Grupul TeraPlast a continuat sa evolueze competitiv si dinamic in trimestrul III, in ciuda climatului plin de provocari si a incertitudinii in accentuare a mediului de business fata de intervalele anterioare. Cifra de afaceri la nivel de Grup a avut o evolutie robusta, iar la noua luni a inregistrat o crestere de 46% fata de rezultatele retratate din perioada similara a anului precedent, la peste 451 de milioane de lei. Profitul operational a avansat cu 37% pana la nivelul de 50,5 milioane de lei. In acelasi timp, profitul net a atins nivelul de 43,3 milioane de lei, un progres semnificativ de 41%, performanta care reflecta atat cresterile de volum, cat si eficientizarea activitatii.
Chiar si intr-un mediu complex, caracterizat de multe conditionari exterioare, Grupul TeraPlast a reusit performanta ca dupa primele trei trimestre ale anului sa depaseasca rezultatele inregistrate pe intreg exercitiul financiar 2020, comparatie care tine seama de redimensionarea grupului, in urma vanzarii diviziilor de produse din otel si profile de tamplarie. Astfel, cifra de afaceri este mai mare la noua luni cu 14% fata de tot anul 2020, iar EBITDA prezinta un avans de 18% fata de intreg anul 2020.
„Avand dupa 9 luni din 2021 o crestere cu 46% a cifrei de afaceri si o majorare cu 41% a profitului net, probabil ne vom situa din nou printre performerii dinamicii rezultatelor financiare ale companiilor din cadrul indicelui principal al bursei de valori - BET.” a mentionat dl Lucian Anghel, membru al Consiliului de Administratie TeraPlast.
„Suntem in etapele finale de punere in functiune a fabricii de ambalaje biodegradabile. Este o linie de business in care vedem un mare potential de crestere si care, in acelasi timp, alaturi de segmentul de reciclare, reprezinta angajamentul nostru pentru economia sustenabila si conservarea resurselor. Fabrica devine operationala in urmatoarele saptamani. Ne bucuram ca in ciuda tuturor provocarilor majore aferente perioadei prin care trecem reusim sa ducem la bun sfarsit acest proiect foarte complex, neavand deviatii mari de la graficul initial. EBITDA din segmentul ambalaje, nou aparut in grup, a fost afectata de aceste mici intarzieri, dar si de cheltuielile pe care le-a implicat operationalizarea acestui proiect major. Cu toate acestea, suntem convinsi ca investitiile realizate vor da rezultate promitatoare pe termen mediu si lung in acest domeniu al ambalajelor biodegradabile in care dorim sa devenim unul dintre jucatorii majori la nivelul Europei Centrale si de Est . a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
La noua luni, EBITDA continua sa prezinte o evolutie ascendenta raportat la perioada similara din 2020, cu o crestere de 32%. Marja EBITDA, situata la 14,3%, arata continua imbunatatire, cu toate ca in trimestrul trei s-a remarcat o incetinire a ritmului. Incertitudinea din piata si costurile substantial majorate la materii prime au reprezentat factori adversi si o frana in accelerarea performantelor. Grupul s-a adaptat pentru a amortiza sau anula diverse socuri care domina in acest moment piata de materii prime, atat din perspectiva pretului, cat si a disponibilitatii. In acelasi timp, au cantarit in rezultatele consolidate ale Grupului cheltuieli legate de implementarea noilor investitii. Pana la 30 septembrie 2021, TeraPlast a achitat investitii de 83 de milioane de lei care, in urma operationalizarii proiectelor, vor avea impact asupra rezultatelor financiare in trimestrele viitoare. Totodata, managementul analizeaza permanent noi oportunitati de dezvoltare prin investitii sau operatiuni M&A care sa genereze crestere pe termen lung pentru grup pe segmentul ambalajelor flexibile si nu numai.
