Recent, grupul Teraplast – Bistrita a comunicat rezultatele financiare preliminare aferente anului 2010, indicand o majorare de 13% a cifrei nete de afaceri, in pofida conditiilor dificile de pe pietele de instalatii si constructii. Practic, anul trecut, vanzarile companiei s-au situat la un nivel de 212,3 milioane de lei, ce a depasit veniturile consemnate in 2008 (care au insumat 194,9 milioane de lei, inaintea declansarii recesiunii), aceasta performanta fiind remarcabila daca se ia in calcul scaderea semnificativa a cererii de sisteme pentru constructii, tamplarie si instalatii. "Majorarea de 13% a cifrei de afaceri nete a Teraplast (in raport cu 2009) se datoreaza, pe de-o parte, cresterii cantitative a livrarilor, iar pe de alta parte, sporirii pretului de vanzare. In consecinta, profitul net, in valoare de 10,9 milioane de lei (cu 41% mai mare fata de cele 7,7 milioane de lei din 2009) a fost sustinut de masurile eficiente de management al costurilor, in conditiile in care acest indicator a fost afectat de faptul ca pretul a reprezentat factorul determinant pentru formarea deciziei de cumparare a produselor. In mod suplimentar, Teraplast a derulat in 2010 investitii in conformitate cu programul de dezvoltare, precum si actiuni specifice procesului de relocare. In perioada analizata, investitiile s-au cifrat la 18,9 milioane de lei si au vizat dezvoltarea Parcului Industrial Teraplast, din Saratel (judetul Bistrita-Nasaud) si extinderea gamei de sisteme. In prezent, programul de relocare a unitatilor de productie din Bistrita la Saratel este finalizat in proportie de 100%. Pentru anul in curs, ne asteptam ca pretul materiilor prime (PVC, PE si PP) sa inregistreze un trend ascendent, aceasta evolutie fiind dictata de cresterea cotatiei la materiile prime derivate din petrol, etilena sau propilena pe piata mondiala. Pe plan intern, perspectivele la inceput de an par a fi pozitive: pe segmentul de infrastructura estimam o majorare a pietei, generata de necesitatea de a accesa fondurile disponibile pentru acest sector (intrucat, daca in 2011 in tara noastra nu se vor realiza cat mai multe proiecte de infrastructura de mediu, va fi ratata sansa de modernizare, cu fonduri nerambursabile, a retelelor de apa si canalizare). In ceea ce priveste segmentul rezidential, consideram ca va avea loc o crestere timida a comenzilor din semestrul al doilea a.c., in timp ce pe segmentul nerezidential ar putea avea loc o sporire a cererii inca din prima parte a anului in curs, deoarece exista deja anumite semnale potrivit carora unele proiecte nerezidentiale importante vor fi deblocate in 2011", se precizeaza intr-un comunicat al societatii.
Compania a aderat la asociatia europeana TEPPFA
Potrivit documentului elaborat de conducerea grupului, datele calculate conform standardului EBITDA - Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation (venituri stabilite inainte de achitarea dobanzilor si taxelor, neinfluentate de depreciere si amortizare) denota o majorare de 9% a incasarilor, de la 21,8 milioane de lei in 2009 la 23,8 milioane de lei anul trecut. Totodata, numarul mediu de angajati a ajuns la 527 de persoane (de la 541 in 2009), ceea ce arata faptul ca s-a impus, totusi, aplicarea unor masuri de disponibilizare. "In anul 2010 ne-am concentrat resursele pe finalizarea procesului de relocare si pe dezvoltarea sustenabila a afacerilor Teraplast. A fost un an dificil, in special din cauza lipsei de finantare din partea institutiilor bancare (pentru dezvoltarea proiectelor private), precum si din cauza problemelor pe care institutiile statului le-au avut in cazul cofinantarii obiectivelor sustinute din fonduri publice. Cu toate acestea, am reusit sa consemnam o evolutie buna a indicatorilor financiari, incadrandu-ne in tintele de buget stabilite initial si – mai mult decat atat – am reusit sa finalizam relocarea tuturor capacitatilor de productie din Bistrita la Saratel. Avand cea mai noua tehnologie si capacitati de fabricatie adecvate, ne propunem in continuare dezvoltarea sistemelor Teraplast, astfel incat sa putem furniza solutii complete pentru clientii si colaboratorii nostri", a declarat Florin Urite, director general al Teraplast. In ceea ce priveste evenimentele semnificative, ce au influentat activitatea firmei in 2010, oficialii Teraplast precizeaza ca in luna mai a anului trecut, compania a fost acceptata in cadrul The European Plastic Pipes and Fittings Association – Asociatia Europeana a Fabricantilor de Tubulatura si Fitinguri din Material Plastic (TEPPFA), fiind in prezent singurul producator national de profil ce este membru al prestigioasei organizatii europene. Aderarea Teraplast la TEPPFA a fost aprobata cu unanimitate de voturi de catre adunarea generala a asociatiei. In iunie, s-a finalizat si procesul de relocare a tuturor capacitatilor de productie din zona intravilana a municipiului Bistrita in parcul industrial de la Saratel, ca urmare a unor investitii ce totalizeaza aproximativ 26 de milioane de euro. In luna iulie si societatea Politub (membra a grupului Teraplast) a finalizat procesul de relocare a unitatii din Bistrita la Saratel, astfel incat investitiile totale realizate la nivel de grup in noul amplasament s-au cifrat la peste 36 milioane de euro. Totodata, in perioada iunie-august Teraplast a demarat implementarea a trei proiecte cofinantate din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 – "Investeste in oameni!". Valoarea totala eligibila a celor trei proiecte depaseste 1,6 milioane de lei, din care suma nerambursabila va fi de 1,17 milioane de lei.
