Afacerile producatorului de materiale pentru constructii Lafarge Romania s-au inscris pe un trend crescator in 2012 la nivelul tuturor diviziilor sale, activitatea optima concretizandu-se printr-o majorare neta cu 7% a cantitatii de ciment comercializate, comparativ cu anul anterior. Condusa de Sonia Artinian, in calitate de CEO al operatiunilor locale, compania livreaza materiale de constructii si servicii pentru santiere mari ale tarii, cum ar fi Coridorul IV Paneuropean - pe segmentul de autostrada dintre Sibiu si Sebes, precum si pentru lucrarile de reabilitare a cailor ferate de pe acelasi Coridor IV. De asemenea, societatea va asigura materialele necesare realizarii altor proiecte comerciale si de infrastructura din diverse regiuni ale Romaniei, respectiv pentru podul Agigea, soseaua de centura a Brasovului, metroul bucurestean, Mallul Promenada din Capitala etc. Unul dintre proiectele notabile pentru care s-au efectuat livrari a fost reprezentat de construirea celui mai mare parc eolian din Europa, realizat in Dobrogea (pe o suprafata de 1.100 de hectare fiind instalate 240 de turbine), unde s-au furnizat trei tipuri diferite de ciment. Anul trecut, holdingul a continuat implementarea unui proces de centralizare a managementului lichiditatilor in majoritatea tarilor europene - si nu numai, inclusiv in Romania, Polonia, Ungaria, Elvetia, Marea Britanie si SUA si a initiat noi parteneriate cu asociatiile pentru habitat, cu scopul imbunatatirii conditiilor de locuire. Un exemplu recent in acest sens este reprezentat de colaborarea cu Habitat for Humanity Romania.
Posibila crestere de 4% pe piata cimentului, in acest an
Potrivit datelor Lafarge Romania, piata locala a cimentului a inregistrat o usoara crestere de 1%-2% anul trecut, fata de 2011. "Aceasta majorare s-a datorat, in principal, proiectelor de infrastructura, in timp ce segmentul constructiilor rezidentiale a avut o evolutie destul de slaba. Pentru 2013, nu estimam ca vor fi observate schimbari majore, dar cred ca piata poate inregistra un nivel mai mare de crestere, de pana la 4%, daca se intrunesc anumite conditii. O rata superioara de absorbtie a fondurilor europene ar avea cu siguranta o contributie semnificativa in acest sens", a declarat Sonia Artinian, CEO al Lafarge Romania. In opinia sa, proiectele de infrastructura vor reprezenta, in continuare, motorul pietei locale a cimentului, fie ca sunt vizate lucrari noi sau de reabilitare: autostrazi, sosele de centura, cai ferate, aeroporturi, utilitati (alimentare cu apa, gaze naturale), sisteme de furnizare si/sau tratare a apei etc. "In ceea ce priveste piata cladirilor, designerii si constructorii tin cont, tot mai mult, de aspectele legate de eficienta energetica, iar Lafarge implementeaza si ofera noi solutii pentru constructii, cu beneficii in ambele directii: estetica si durabilitate", a precizat managerul companiei.
Dificultati legate de cresterea continua a inflatiei
In ceea ce priveste dificultatile intampinate in derularea activitatii pe plan local, Sonia Artinian a indicat cresterea inflatiei. "Incercam sa gestionam majorarea costurilor cu energia, dar ne confruntam, de asemenea, cu o lipsa de predictibilitate in domeniu, dat fiind ca proiectele noastre majore sunt legate de infrastructura", a mai spus managerul Lafarge. Avand in vedere necesitatea de a diminua consumul de energie si combustibili in conditiile mentinerii nivelului de performanta a produselor, Lafarge isi concentreaza activitatea pe crearea de materiale inovatoare, cu performante deosebite. "Promovam beton cu valoare adaugata mare, care ofera, cu siguranta, solutii mai ecologice si asigura o izolare mai buna a cladirilor. Pentru a da un exemplu pozitiv, Lafarge s-a angajat sa isi scada consumul de energie in toate sediile sale din intreaga lume, iar Romania a fost parte din programul-pilot al grupului, denumit «Cladirea mea de birouri cu un consum redus de energie», ca parte a abordarii sale legate de eficienta si sustenabilitatea cladirilor", a explicat Sonia Artinian. In ceea ce priveste politicile de responsabilitate sociala din Romania, strategia Lafarge se afla in stransa legatura cu materialele pe care le produce si cu stilul de viata sustenabil al comunitatilor fata de care corporatia isi asuma obligatii explicite. In total, in cei 15 ani de prezenta pe piata locala a constructiilor, Lafarge a investit aproximativ 7,5 milioane de euro in programe de tip CSR si de reabilitare dupa dezastre, prin produse oferite, ore de voluntariat si resurse financiare.