Piata de sisteme pentru acoperisuri metalice este foarte dinamica si interesanta, caracterizata printr-un nivel ridicat al concurentei si cu un potential major de dezvoltare, potrivit lui Andrei Postu, directorul executiv al RoofArt Romania, producator specializat, cu o experienta de 22 de ani in domeniu. "Nu intamplator, in aceasta industrie nivelul concurentei este mare si in fiecare an apar noi furnizori de produse similare, atat in Romania, cat si in alte tari ale UE. Chiar si in aceste conditii, piata sistemelor de acoperisuri metalice din Romania nu a ajuns inca la un punct de saturatie, provocarea cea mai mare in randul tuturor producatorilor specializati fiind de a-si creste cota de piata si de a fi prezenti pe un teritoriu cat mai larg din punct de vedere geografic. Una dintre oportunitatile cele mai importante, pe care le urmarim cu atentie, este sa ne diversificam portofoliul de produse in anii urmatori, astfel incat sa acoperim cat mai mult din cerintele pietei, atat pe sectorul rezidential, cat si pe cel industrial", a declarat Andrei Postu.
Businessul RoofArt a fost fondat in 2001, la Brasov, incepand cu comercializarea sistemului pluvial in Romania. Diversificarea gamei de produse a urmat tendintele pietei, acoperind in prezent productia tuturor gamelor de invelitori metalice (tigle metalice sub diferite modele, tabla cutata, tabla click, tabla faltuita si tigla metalica cu roca vulcanica). In prezent, produsele RoofArt sunt comercializate in peste 10 tari europene.
Interviu cu Andrei Postu, directorul executiv al RoofArt Romania.
- Care sunt principalele tendinte pe piata de sisteme pentru acoperisuri in 2023?
- Din punct de vedere al gamei de culori, in ultimii ani de activitate a crescut considerabil cererea pentru nuantele mai inchise de tigla metalica, precum maro, brun, negru si in mod special gri inchis. De altfel, credem ca in urmatoarea perioada culoarea gri inchis va avea ponderea cea mai mare a vanzarilor raportate la restul nuantelor din portofoliu. Daca discutam despre grosimea cea mai cautata pe piata, in topul cererii se mentine, la fel ca in anii precedenti, cea de 0,5 mm pentru invelitorile din tigla metalica. In ceea ce priveste modelul, in cele mai multe dintre cazuri este preferata, in continuare, tigla traditionala, clasica, in cazul RoofArt fiind modelul Umbrella®, desi se observa o scadere a cererii pentru acest produs, in detrimentul altor modele mai noi, adaugate in ultimii ani in portofoliul nostru. Ne referim aici, la modelele cu design minimalist, plat, cum este Nordica® sau cele cu rigiditate crescuta si profil bine conturat, precum Arctica®.
Din punct de vedere al segmentarii clientilor nostri, si aici a aparut o modificare importanta pentru noi, in sensul ca au scazut foarte mult vanzarile pe segmentul dezvoltatorilor imobiliari, ca urmare a reducerii considerabile a cererii pentru constructiile noi. Estimam ca si in urmatoarea perioada acest trend se va mentine, deoarece conditiile de creditare pentru clientii finali sunt, in continuare, neaccesibile pentru o mare parte a acestora.
- Pentru ce tip de proiecte ati inregistrat cele mai importante cereri in acest an?
- Avand in vedere faptul ca numarul constructiilor noi s-au diminuat semnificativ in acest an, cele mai mari volume de vanzari au fost inregistrate pe segmentul renovarilor si a reconstructiilor.
- La ce valoare estimati piata de tigla metalica?
- Este greu si usor irelevant sa raspundem exact la aceasta intrebare, deoarece acest an a fost caracterizat printr-o scadere importanta a volumelor de vanzari in primul semestru, urmand o crestere usoara a acestora in a doua parte a anului. Avem inca un trimestru de activitate din 2023, iar obiectivul nostru este sa compensam deficitul creat in prima parte a anului si, bineinteles, sa inregistram si o crestere a vanzarilor pentru trimestrul 4, fata de perioada similara a anului precedent. Suntem optimisti cu privire la evolutia vanzarilor din perioada urmatoare a acestui an si credem ca rezultatul final va fi peste nivelul din 2022.
- Aveti in vedere investitii sau lansarea de produse/ sortimente noi in acest an?
- Da, chiar la inceputul acestui an am lansat un nou tip de tigla metalica, Nordica®, si alte 4 modele de tabla tip click. Volumele de vanzari pe aceste noi categorii de produse sunt in crestere in fiecare luna si credem ca aceasta tendinta se va mentine si in urmatoarele luni, deoarece avem multi clienti distribuitori care nu au achizitionat inca aceste produse noi din portofoliul nostru, dar care se arata foarte interesati de ele.
Cu privire la planurile de investitii pentru anul urmator, suntem atenti la cerintele pietei si analizam cu interes posibilitatea adaugarii a noi game de produse in portofoliul nostru, care ne vor ajuta sa crestem cifra de afaceri a companiei in urmatorii ani. Cu informatii mai exacte despre ce categorii de produse este vorba vom reveni la inceputul anului urmator, cand aceasta directie de dezvoltare va deveni oficiala pentru publicul larg.
- Care sunt principalele dificultati/ provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada? Mai sunt probleme in lanturile de aprovizionare?
- Principala provocare din acest an o reprezinta cererea scazuta din piata pentru produsele pe care le avem in portofoliu. Dupa 2 ani in care au existat fluctuatii considerabile ale pretului materiei prime, respectiv a produselor finite, si probleme mari cu privire la aprovizionarea de materie prima necesara, in acest an nu s-au inregistrat dificultati cu privire la disponibilitatea de a achizitiona materie prima, in schimb cererea din piata a scazut semnificativ. Totusi, aceasta situatie era de asteptat sa se intample, dupa o consecutivitate de ani in care cererea din piata a fost pe un trend continuu crescator, proiectele de constructii erau numeroase si de mare diversitate iar sectorul constructiilor in general inregistra cresteri anuale importante.