„In ansamblu, ne-am pastrat trendul ascendent si mentinem un ritm de crestere in procente cu doua cifre, chiar si pe fondul unor conditii de piata mai putin propice fata de trimestrele anterioare. Decalarea unor proiecte de infrastructura, inclusiv intarzierile in recalcularea devizelor in functie de noile costuri ale materiilor prime sau cu forta de munca s-au propagat pe verticala pe piata constructiilor, catre toti furnizorii si toate companiile care activeaza in domeniul nostru” a adaugat doamna Birta.
Climatul macroeconomic este dominat de incertitudini pe mai multe etaje (costurile materilor prime, preturile la energie, politicile publice, lanturile de aprovizionare supuse stresului), iar pe cale de consecinta intreg mediul de business suporta riscuri pe termen scurt si mediu.
Linia de business Instalatii si Reciclare (TeraPlast si TeraPlast Recycling)
- A fost principala generatoare a cifrei de afaceri la nivel de Grup, cu doua treimi din rezultatul consolidat: 300 milioane de lei. Avansul in trimestrul trei a incetinit, iar la noua luni progresul este de 30%.
- EBITDA s-a situat la aproape 42 de milioane de lei cu o marja usor sub media grupului: 13,9%
- Rezultatele au fost influentate de costurile materiilor prime si de o modificare a cererii intr-o piata aflata in cautarea unui nou trend. Au fost observate perturbari in principal din cauza perioadei prelungite de implementare a indexarii preturilor materialelor de constructii in contractele de achizitii publice aflate in derulare si din cauza necorelarii standardelor de cost la licitatiile deschise/lansate in aceasta perioada cu noile realitati ale pietei.
Linia de business Granule (TeraPlast si TeraPlast Recycling)
- Include Granulele rigide si plastifiate din PVC, dar si granulele reciclate.
- Linia de business cu performante in accelerare inclusiv fata de trimestrele anterioare
- Cifra de afaceri a atins 108 milioane de lei si arata o dublare fata de aceeasi perioada a anului trecut. EBITDA a avut o evolutie similara, cu o crestere de 75%.
- Cresterea fost sustinuta si de vanzarea de granule reciclate.
Linia de business Ferestre si usi (TeraGlass)
- Marja EBITDA pentru aceasta linie de business s-a imbunatatit fata de primele doua trimestre din 2021.
- Cresterea EBITDA la noua luni este de 115% fata de acelasi interval din 2020.
- TeraGlass continua sa se concentreze atat pe piata externa, cat si pe cea interna.
Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack)
- Cifra de afaceri a atins 10,8 milioane de lei
- Este linia de business noua in cadrul Grupului. Va cunoaste o crestere semnificativa incepand cu anul 2022 in urma operationalizarii investitiei de 12 milioane de euro in TeraBio Pack.
- Performantele liniei de business au fost afectate in trimestrul trei de unele intarzieri la operationalizarea fabricii de folii biodegradabile.
- Segmentul cuprinde business-urile de folii din polietilena preluate de la Somplast si Brikston, care necesita o eficientizare a operatiunilor, inclusiv prin constructia unei noi infrastructuri de productie.
Evenimente recente
- In cadrul majorarii de capital social operate pe 30 septembrie, actionarii TeraPlast au primit o actiune gratuita pentru fiecare 4 actiuni detinute.
- Titlurile TeraPlast (TRP) au fost promovate, din 20 septembrie, in indicii FTSE Russell pentru Piete Emergente, in indicii Small Cap, respectiv All Cap, ceea ce a adus in actionariat unele dintre cele mai mari fonduri de investitii din lume
- TeraPlast a preluat productia de folii din polietilena de la Brikston Construction Solutions, prin care este completat portofoliul de ambalaje flexibile al Grupului.
- In ultimele 6 luni, TeraPlast s-a situat in top 3 companii din BET, raportat la indicatorii volum tranzactionat, numar de tranzactii si evolutia pretului.