Presedintele Consiliului Judetean Ilfov, Hubert Petru Stefan Thuma, a semnat protocolul de cooperare dintre Judetul Ilfov - Consiliul Judetean, Ministerul Transportului si Infrastructurii si Primaria Municipiului Bucuresti, in vederea realizarii si implementarii Proiectului integrat Orbital Bucuresti si Drumurile radiale conexe.
Acest protocol, cu o valoarea a investitiei de 703,42 milioane de euro cu TVA, presupune conectarea Municipiului Bucuresti cu actuala centura si cu Autostrada A0 prin zece drumuri radiale cu o lungime de peste 96,43 de kilometri, care vor intersecta un numar total de 30 de unitati administrativ-teritoriale, in 31 de noduri rutiere.
In scopul operationalizarii acestui proiect, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat incheierea acestui protocol cu doua amendamente la protocolul initial aprobat prin HCJ nr.168/30.09.2021. Ulterior, prin HCJ nr.202/04.11.2021, Consiliul Judetean Ilfov a modificat Art.3 si Art.4 din proiectul de hotarare initial. Ca urmare a acestor modificari, Planul de Mobilitate Urbana Durabila Regiunea Bucuresti-Ilfov va fi actualizat numai dupa punerea in dezbatere publica a noilor solutii, respectiv zona Baneasa-Nord va fi conectata la sistemul de drumuri radiale propus in proiect, prin realizarea unei conexiuni din nodul aferent DR5 de la nivelul DNCB pana la Aleea Teisani.
Obiectivul principal al proiectului il reprezinta implementarea unor masuri si proiecte pentru cresterea atractivitatii investitiei A0 - Inel Bucuresti pentru regiunea de Dezvoltare Bucuresti- Ilfov, prin atragerea transportului de marfuri si pasageri, prin generarea unui trafic eficient si rentabil. Un alt obiectiv consta in conexiunea cat mai facila a autostrazii A0 - Inel Bucuresti cu municipiul Bucuresti si cu aria metropolitana prin drumuri de legatura la aceasta - drumurile radiale. Cele zece drumuri radiale vor fi dupa cum urmeaza:
- DR1 - Vest Expres: lungime de 8,98 km si realizeaza legatura intre Autostrada A0 - Drumul National Centura Bucuresti (DNCB) - Bd. Timisoara. Cost estimat : 75,11 milioane de euro cu TVA;
- DR2 - Autostrada A1: lungime de 12,02 km, scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens intre km 10 si km 23 alAutostrazii A1. Costul estimat : 42,90 milioane de euro cu TVA;
- DR3 - Giulesti Expres: lungime de 10,37 km, conecteaza Sabareni la Autostrada A0, se prelungeste pana la DNCB, apoi realizeaza legatura cu Calea Giulesti. Costul estimat : 72,62 milioane de euro cu TVA;
- DR4 - Nord Expres: lungime de 12,59 km, realizeaza conexiunea localitatii Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungeste spre DNCB si Bd. Poligrafiei. Costul total estimat : 102,39 milioane de euro cu TVA;
- DR5 - Pipera Expres : lungime de 8,70 km, realizeaza legatura intre Autostrada A0 si localitatile Otopeni - Tunari - DNCB - Penetratie Aleea Teisani. Costul total estimat : 77,66 milioane euro cu TVA;
- DR6 - Afumati Expres : lungime de 4,39 km, realizeaza conexiunea Autostrazii A0 cu DN2, devenind o varianta de ocolire a localitatii Afumati. Cost total estimat: 34,14 milioane de euro cu TVA;
- DR7 - Est Expres : lungime de 6,10 km, conecteaza Moara Domneasca la Autostrada A0 si realizeaza legatura municipiului Bucuresti la A0 prin Dobroesti - Pantelimon - DNCB - A0. Costul estimat : 58,34 milioane de euro cu TVA;
- DR8 - Splai Expres, lungime de 5,49 km, conecteaza Autostrada A0 cu Bucuresti prin legatura la DNCB si Splaiul Unirii, dar si conexiunea cu zona metropolitana prin Nodul Cernica. Costul total estimat: 36,51 milioane de euro cu TVA;
- DR9 - Sud Expres; lungime de 13,86 km, realizeaza conexiunea Vidra - Autostrada A0 - DNCB - B.dul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat: 96,44 milioane de euro cu TVA;
- DR10 - Magurele Expres: lungime de 9,62 km, realizeaza legatura Autostrazii A0 la DNCB - Parc Industrial Magurele - Prelungirea Ferentari. Cost total estimat: 76,65 milioane de euro cu TVA.
Proiectul Orbital Bucuresti va avea 31 de noduri rutiere, cu doua noduri rutiere principale, cu rolul de a conecta reteaua existenta la Autostrada A0. Este vorba despre Nodul rutier 1 care va conecta DJ 200 la Autostrada A0, pe teritoriul localitatii Stefanestii de Jos si va avea un cost total estimat de 7,14 milioane de euro cu TVA; Al doilea Nod rutier principal va realiza legatura intre DN 3 si Autostrada A0 (Pantelimon), cu un cost total estimat la 14,90 milioane de euro cu TVA.
Finantarea se va asigura din fonduri europene nerambursabile, din cadrul Programului Operational Transport 2021-2027, cu un cost estimat de aproximativ 600 de milioane de euro, fara TVA. Estimativ, primele drumuri radiale vor fi deschise traficului in anul 2026.