Dupa ce, la jumatatea lunii iunie a.c., ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a anuntat ca lucrarile de modernizare a Garii de Nord din Bucuresti vor fi executate inainte de inceperea Campionatului European de Fotbal din 2020, iar ulterior obiectivul va fi supus unor lucrari mai ample, recent, conducerea CNCF CFR SA a comunicat ca prima etapa a acestora va fi initiata in iulie a.c.
„Gara de Nord intra in reabilitare, sunt sume alocate, mai ales ca in cursul anului viitor va fi si Campionatul European de Fotbal Euro 2020”, a subliniat in iunie a.c. ministrul Transporturilor, iar conducerea CNCF CFR SA a explicat, la randul sau, ca investitia, cu o valoare totala ce depaseste 100 de milioane de euro, va fi asigurata din fonduri europene si presupune, printre altele, inlocuirea sinelor, constructia unei parcari moderne cu 400 de locuri si montarea unei cupole gigant, cu panouri solare. Pe durata lucrarilor, unele trenuri vor fi deviate in garile Basarab si Herastrau, iar acest obiectiv de investitii ar urma sa fie definitivat in anul 2022.
Gara de Nord din Bucuresti a fost construita in anul 1872. De atunci a fost extinsa in mai multe etape, iar in anul 2004 a fost declarata monument istoric. Insa, in ultimele doua decenii, nu s-a mai efectuat nicio lucrare de reparatii capitale la acest obiectiv, care s-a degradat, iar cele mai mari probleme sunt cauzate de infiltratiile care afecteaza corpul principal al cladirii. Derulat prin intermediul CFR Infrastructura, noul proiect de reabilitare, cu o valoare ce depaseste 100 de milioane de euro, se afla actualmente intr-o etapa initiala. Astfel, abia la data de 29 iunie 2019, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a lansat in SEAP licitatia deschisa avand ca obiect atribuirea contractului pentru „modernizarea/ consolidarea/ reabilitarea statiei CF Gara de Nord Bucuresti - Studiu de Fezabilitate”, cu o valoare estimata de 15.552.000 de lei. Desi data-limita de depunere a ofertelor a fost stabilita de autoritatea contractanta la 5 august 2019, ora 15:00, conducerea CNCF CFR SA doreste ca lucrarile efective sa inceapa inca din iulie a.c., mai intai cu demolarea unui corp din beton si montajul, in locul acestuia, a unei linii de cale ferata in cadrul careia va fi expus cel mai vechi tren romanesc, „Calugareni”, care are cea mai veche locomotiva functionala din Europa. In a doua etapa a lucrarilor s-a planificat constructia parcarii cu 400 de locuri, intregul proiect de modernizare fiind planificat pentru finalizare in anul 2022.
Studiul de fezabilitate va fi elaborat pentru un proiect ambitios
Revenind la singurele date certe – si anume acelea din anuntul de licitatie pentru studiul de fezabilitate – se remarca faptul ca autoritatea contractanta, CNCF CFR SA, doreste ca documentatia SF sa se elaboreze pentru un proiect ambitios de modernizare functionala. Astfel, potrivit anuntului publicat in SEAP, modernizarea/ consolidarea/ reabilitarea statiei CF Gara de Nord Bucuresti presupune mai multe obiective specifice ale investitiei, cum ar fi:
• Regenerarea urbana a zonei Gara de Nord pe principiile de smart city / creative city / green city;
• Folosirea resurselor provenite din activele valoroase ale CFR pentru realizarea eurogarii si a optimizarii operatiunilor feroviare pentru calatori fara subventii din partea statului;
• Stimularea transportului regional/ local/ periurban/ urban pe calea ferata, similar cu alte statii feroviare din Europa;
• Perspectiva introducerii transportului feroviar cu trenuri de mare viteza pe rute interne si internationale (Istanbul, Budapesta, Viena, Varsovia, Kiev etc.);
• Modernizarea / consolidarea / repararea cladirilor din statia de calatori Bucuresti Nord, precum si a spatiilor destinate serviciilor pentru calatori si a celor din zona comerciala, concomitent cu asigurarea facilitatilor pentru persoanele cu mobilitate redusa, handicap vizual si/sau auditiv;
• Asigurarea cu sisteme noi de ventilatie/ incalzire;
• Inlocuirea instalatiilor electrice, sanitare, termice etc.;
• Ridicarea nivelului peroanelor in conformitate cu standardele europene in vigoare si reabilitarea copertinelor;
• Reabilitarea liniilor din statie;
• Refacerea sistemului de drenaj;
• Montarea de panouri fonoabsorbante si/sau solutii alternative de reducere a nivelului de zgomot;
• Modernizarea echipamentului de telecomunicatii inclusiv informare a publicului calator;
• Asigurarea elementelor de siguranta si confort pentru calatori, reprezentate de balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilitati, garduri de protectie intre linii etc.
Contractul se va atribui potrivit criteriului celui mai bun raport calitate-pret, componenta financiara avand o pondere de 40%, iar componenta tehnica va conta in proportie de 60%. Durata contractului este de 198 de zile, iar sursa de finantare va fi asigurata din cadrul titlului de cheltuiala 58 - „Proiecte cu finantare din Fonduri Externe Nerambursabile, aferente cadrului financiar 2014-2020 – 58.03 Programe din Fondul de Coeziune (FC)”. Proiectul este inclus in portofoliul de proiecte din programul operational specific.