Furnizorul de materiale pentru constructii Mapei Romania estimeaza realizarea unei cifre de afaceri de 9,5 milioane de euro in 2013, vanzarile companiei urmand a inregistra o crestere cu 10% fata de nivelul raportat anul trecut. Vasile Brad, directorul comercial al companiei, este optimist referitor la activitatea din acest an, avand in vedere proiectele de infrastructura pentru care se livreaza materiale, in special aditivii pentru betoane. Mapei Romania este subsidiara grupului italian omonim, unul dintre liderii mondiali ai pietei de adezivi si produse complementare pentru placarea pardoselilor si acoperirilor murale de orice tip, cu afaceri anuale de circa doua miliarde euro.
- Ce factori vor influenta cresterea prognozata pentru anul in curs?
- In ultimii ani am dezvoltat foarte mult divizia de aditivi pentru betoane. Anul trecut am inregistrat o crestere cu 20% a vanzarilor de aditivi fata de nivelul din 2011, evolutie umbrita partial de scaderea consemnata in cadrul diviziei de adezivi pe baza de ciment. Tendinta generala pe piata locala a constructiilor este insa, buna. Populatia constientizeaza tot mai mult importanta calitatii, iar nivelul constructiilor este in crestere. Ne-am concentrat atentia pe acest segment, in detrimentul livrarilor de adezivi pentru termosisteme, deoarece aceasta este o piata bazata deocamdata exclusiv pe pret. Obligativitatea prin lege la o garantie de numai doi ani pentru reabilitarea termica a blocurilor de locuinte determina executia de lucrari slabe calitativ, realizate la preturi minime. In alte tari europene sunt solicitate garantii de 10 ani pentru astfel de proiecte, ceea ce impune ca materialele sa fie puse in opera in mod corespunzator. Ne axam, astfel, pe proiectele industriale, unde se solicita materiale de calitate si lucrari durabile. De exemplu, am oferit companiei Arcelor Mittal o garantie de 10 ani pentru reparatia Furnalului 5 din Galati, cu conditia ca intregul proces de punere in opera a materialelor sa fie urmarit indeaproape de personalul tehnic al Mapei.
- Din ce motive ati amanat constructia fabricii de adezivi de la Brasov?
- Este adevarat ca la jumatatea anului 2011 anuntasem realizarea unei investitii de 20 milioane de euro in constructia unei unitati de productie a adezivilor la Brasov, cu o capacitate de minimum 60.000 tone / an, insa momentan am renuntat la proiect, acesta devenind nerentabil in contextul in care livram circa 20.000 tone de materiale pe an, din toate categoriile. Vom asigura, in continuare, peste 60% din livrarile nationale prin importurile de la fabrica din Ruse - Bulgaria. De asemenea, vom importa materiale de constructii din Italia (20%) si Ungaria (20%). Urmeaza sa revenim la proiect numai daca va exista un nivel sustenabil al cererii pe piata interna.
- Care sunt principalele probleme intampinate in activitate, in prezent?
- Principala dificultate intampinata in acest moment pe piata din Romania vizeaza legea achizitiilor publice, care permite prezentarea de oferte incomplete si posibilitatea de a oferi numai doi ani de garantie pentru lucrari. De asemenea, neadaptarea invatamantului de specialitate la necesitatile reale ale pietei constituie o problema importanta. Trebuie sa promovam, prin seminarii tehnice, respectiv prin intalniri cu arhitectii,proiectantii si alti specialisti din domeniu, noile tehnologii care lipsesc din programele scolare. La nivelul companiei noastre exista dorinta de a promova materiale din categoria ECO, avem peste 150 de astfel de produse in portofoliu, insa in Romania aceste lucruri conteaza deocamdata mai putin. Suntem optimisti insa, ca aceste produse vor fi tot mai apreciate si la noi in tara.