Raspunzand unor intrebari referitoare la evolutia pietei de acoperisuri, Andrei Sulyok, director general al Lindab Romania apreciaza ca segmentul specific s-a diminuat in acest an cu circa 10%. Segmentul de renovari a fost motorul esential al pietei, ponderea acestuia in totalul pietei de constructii ajungand la 35%-40%, fata de 10%, cat era pana in 2009. Compania investeste, in principal, in diversificarea canalelor de distributie si, implicit, in relatia cu partenerii. In continuare este prezentata opinia directorului general al Lindab.
- Precizati cum a evoluat segmentul specific in primele 9 luni ale anului?
- Per ansamblu, piata sistemelor de acoperisuri a scazut cu 5%-10%. Constructii noi sunt foarte putine, iar segmentul renovarilor nu este suficient de semnificativ incat sa compenseze. Segmentul de renovari a fost, totusi, un motor esential al pietei in 2010, ponderea acestuia in totalul pietei de constructii ajungand la 35%-40%, fata de 10%, cat era pana in 2009. Nu se mai construiesc locuinte noi, insa proprietarii aloca bugete mai mici pentru renovari. Previzionam ca si in 2011 renovarile sa aiba o pondere importanta in piata.
De asemenea, un fapt care a marcat primele noua luni ale lui 2010 a fost cresterea preturilor cu un procent cuprins intre 15% si 25%, de la inceputului anului, fata de sfarsitul lui 2009, pe fondul cresterii pretului la materia prima (otel) din prima jumatate a anului 2010, cauzata de scumpirea minereului de fier cu 80-90% fata de preturile din trimestrul IV din 2009.
- Cand estimati ca va reveni pe un trend ascendent sectorul materialelor de constructii?
- Nu putem face estimari relevante in acest moment. Cel mai probabil, 2011 va avea o evolutie similara cu 2010, cel putin in prima parte a anului, sau poate o crestere foarte mica.
- Care sunt rezultatele financiare ale companiei?
- Putem confirma este faptul ca si anul acesta vom fi profitabili. Totodata, obiectivul nostru este sa crestem cota de piata pe segmentul de tigle metalice, intre 2% si 5% (in volum). Cifra de afaceri valorica pe 2010 estimam ca va fi similara cu 2009, iar in volum probabil ca vom inregistra o crestere. Cele mai solicitate produse din portofoliul Lindab sunt cele care apartin domeniului rezidential (tigla metalica Lindab Nordic 400, tigla metalica cu granule minerale Lindab Roca, jgheaburi si burlane).
- Ce prevede strategia de investitii a companiei?
- Investim in principal in diversificarea canalelor de distributie si, implicit, in relatia cu partenerii nostri. O decizie importanta pe care am luat-o in 2010 a fost infiintarea a 17 centre regionale, pentru a fi mai aproape de clienti. Astfel, toti cei interesati de constructia sau renovarea unei locuinte pot viziona la fata locului sistemele Lindab, au posibilitatea de a primi pe loc informatii si sfaturi din partea unui specialist si pot face pe loc comanda. Totodata, prin noul serviciu de livrari Lindab Express, comanda plasata va fi livrata in maximum 48 de ore, asigurand astfel rapiditate maxima. De asemenea, investim in continuare in programe de training (tehnice, vanzari etc.) pentru parteneri. Am constatat ca cea mai mare necesitate a partenerilor este cea de instruire. De aceea, pentru anul viitor, avem in plan lansarea unui program complex - denumit “Academia Lindab”. Dispunem, in acest moment, de capacitatile tehnice si de forta de munca necesare pentru a procesa o cerere in crestere, motiv pentru care nu intentionam sa investim in noi fabrici/linii de productie. In plus, intr-o perioada de criza, este indicat sa ai cheltuieli cat mai mici si mai flexibile, pentru a putea depasi problemele cu usurinta. Informatii suplimentare, la www.lindab.ro