Grupul TeraPlast, cel mai mare producator roman de materiale pentru constructii, are planificate investitii de circa 20 de milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si lansarea de produse noi. Aici sunt incluse si proiecte ale Wetterbest (furnizor de acoperisuri metalice) si TeraGlass (producator de tamplarie termoizolanta) care, in a doua parte a anului trecut, au primit acordurile de finantare pentru proiecte de investitii in cadrul schemei de ajutor de stat. Proiectul TeraPlast are o valoare totala de 6,2 milioane de euro si vizeaza extinderea capacitatii de productie pentru tevile din polipropilena pentru canalizari interioare. In cadrul aceluiasi proiect, compania va aduce o inovatie pe piata granulelor, fiind primul producator din Romania care va produce granule fara halogen, rezistente la foc (HFFR). Diversificarea portofoliului de produse si extinderea prezentei regionale sunt parte a strategiei de dezvoltare permanenta a grupului, care nu exclude nici o noua achizitie a unei fabrici in afara tarii.
Interviu cu Alexandru Stanean (37 de ani), directorul general al Grupului TeraPlast. De profesie economist, managerul si-a inceput activitatea in cadrul TeraPlast in 2007 si a ocupat, pe rand, diverse pozitii in top management-ul companiilor din Grup.
- Ce evolutie inregistreaza piata locala de tubulatura din PVC? Cum influenteaza proiectele incluse in POIM vanzarile diviziei de Mase Plastice a grupului TeraPlast?
- Productia de tubulatura din PVC din Romania reprezinta aproximativ 30% din productia totala de tubulatura din polimeri si, conform studiilor de piata, este evaluata la 38 milioane de euro in 2018. In volum, aceasta inseamna putin peste 31.000 de tone, nivel pe care il apreciem ca fiind un minim al pietei. Pentru 2019 ne-am bugetat pe acest segment o crestere de 21%.
Accelerarea fazelor de executie a proiectelor finantate prin POIM si PNDR se va simti in cererea produselor dedicate acestui segment. Cu toate acestea, suntem spre finalul programului operational, iar rata de absorbtie este foarte mica, de aproximativ 13% din totalul fondurilor disponibile. Rata mica este compensata de proiectele finantate prin PNDL, insa e pacat sa finantam de la bugetul de stat proiecte pentru care exista bani europeni. Credem ca trendul ascendent al cererii, observat inca din a doua jumatate a anului trecut, se va pastra in urmatorii trei ani ca urmare a acestor proiecte.
- Care credeti ca vor fi provocarile din domeniul lucrarilor publice, in contextul cererii foarte mari estimate pentru anii urmatori?
- Cred ca provocarea principala in lucrarile publice este pastrarea unui ritm sustinut de investitii, spre exemplu, sa vedem aceasta cerere estimata ca se si concretizeaza. Producatorii au resurse de a se adapta si a face fata cererii estimate, atentia ar trebui sa se indrepte catre fluidizarea proceselor prin care proiectele ajung in fazele de executie si catre calitatea si tipul materialelor utilizate. Se proiecteaza, insa, cu produse scumpe, din import, in conditiile in care exista alternative mai ieftine fabricate in Romania.
- Avand in vedere ca anul trecut diviza Steel a depasit-o ca pondere in cifra de afaceri pe cea de mase plastice, care considerati ca reprezinta "core business-ul" companiei in prezent?
- Tinand cont de fluctuatiile abrupte pe piata de instalatii, generate de investitiile publice, am directionat majoritatea efortului investitional din perioada 2017-2018 inspre produsele rezidentiale si industriale fabricate, respectiv panouri sandwich si acoperisuri. Diviziei Steel i s-a alaturat, anul trecut, TeraSteel Serbia si Wetterbest, care au fost motoarele de crestere a acesteia. Inaugurata in toamna anului 2017, in primul an de activitate (2018) rezultatele au fost foarte bune, ceea ce adus la cresterea si intarirea rapida a pozitiei TeraSteel ca producator de top de panouri sandwich in regiunea ECE. In primul semestru al anului curent, pe de alta parte, linia de business Instalatii a avut cel mai mare avans, datorita proiectelor de infrastructura de apa si canalizare. Fiecare linie de business are rolul ei in ecuatia Grupului, insa toate sunt directionate catre sectorul constructiilor. Prin cresteri organice si achizitii suntem, astazi, cel mai mare producator roman de materiale de constructii, in continua dezvoltare si ancorat in contextul pietei.
- Cum estimati ca vor evolua principalii indicatori financiari ai Grupului in 2019? Ce divizii considerati ca vor fi cele mai performante in acest an?
- Pentru 2019 tintim o cifra de afaceri de peste 977 milioane de lei si o EBITDA de 88 milioane de lei. Avem obiective de crestere pe toate liniile de business, in acord cu specificul fiecareia. Rezultatele din primul semestru sunt in parametrii bugetati, ceea ce ne face increzatori in atingerea obiectivelor pentru acest an. Tintim consolidarea si extinderea prezentei regionale si a retelei de distributie si ne diversificam portofoliul de produse prin investitii in extinderea capacitatilor de productie.
- Ce pondere din cifra de afaceri au exporturile si care sunt principalele produse exportate si pietele de desfacere?
- Produsele Grupului TeraPlast ajung in 25 de tari europene in fiecare an, printre cele mai mari piete de desfacere fiind Ungaria, Germania, Austria, Bulgaria, Italia sau Cehia. La nivel de Grup, exporturile reprezinta aproximativ 20% din cifra de afaceri anuala, in 2018 asta insemnand peste 34 milioane de euro. TeraPlast detine si un punct de distributie in Ungaria, dedicat liniei de business profile de tamplarie.
- Ce capacitati de productie detineti si cati angajati sunt angrenati in activitatea Grupului?
- La nivel de Grup, avem 1.100 de angajati, iar productia se desfasoara in 10 fabrici din 5 locatii, una dintre ele in Serbia. Fabricile sunt dotate cu echipamente de ultima generatie, iar suprafata totala a facilitatilor de productie la nivel de Grup depaseste 300.000 de metri patrati.