Parcul Industrial Saratel asigura dezvoltarea pe baze sustenabile
Potrivit informatiilor prezentate de managerii Teraplast, Parcul Industrial de la Saratel are o suprafata totala de aproximativ 200.000 mp, din care 143.500 revin companiei Teraplast, 29.000 mp constituie proprietatea subsidiarei Plastsistem, iar diferenta (de 27.500 mp) apartine societatii Politub (ce face parte din cadrul grupului Teraplast). "Compania Teraplast detine in prezent la Saratel capacitati de productie pe o suprafata de peste 13.000 mp, impartite in fabrica de produse din PVC (sectia de tevi PVC, sectia de profile PVC, sectia de sisteme pentru tamplarie din PVC, sectia de dozare-malaxare) si fabrica de poliolefine (sectia de camine de polietilena si rezervoare, sectia de tevi corugate, sectia de fitinguri PVC, PP si PE si sectia de tevi PP). Majoritatea acestor capacitati de productie au fost relocate din Bistrita, cu exceptia unor elemente precum tevile corugate, caminele din PE si rezervoarele, care sunt produse noi, create de Teraplast dupa o atenta analiza a directiilor de dezvoltare globala si a necesitatilor de completare a sistemului de canalizari exterioare. Mai mult decat atat, relocarea la Saratel a permis si va mai permite in continuare cresteri ale capacitatilor de productie, precum si reduceri de costuri de aproximativ 3%. Pe langa spatiile de productie, la Saratel exista si peste 44.000 mp de spatii de depozitare acoperite si neacoperite, un centru logistic cu sistem informatic de tip warehouse management deja implementat, de unde sunt coordonate toate activitatile de transport, precum si un centru de cercetare si dezvoltare. Restul terenului de la Saratel, adica o suprafata de 85.500 mp este folosit pentru infrastructura, cladiri administrative si extinderi ulterioare de capacitati", se mai precizeaza in comunicat.
***
Compania Teraplast face parte din grupul Teraplast - Bistrita, care mai include, pe langa Teraplast, subsidiarele sale - Plastsistem si Politub. Subsidiara Plastsistem produce panouri sandwich si structuri metalice pentru constructii comerciale si industriale, iar Politub realizeaza tuburi din polietilena pentru retelele de gaz si apa. Compania Teraplast este unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii si sisteme in domeniul constructiilor, instalatiilor si amenajarilor din Romania, fiind in prezent lider pe piata locala de tubulatura PVC, cu o cota de 42%. Portofoliul de produse Teraplast acopera toata gama instalatiilor (mai putin cele de incalzire si ventilatie), permitand asigurarea de solutii si sisteme complete. Gama de produse Teraplast este structurata pe noua sisteme - si anume: sistemul de alimentare cu apa, sistemul de canalizari exterioare, sistemul de canalizari interioare, sistemul de decoratiuni si amenajari interioare si exterioare, sistemul de profile PVC pentru tamplarie, granule din PVC, sistemul de cahle din teracota, sistemul electric si sistemul TeraGlass (ferestre si usi din PVC si aluminiu). In anul 2009, cifra de afaceri neta a Teraplast (rezultate consolidate) a fost de 188,2 milioane de lei, cu un indice EBITDA de 21,8 milioane de lei si un profit net de 7,7 milioane de lei. In schimb, programul de investitii derulat in primul an de recesiune a insumat 37,4 milioane de lei. Informatii suplimentare, la www.teraplast.ro