In cadrul galei de decernare a premiilor pietei constructiilor EURO-Constructii, ce a avut loc la data de 24 mai 2015, la hotelul Radisson Blu, din Bucuresti, un numar de 15 companii din domeniu au fost laureate cu trofee pentru modul in care au reusit sa dezvolte marci de incredere pe piata locala. Astfel, la categoria Reliable Brands, au primit trofee: Bog'Art, Energobit SA, 3M Romania, HeidelbergCement Romania, BASF, Saint-Gobain Construction Products Romania (Isover Business Unit), Brico Dépôt, Romstal Imex, Alukönigstahl Sisteme de Aluminiu, Otel si Plastic, Gealan Romania, Hilti Romania, Daikin Airconditioning Central Europe - Romania, Rovese Romania si Austrotherm Com. Acestea sunt cele mai importante societati cu activitati in sectorul local al constructiilor, care au inteles importanta crearii si consolidarii unei marci de incredere, ca pilon de baza in derularea afacerilor de orice tip, in conditiile in care clientii sunt mult mai bine informati inainte de achizitii.
Noile instrumente de tip "social media" au schimbat complet modul de interactionare intre vanzator si beneficiar, cumparatorii avand la dispozitie mult mai multe optiuni de a comunica in raport cu vanzatorul sau despre acesta. Posibilitatile extinse de comunicare necesita o atentie sporita din partea companiilor asupra informatiilor care circula despre acestea si trebuie sa se implice mai mult in procesul de mediatizare, pentru a se asigura ca numai datele corecte ajung la utilizatori. De cele mai multe ori, produsele sunt, in esenta, aceleasi si ofera practic avantaje similare. In timp, marketingul contemporan a demonstrat ca beneficiile emotionale sunt cele care includ o marca in vietile oamenilor si contribuie la cresterea gradului de fidelitate a acestora. Increderea reprezinta, astfel, o componenta critica pentru notorietatea marcii. Clientii sunt mult mai dispusi sa apeleze la o companie de incredere, ceea ce inseamna ca aceasta genereaza venituri si creste valoarea firmei respective. Un sondaj realizat de Concerto Marketing Group indica faptul ca, atunci cand clientii au incredere intr-o marca, 83% dintre acestia o vor recomanda altei persoane, 82% vor utiliza frecvent produsele si serviciile acesteia, iar 78% o vor considera prima optiune in cazul in care au nevoie de un produs sau serviciu similar. Este cunoscut faptul ca increderea se poate castiga numai prin transparenta si sinceritate. "Este foarte important sa faci ceea ce spui, sa spui ceea ce faci si sa nu exagerezi in a comunica altora cine esti", spunea Jim Joseph, expert in branding si autorul lucrarii "Efectul experientei asupra afacerilor mici" (The Experience Effect for Small Business).
Marca reprezinta un termen relativ nou pentru companiile din domeniul constructiilor, dupa ce, pentru multa vreme, s-a sugerat ca brandurile nu conteaza foarte mult in acest sector, punandu-se accent aproape exclusiv pe costul si durata executiei. Chiar daca multe dintre marcile prezente pe piata nationala a constructiilor sunt importate, fiind preluate de subsidiarele locale de la grupurile din care fac parte, exista si branduri romanesti de traditie, tot mai cunoscute atat pe plan intern, cat si extern, ceea ce indica o crestere accelerata a grijii acordate de firmele autohtone acestui aspect.
Tendinte de branding in viitor
Procesul de branding trece printr-o schimbare de mai multi ani, ajungand sa se apropie tot mai mult de client, sa fie mai personal si interactiv. Publicatia Harvard Business Review atragea atentia, in 2014, asupra influentei favorabile in marketing pe care muzica si sunetele o pot avea, catalogand domeniul audio ca fiind unul dntre cele mai ignorate si subestimate resurse specifice brandingului. Din 2016, specialistii in branding vor incerca sa profite de abilitatea innascuta a consumatorilor de a percepe sunetele, folosind brandingul audio pentru creste gradul de fidelitate a clientilor, transmitandu-le subtil atributele marcii si ale produselor. Reteaua Skype a introdus deja noi sunete pentru chat, de la notificarea pentru mesaje si apeluri pana la notificarile de eroare si logare, care atentioneaza utilizatorii asupra actiunilor specifice, intiparind brandul Skype in memoria acestora. Intre timp, Honda a adaugat sunetul unui motor turat la sfarsitul reclamelor, pentru a induce ideea de putere, viteza si agilitate.
Renasterea print-ului
In ultimii ani a avut loc o prabusire a publicatiilor tiparite, print-ul pierzand teren in fata digitalului in toate domeniile. In 2016, totusi, expertii internationali in branding anticipeaza o revigorare a pietei publicatiilor tiparite, datorata experientei tactile pe care o ofera. Recent, J.C. Penney a reinviat catalogul lansat in 2009, in timp ce Anthropologie a lansat, anul trecut, primul catalog extins. Branduri istorice in digital, precum Birchbox si Bonobos, lanseaza, de asemenea, in 2017 cataloage tiparite. Cartile tiparite castiga, de asemenea, teren, publicatia New York Times raportand o scadere a vanzarilor de carti electronice (e-books) cu 10% in prima jumatate a anului trecut, in timp ce numarul librariilor independente din SUA a crescut. In sectorul constructiilor din Romania, aceasta tendinta a fost confirmata, in primele sase luni ale acestui an, prin lansarile de cataloage tiparite in randul companiilor de bricolaj. Astfel, Brico Dépôt a lansat deja un catalog tiparit in acest an, competitorul sau, Praktiker, fiind deja la al doilea catalog de produse publicat in 2016.