Producatorul de panouri termoizolante Kingspan Romania, parte a grupului irlandez Kingspan - lider global pe piata de sisteme izolatoare de inalta performanta, a inregistrat o cifra de afaceri de 8 milioane de euro in primele sase luni ale acestui an. Pentru intregul an in curs, Nicu Mocanu, Country Manager al companiei, estimeaza ca va fi depasit nivelul de 15 milioane de euro realizat in 2020. Mentinerea unei activitati sustinute pe piata constructiilor industriale, dar si strategia companiei de a lansa noi produse adaptate tendintelor de sustenabilitate si eficienta energetica au generat cresterea din ultimii ani si vor constitui, in continuare, motoarele evolutiei Kingspan Romania.
Grupul Kingspan este lider mondial in izolatii si sisteme de inchideri pentru cladiri de inalta performanta, cu emisii scazute de dioxid de carbon. Compania detine peste 130 de unitati de productie in 60 de tari din intreaga lume si a realizat vanzari anuale de 4,6 miliarde euro in 2020. Activitatea grupului este puternic orientata catre realizarea de constructii durabile si cu eficienta energetica sporita si in ultimul an a dus o politica centrata pe achizitii, in 2020 integrand in structura producatorul de fatade Trimo, de la Innova Capital, dar si divizia Steel de la grupul TeraPlast, ce include companiile TeraSteel SA, TeraSteel DOO Serbia si Wetterbest SA.
Interviu cu Nicu Mocanu (45 de ani), Country Manager la Kingspan Romania si manager cu o experienta profesionala de 18 ani in industria panourilor termoizolante.
- Cum au evoluat vanzarile de panouri termoizolante in 2020 si in primele sase luni din 2021? Ce perspective de dezvoltare aveti pentru intregul an in curs?
- Anul 2020 a reprezentat o perioada foarte buna pentru Kingspan Romania, trendul de crestere mentinandu-se pe parcursul intregii perioade, in pofida situatiei sanitare speciale, ce a complicat foarte mult conjunctura economica. Evolutia business-ului a continuat, insa, si in prima jumatate a anului 2021, cand am avut o crestere de 10% fata de perioada corespunzatoare din 2020. Dupa primele sase luni suntem la o cifra de afaceri de 8 milioane de euro si estimam ca in 2021 vom depasi rulajul de 15 milioane de euro realizat anul trecut. Marea majoritatea a proiectelor au continuat si in timpul pandemiei, au fost si lucrari care au fost oprite, dar activitatea s-a mentinut pe un trend ascendent.
In continuare, clientii nostri solicita panouri cu Quadcore si IPN, dar si panouri cu vata minerala. Estimam ca, chiar si in aceste conditii de pandemie, piata de panouri termoizolante va creste si in acest an, datorita mai ales investitiilor ample din zona industriala, care nu au fost afectate de aceasta criza.
- Ce obiective aveti planificate pe piata locala, in perioada urmatoare?
- Ca obiective, vom continua sa lansam produse noi, adaptate tendintei de sustenabilitate si eficienta energetica, ce va "guverna" sectorul constructiilor de cladiri in viitor. Noua strategie globala pentru durabilitate a grupului din care facem parte, si pe care ne-am asumat-o pentru urmatorii 10 ani, vizeaza trei problematici globale importante: schimbarile climatice, circularitatea si protectia mediului natural. Vom contribui, prin tehnologiile de fabricatie, dar si prin produsele noastre, la rezerva de energii regenerabile a planetei, la reducerea emisiilor de dioxid de carbon, la reducerea deseurilor care ajung in gropile de gunoi, la conservarea apei, la furnizarea de solutii pentru reutilizarea deseurilor din plastic, la curatarea oceanelor planetei si la protejarea biodiversitatii. La nivel de grup, Kingspan a lansat noul centru global de cercetare IKON, unde vor fi dezvoltate produse si tehnologii necesare pentru a construi cladiri mai sanatoase, cu zero emisii nete de dioxid de carbon. Consider ca este momentul ca toate companiile, mici si mari, sa includa in obiectivele lor tinte legate de protejarea mediului, deoarece devine tot mai evident ca amenintarile legate de incalzirea globala sunt cat se poate de reale.
- Grupul Kingspan a anuntat recent o investitie in H2 Green Steel, companie ce deruleaza un proiect avangardist de productie ecologica a otelului, folosind hidrogenul. Ce ne puteti spune despre acest proiect? Cum vedeti evolutia pietei de otel intr-un viitor care se vrea ecologic si fara emisii?
- Kingspan inoveaza si investeste permanent in solutii de productie ecologica. H2 Green Steel produce otel ecologic pe baza de hidrogen, un produs care se potriveste cu strategia Kingspan "Planet Passionate" (Dedicati Planetei), un program de reducere a carbonului catre zero. Este clara intentia de a folosi viitoarele produse H2GS ca materiale in productia proprie de panouri termoizolante de tip sandwich. De altfel, Kingspan este prima companie producatoare de materiale de constructii din lume care si-a asumat angajamentul utilizarii pe scara larga a otelului pe baza de hidrogen. Datele curente indica faptul ca sectoarele de constructii si infrastructura sunt cele mai mari utilizatoare de produse pe baza de otel, avand o cota de 52% in cererea globala (fata de numai 12% cat este cea a industriei auto, de pilda). Trebuie reamintit faptul ca otelul este responsabil de 7% din emisiile de gaze cu efect de sera. Noua sursa de materie prima se constituie, astfel, intr-un element major al strategiei ecologice "Planet Passionate", demarata de Kingspan, reprezentand un program ambitios de decarbonizare, ce are ca scop principal injumatatirea emisiilor de carbon de pe lantul de aprovizionare al companiei si reducerea masiva a propriilor emisii, pana la anularea acestora, acolo unde este posibil. In procesul de productie al H2GS, cocsul si carbunele se inlocuiesc cu hidrogen din surse ecologice, pentru a produce un otel cu o amprenta aproape nula de carbon. Tehnic, o tona de otel H2GS emite mai putin de 0,1 tone de dioxid de carbon fata de doua tone cat este cantitatea rezultata din procesele traditionale de fabricatie.
- Care sunt cele mai mari dificultati cu care va confruntati in aceasta perioada?
- Cresterea cotatiilor la materiile prime si, implicit, a preturilor produselor noastre este cea mai mare problema cu care ne confruntam in acest moment. Cresterile de pret sunt la nivel mondial la producatorii de materii prime si nu le putem influenta si nici nu putem sa estimam exact care va fi trendul in viitor. Gestionam local aceasta situatie prin discutii cu partenerii nostri si incercam sa gasim solutii pentru fiecare situatie. In ansamblu, consider ca piata locala este suficient de matura pentru a absorbi aceste majorari si, spre deosebire de perioada posterioara crizei din 2008-2009, economia este mai stabila, exista bani in piata si companiile nu si-au blocat investitiile