curtii de Conturi Europene responsabil de intocmirea raportului.
Abordarea Comisiei Europene, bazata pe cerere, favorizeaza tocmai economiile dezvoltate ale UE
CCE a constatat ca deciziile Comisiei Europene cu privire la dimensiunea instrumentelor de interventie ale UE nu fusesera luate pe baza unor informatii suficiente, intrucat aceasta fie nu a efectuat evaluari de impact ex ante, fie a efectuat evaluarile numai dupa ce deciziile bugetare fusesera deja luate. In opinia Curtii, majorarea resurselor financiare alocate fondurilor cu capital de risc fara o cuantificare corecta a deficitului de finantare ar putea duce la riscul ca astfel de fonduri sa nu poata fi absorbite. Comisia ofera sprijin pentru proiecte pe baza de merit si fara a tine cont de localizarea geografica a fondurilor cu capital de risc sau de sectoarele de investitii. Potrivit Curtii, aceasta abordare bazata pe cerere favorizeaza in mod clar cele mai dezvoltate piete de capital de risc, ducand la o concentrare a investitiilor in cele mai mari economii ale UE, in timp ce pietele si sectoarele de activitate subdezvoltate pot primi mai putin.
Curtea arata ca piata capitalului de risc din UE este inca foarte dependenta de sectorul public, mentionand rata scazuta a rentabilitatii ca fiind unul dintre motivele pentru care nivelul de interes al investitorilor privati este scazut. Comisia nu a analizat inca posibilitatea renuntarii la propriul profit in favoarea investitorilor privati, fapt pe care il permite deja doar in cazul investitiilor sociale.
FEI trebuie sa scurteze procesul de aprobare a cererilor
FEI este un investitor fundamental si procesul de diligenta desfasurat de acesta este adesea considerat o "stampila de aprobare". Cu toate acestea, FEI ar trebui sa scurteze procesul de aprobare a cererilor, care poate dura mai mult de un an. In plus, FEI a acordat o atentie limitata capacitatii fondurilor de a gestiona etapa de cesionare: in cazul primelor instrumente, fondurile nu au reusit sa vanda in timpul duratei lor de viata toate intreprinderile pe care le aveau in portofolii. Mai mult, taxele percepute de FEI de la Comisie nu sunt pe deplin transparente, iar taxele sale de stimulare legate de politici nu incurajeaza pe deplin investitiile pe piete de capital de risc sau in sectoare de activitate mai putin dezvoltate.
Potrivit Curtii dee Conturi Europene, pentru a creste valoarea adaugata a instrumentelor de interventie ale UE pe piata capitalului de risc, Comisia ar trebui sa efectueze analizele necesare pentru a imbunatati evaluarea instrumentelor de interventie ale UE, sa dezvolte o strategie cuprinzatoare privind investitiile si sa colaboreze cu FEI la simplificarea gestionarii de catre acesta a instrumentelor de interventie ale UE.
Potrivit CCE, cel mai mare numar de fonduri sprijinite de UE a fost inregistrat in Franta si in Italia. Pana la jumatatea anului 2018, niciunul dintre fondurile sprijinite de UE nu investise in Cipru, in Malta, in Slovenia sau in Slovacia, iar in cinci alte state membre fusesera realizate doar investitii limitate. Franta, Germania si Marea Britanie reprezinta 50 % din investitii.