Piata locala a sistemelor de acoperisuri a depasit pragul de 250 de milioane de euro si un volum de 47 milioane de metri patrati in 2020, dupa o crestere de peste 5% comparativ cu nivelul anului anterior, o performanta notabila avand in vedere blocajele din perioada de lockdown. Invelitorile metalice s-au mentinut in preferintele beneficiarilor, cu o cota de piata de circa 70%, depasind 170 de milioane de euro anul trecut. In 2021, chiar daca s-au inregistrat majorari semnificative ale preturilor materiilor prime, cererea de sisteme de invelitori metalice continua sa creasca, datorita cererii din domeniul rezidential, insa, fata de anii anteriori, producatorii au raportat o majorare a comenzilor pentru proiecte noi, fata de anii anteriori, cand cea mai mare parte a volumelor de acoperisuri livrate a mers catre renovari, in conditiile in care o mare parte din locuintele existente au, inca, acoperisuri vechi. Potrivit unui studiu Wetterbest, producator de tigla metalica si accesorii, in 2021, piata a cunoscut o crestere in principal datorita investitorilor imobiliari care ridica ansambluri rezidentiale in zonele marilor orase, dar si beneficiarilor finali, care construiesc case individuale.
Perspectivele pentru anul in curs, dar si pentru 2022, se mentin favorabile pe piata sistemelor de acoperisuri. Rezultatele raportate de producatori in primele sase luni din acest an indica chiar si majorari de 40%-50% ale vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada din 2020. Evolutia se datoreaza atat cererii in crestere, cat si scumpirilor generalizate de preturi pe piata materiilor prime si a materialelor de constructii.
Ca tendinte de design, clientii de pe piata acoperisurilor metalice prefera, in 2021, acoperisurile faltuite, in nuante inchise de gri si negru. De asemenea, furnizorii au remarcat o crestere a cererii de produse din gamele premium.
Scumpiri pe o piata in crestere: disponibilitatea conteaza mai mult decat pretul
Preturile practicate pe piata acoperisurilor metalice au crescut, in medie, cu 40% in perioada decembrie 2020 - septembrie 2021, iar in intervalul urmator, odata cu intrarea in productie a materiilor prime din trimestrul al IV-lea, urmeaza sa fie operate noi majorari consistente, estimeaza producatorii.
"Pentru toata lumea din industrie, anul 2021 a inceput sub spectrul majorarii pretului la materiile prime. Putem declara otelul «campionul» scumpirilor din acest an, pretul estimat pentru trimestrul al patrulea fiind cel putin dublu comparativ cu pretul din decembrie 2020. In acest context, ne asteptam ca cererea sa scada, fiind destul de sceptici in ceea ce priveste permisivitatea pietei la majorari de 70%-80% a preturilor produselor finite in componenta carora intra otelul. (...) Gestionarea stocurilor si urmarirea curbelor de pret reprezinta cea mai mare provocare a ultimului trimestru al acestui an si a primului trimestru din 2022. O iarna grea, alaturi de aceste probleme, poate crea premisele unei «furtuni perfecte», generatoare a unei reale crize. In ceea ce ne priveste suntem optimisti si plecam de la premisa ca orice criza poate naste si oportunitati", a declarat Dan Mircescu, directorul general al producatorului local Novatik.
La randul sau, Andrei Sulyok, directorul general al Lindab Romania, estimeaza ca preturile materiilor prime vor continua sa se majoreze pana la finalul anului, dar ratele de crestere vor fi sub cele inregistrate pana acum. "Ca estimare pentru a doua jumatate a anului, pretul materiei prime este in continuare in crestere, dar panta nu mai este atat de mare cum a fost in prima jumatate a acestui an, astfel ca speram la o stabilizare pana in primul trimestru al anului 2022 si chiar o scadere in trimestrul al doilea al anului viitor", este de parere reprezentantul Lindab.
Un efect negativ al scumpirilor a fost, totodata, aparitia pe piata a unor produse de calitate indoielnica. "Majorarile de preturi din industria materiilor prime au avut ca efect pe piata romaneasca aparitia unor produse de calitate mai slaba - firmele mai mici si cele cu o bonitate mai scazuta s-au confruntat cu problema lipsei de materie prima inaintea sezonului, astfel ca au fost nevoite sa improvizeze si sa accepte ce era disponibil pe piata", subliniaza Jaroslaw Turczynski, CEO Blachotrapez Romania.
O analiza completa a pietei locale a sistemelor si accesoriilor pentru acoperisuri poate fi citita in editia Septembrie a revistei Agenda Constructiilor. Pentru a descarca gratuit revista, click aici!