In cadrul celui mai recent raport financiar al grupului Saint-Gobain - Franta, se analizeaza principalele masuri cuprinse in noua strategie de afaceri, care are ca scop adaptarea rapida la tendintele actuale ale fiecarui segment de piata vizat de corporatie. In acelasi timp cu implementarea in continuare a programului de restructurare aplicat la nivelul departamentului de sticla (Saint-Gobain Glass – SGG), incadrat in divizia de materiale inovatoare, pentru care se estimeaza o imbunatatire treptata a activitatii comerciale si rentabilitatii, pentru sectia de materiale de inalta performanta (HPM) conducerea holdingului a aratat ca, in pofida unei diminuari in 2012, se are in vedere o stabilizare a marjei de profit si a vanzarilor. „Pentru divizia de produse de constructii consideram ca s-ar putea accesa, mai ales in a doua jumatate a anului in curs, oportunitatile aparute pe pietele din America de Nord si de Sud. In Europa (estica si vestica) incertitudinea si lipsa oricaror previziuni economice cu un grad acceptabil de acuratete vor constitui caracteristicile anului in curs, dar consideram ca pietele orientate spre principiul eficientei energetice vor fi impulsionate prin diverse reglementari legislative si noi programe guvernamentale de stimulare. In Asia, situatia va ramane provocatoare, mai ales in ceea ce priveste afacerile cu tubulatura. Fata de 2012, consideram ca raportul dintre costul operational si pretul materialelor de constructii se va imbunatati vizibil. Pe segmentul distributiei, activitatea comerciala se va mentine in parametri normali pe plan global, insa tendintele vor fi diferite – si chiar opozabile – de la o tara la alta. In schimb, rata actuala a profitului operational nu va inregistra fluctuatii majore. In cazul departamentul de ambalaje (Veralia), cresterea organica moderata si profitabilitatea optima reprezinta principalele evolutii posibile pentru anul in curs”, se arata in documentele companiei.
Ajustari ale pretului, in functie de cotatiile materiei prime si energiei
La capitolul de prioritati, managerii Saint-Gobain au precizat ca, in primul rand, se impune ajustarea activitatii in functie de conditiile actuale si cele potentiale specifice pietelor vizate, iar in al doilea rand este necesara dezvoltarea continua ai principalilor factori motori ce influenteaza cresterea vanzarilor grupului. Ca principale tinte strategice sunt definite masurile de adaptare a pretului materialelor de constructii realizate de holding, in functie de cotatiile materiei prime si energiei, astfel incat sporirea inevitabila a costurilor respective sa poata fi transpusa gradual in pretul final. De asemenea, se va intensifica aplicarea programului de reducere efectiva a cheltuielilor operationale, urmarindu-se atingerea unui nivel cumulat al economiilor de 1,1 miliarde euro (fata de datele privind cheltuielile aferente anului 2011). Managementul fluxului de lichiditati si pozitia financiara sunt aspecte atent analizate, astfel incat investitiile se vor derula in functie de prioritatile imediate, concomitent cu o diminuare a datoriei nete, pentru a se modifica in sens pozitiv raportul dintre acest indicator si indicele profitabilitatii brute (EBITDA). Eforturile sustinute de cercetare-dezvoltare si expansiunea selectiva a afacerilor ce presupun livrarea de produse si sisteme ce permit sporirea eficientei energetice in constructii, orientarea cu precadere catre pietele din Asia si cele emergente (inclusiv din Europa de Est), consolidarea diviziilor de produse pentru constructii si distributie sunt doar cateva dintre prioritatile anului 2013. De altfel, potrivit unor birouri independente de cercetare si surselor proprii Saint-Gobain, la nivel mondial, in pofida recesiunii, consumul de sticla cu acoperiri speciale, mortar, placi de gips-carton si sisteme de izolare se afla pe un trend ascendent. Aceasta inseamna ca piata habitatului – unde Saint-Gobain este lider global – are sanse reale de crestere rapida pe termen mediu atat in tarile puternic industrializate, cat si in cele aflate in curs de dezvoltare. Prin contrast, consumul de ciment se diminueaza vizibil si se prevede ca va scadea in continuare, iar Saint-Gobain se va focaliza doar pe promovarea solutiilor constructive cu valoare adaugata mare, care sa genereze profit pe termen lung. Informatii suplimentare, la www.saint-gobain.com