Producatorul de caramida Cemacon estimeaza o majorare cu pana la 30% a cifrei de afaceri pentru anul in curs, dupa ce, in 2012, a inregistrat vanzari totale de 34,6 milioane de lei (+26% fata de nivelul din cele 12 luni anterioare). Potrivit directorului general al companiei, Liviu Stoleru, previziunile pozitive se bazeaza pe strategia inovatoare avuta in vedere in perioada urmatoare, pe portofoliul de produse noi, pe schimbarea imaginii companiei si, nu in ultimul rand, pe sustinerea de care beneficiaza din partea actionarilor. La inceputul lunii martie a.c., fondul de investitii luxemburghez KJK Fund II a preluat 29% din titlurile Cemacon.
- Care sunt previziunile pe piata de caramida in 2013-2015?
- Anul 2012 a insemnat, pentru piata de zidarie din Romania, o continuare a trendului de scadere. Din punct de vedere cantitativ, piata s-a contractat cu 4%, de la 1,95 milioane mc in 2011 la 1,87 milioane mc anul trecut, insa, valoric, diminuarea a fost mult mai semnificativa, cu pana la -10%. Pentru acest an se previzioneaza o stabilizare a pietei la un nivel similar celui din 2012. In ceea ce priveste urmatorii doi ani, evolutia sectorului depinde aproape in exclusivitate de masurile ce vor fi luate de Guvern la nivel macroeconomic. In principiu, exista o nevoie naturala de dezvoltare, iar daca aceasta va fi insotita si de politici guvernamentale coerente de crestere economica, atunci se va observa reluarea evolutiei pe piata de constructii.
- Ati observat modificari in structura cererii in ultima perioada?
- Pe piata blocurilor ceramice s-a simtit o presiune vizavi de calitatea si performanta produselor livrate. Atat specialistii (proiectanti, arhitecti, constructori), cat si beneficiarii sunt mult mai atenti la materialele pe care le achizitioneaza. Mai mult, un aspect care nu este usor de perceput de catre clienti consta in faptul ca, desi din punct de vedere cantitativ caramida reprezinta peste 60% din totalul unei case, valoric aceasta necesita sub 5% din costuri, un motiv suficient de puternic pentru a fi mult mai atenti si selectivi in ceea ce priveste achizitia acestor materiale. In 2012 s-a remarcat disparitia marilor proiecte rezidentiale, principala categorie de clienti fiind cea a persoanelor fizice si a firmelor de constructii care se implica in lucrari la obiective de dimensiuni mici si medii. Structura cererii nu a suferit, insa, modificari majore in ceea ce priveste portofoliul nostru de produse, in schimb, din punct de vedere comercial, ponderea achizitiilor cu plata la termen si la preturi foarte mici a crescut exponential in ultimul an.
- Cum s-a desfasurat activitatea companiei in acest context?
- Pentru Cemacon, anul 2012 a fost o perioada foarte buna, chiar daca trendul pietei a ramas negativ. Cifra de afaceri a crescut cu 26% fata de 2011, iar profitul operational, cu 37%. Zona Transilvaniei a fost cea asupra careia ne-am concentrat cel mai mult atentia, motiv pentru care, in prezent, suntem al doilea competitor pe aceasta piata. Pentru 2013, ne-am propus sa devenim lideri in Transilvania, dar vom patrunde puternic si in alte regiuni, acoperind peste 27 de judete ale tarii.
- Ce investitii aveti in vedere pentru dezvoltare in acest an?
- In acest moment ne dorim sa eficientizam si sa marim cat putem de mult capacitatea de productie existenta si sa ne extindem aria de acoperire teritoriala, pentru a acoperi cat mai multe piete. Deschiderea unei noi capacitati de productie nu reprezinta, inca, o prioritate, insa este un aspect pe care il luam in considerare in viitor. Strategiile de dezvoltare se vor implementa doar daca rezultatele companiei vor da incredere actionarilor ca echipa de management are capacitatea sa impulsioneze in mod sustenabil afacerile pe termen lung.