RE/MAX Romania, parte a liderului mondial in real-estate si franciza numarul 1 la nivel global pe acest segment, estimeaza ca piata de consultanta imobiliara din Romania a ajuns la o valoare de circa 80 de milioane de euro. Totodata, avand in vedere ascensiunea cifrelor din industrie la nivel european, care influenteaza si trendurile locale, alaturi de semnalele de crestere inregistrate constant in ultimii ani, specialistii RE/MAX estimeaza ca acest segment are un potential de dublare a valorii in aproximativ 5 ani.
Potrivit reprezentantilor RE/MAX Romania, piata de consultanta imobiliara s-a schimbat considerabil in ultimii ani. La nivelul lui 2014, domeniul era caracterizat de instabilitate, dar si de un potential mare de crestere, atat ca preturi, cat si in ceea ce tine de serviciile de consultanta. Influentata de asteptarile din ce in ce mai mari ale clientilor, cat si de tendintele externe care si-au dovedit succesul, in ultimii ani industria a facut mari progrese raportat la gradul de profesionalizare si incredere acordata de publicul tinta. Asadar, in anul 2019, industria se concentreaza pe o noua etapa a serviciilor de consultanta, care vizeaza modelul si nivelul pietelor europene.
„Piata de consultanta imobiliara a cunoscut o evolutie accelerata in ultimii ani, semn ca apetitul dezvoltat al romanilor pentru tranzactii imobiliare necesita recomandari specializate, respectiv o indrumare profesionala constanta, axata pe nevoile si preferintele clientului. Pe de alta parte, la o scurta analiza comparativa cu pietele dezvoltate, observam ca exista inca pe plan local un mare potential de crestere al domeniului, care necesita eforturi comune ale jucatorilor pentru a ajunge la apogeu. Investitiile constante in educare si necesitatea profesionalizarii agentilor la standardele occidentale vor aduce cu sine o schimbare de perceptie a publicului roman in legatura cu industria in care activam, oferindu-i clientului increderea de care are nevoie in serviciile calitative ale consultantului imobiliar”, a declarat Razvan Cuc, Presedintele RE/MAX Romania.
Conform unei analize realizate de RE/MAX Romania, in prezent, pe piata autohtona, activeaza circa 8.000 de agenti, respectiv 1 agent/2.500 de locuitori, o proportie destul de mica raportata la necesitatile pietei. Comparativ, in statele europene cu o industrie dezvoltata, raportul este de patru ori mai mare, iar in statele Americii de Nord, ce reprezinta etalonul in domeniu, acest raport este de 1 agent/ 300 de locuitori.
Potrivit reprezentantului RE/MAX, pentru atingerea acestui prag este nevoie de reglementarea unor norme profesionale ale industriei, un model de lucru axat pe reprezentare exclusiva, precum si crearea unor retele si asociatii puternice. Acest context reprezinta, deopotriva, o oportunitate si o responsabilitate pentru brandurile puternice care activeaza in domeniu, ce trebuie sa mizeze in primul rand pe un sistem integrat, prin dezvoltarea si sustinerea constanta a unor retele de birouri, cat si pe implicarea activa in educarea breslei si a publicului.
RE/MAX Romania, crestere de 10 ori a cifrei de afaceri in ultimii 5 ani
Subsidiara autohtona a master francizei RE/MAX a fost preluata de actualul management in urma cu cinci ani, cand RE/MAX Romania cuprindea o retea de trei birouri si circa 30 de agenti. Pana la finele anului 2014, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 430.000 de euro – cumulata pe toate francizele, respectiv 400 de tranzactii. Pentru anul 2019, RE/MAX estimeaza o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 10 ori fata de perioada de comparatie, pana la 4,2 milioane de euro. Totodata, parcursul pozitiv al companiei s-a reflectat in toate directiile de dezvoltare, pana la finele anului curent reprezentantii acesteia estimand atingerea unui numar de circa 55 de birouri francizate, 500 de membri si aproximativ 3700 de tranzactii incheiate.
„Aceste cresteri spectaculoase reprezinta, in primul rand, reflexia increderii pe care brandul RE/MAX o inspira atat clientului final, cat si investitorului in franciza. Bineinteles, ultimii cinci au fost plini de oportunitati pentru intreaga piata imobiliara, lucru care ne-a ghidat direct proportional si ascendent activitatea, insa cifrele care fac diferenta se datoreaza capacitatii unui brand mondial de a crea standarde intr-o piata in formare, precum si de a atrage si forma oameni pasionati”, a completat Razvan Cuc.
Potrivit reprezentantilor companiei, planurile pe termen mediu vizeaza atingerea unui numar de 110 francize pana in 2023, cu circa 1000 de agenti afiliati, in paralel cu activitatile deja consacrate de educare si formare a celor care activeaza in bransa.
42% dintre proprietarii de francize RE/MAX au pana in 30 de ani
Potrivit datelor RE/MAX Romania, 42% dintre francizatii companiei au varste cuprinse intre 20 si 30 de ani, urmati de categoria de varsta 30 - 40 de ani, in proportie de 33%. Pe de alta parte, doar 25% dintre antreprenorii care au deschis un birou RE/MAX au intre 45 - 55 de ani. Majoritatea – de circa 67% - sunt barbati.
De asemenea, doar 20% dintre cei care si-au deschis un birou RE/MAX au experienta anterioara in domeniul imobiliarelor. In topul oraselor cu cei mai multi francizati se numara Bucuresti, Cluj, Timisoara si Sibiu, acolo unde au fost inregistrate, de asemenea, cele mai rapide cresteri raportat la numarul de agenti si tranzactii.
Peste 80% dintre tranzactiile intermediate apartin segmentului rezidential
Potrivit reprezentantilor RE/MAX Romania, segmentul rezidential a cunoscut in ultimii ani cea mai mare crestere raportat la tipul de proprietati tranzactionate. Daca in urma cu cinci ani, circa 59% dintre intermedieri erau locuinte, la nivelul lui 2018 segmentul rezidential a ajuns la aproximativ 81% din totalul tranzactiilor realizate de agentii RE/MAX. Restul de 19% cuprinde: 7% terenuri, 5% office, 4% comercial si 3% industrial.
Cea mai mare proprietate tranzactionata in ultimii ani este un spatiu industrial din Sibiu, care a fost vandut cu 2.530.000 euro. In topul celor mai mari intermedieri se numara, de asemenea, doua terenuri din Cluj-Napoca, unul de 2.500.000 milioane de euro si altul de 1.960.000 euro, un spatiu industrial din Cluj (1,6 milioane de euro) si un apartament in Bucuresti (1,5 milioane de euro).