RO EN
Coșul este gol

RAPORT european privind reabilitarea Cazinoului din Constanta

Europa Nostra, principala organizatie de patrimoniu din Europa, si Institutul Bancii Europene de Dezvoltare au publicat astazi un raport tehnic si financiar privind reabilitarea Cazinoului din Constanta, Romania, cladire listata ca una din cele mai periclitate 7 situri din Europa in 2018, in urma nominalizarii sale de catre Asociatia ARCHÉ.
Construit in 1910, Cazinoul din Constanta a devenit un reper al tarmului Marii Negre. Daniel Renard, arhitectul romano-elvetian care a proiectat cladirea, a optat pentru expresivitatea opulenta a Art Nouveu-ului pentru a ilustra modernizarea Romaniei in timpul domniei lui Carol I. Dupa trecerea repetata a cladirii din administratia statului in cea privata si inapoi, Cazinoul a fost abadonat in anii 2000.
Raportul tehnic si financiar a rezultat in urma unei vizite de lucru de patru zile in Romania, desfasurata in perioada 8-11 iunie 2018, in timpul careia reprezentatii Europa Nostra si ai Institutului Bancii Europene de Dezvoltare au evaluat Cazinoul din Constanta si s-au intalnit cu partine interesate, atat la nivel local, cat si regional.
Raportul propune urmatoarele masuri si recomandari:
Cazinoul este o cladire reper situata intr-un punct important al orasului si merita, fara nicio indoiala, sa fie restaurat la vechea sa splendoare pentru a putea gazdui activitati sociale si comunitare. Utilitatea acestei initiative este confirmata de alocarea de catre Guvern a unor fonduri substantiale pentru reabilitarea cladirii (12 milioane euro).
Proprietarul si operatorul Cazinoului, Primaria Municipiului Constanta (PMC), transfera responsabilitatea pentru lucrarile de constructie si proiectare privind Cazinoul Companiei Nationale de Investitii (CNI), printr-un acord valabil pana la inceputul anului 2019.
Cu toate acestea, exista ingrijorari majore privind modul in care proiectul urmeaza sa fie executat, din cauza unei combinatii de neajunsuri, dupa cum urmeaza:
- Starea actuala a cladirii, care a fost abandonata de ceva vreme, nu se cunoaste cu precizie, iar pana acum au fost facute numai studii de fezabilitate. Lipsa de informatii clare face ca estimarea costului lucrarilor de reparatie a structurii si restaurare a decoratiunilor sa fie problematica.
- Functiunea propusa nu pare sa fi fost studiata in suficient detaliu, nepermitand luarea de decizii credibile pe termen lung care sa determine detaliile noului proiect si alte aranjmanetele conexe.
- Noua configuratie a cladirii, posibilitatea de a adauga noi elemente si de a o moderniza pentru a o aduce la standardele actuale nu au fost inca definite in detaliu.
- Strategia propusa de experti consta in actualizarea Studiului de Fezabilitate in limita sumei de €50.000, inainte de aprobarile finale si de inceperea licitatiei pentru realizarea proiectului.
Toate aceste neajunsuri pot fi depasite prin detalierea lucrarilor ce urmeaza a fi intreprinse inainte de a trece la etapa de licitatie. Cu toate acestea, Compania Nationala de Investitii (CNI) pare nerabdatoare sa inceapa lucrarile - poate din dorinta de a respecta acordul dintre Primaria Municipiului Constanta (PMC) si Ministerul Dezvoltarii Regionale (MDRAP) - in ciuda lipsei de pregatire si folosind o strategie similara cu cele abandonate anterior, mai exact:
- Contractul principal va fi unul de tip „proiectare si constructie”, bazat pe documentele din Studiul de Fezabiltate si alte studii preliminare.
- Contractul de constructie va fi administrat de Compania Nationala de Investitii (CNI) care va avea o prezenta normala pe sit, cu oarecare sustinere locala, iar proiectul va fi monitorizat din Bucuresti.
- Proprietarul, Primaria Municipiului Constanta (PMC), deleaga responsabilitatea proiectuui catre Compania Nationala de Investitii (CNI) printr-o Nota Conceptuala si o Tema de Proiectare, si nu se mai implica pana la predarea finala a lucrarilor.
Aceste aranjamente - in care Contractorul isi asuma intreaga responsabilitate pentru proiectarea detaliata a Cazinoului, impreuna cu abordarea exclusiv administrativa a gestiunii contractului principal - sunt considerate cu totul nepotrivite cu circumstantele, si creaza riscuri deosebit de mari ca proiectul sa fie un esec in temerni de calitate, cost si timp. Lipsa de implicare a Proprietarului in etapa de constructie este, de asemenea, o decizie regretabila.
Recomandam insistent ca Primaria Municipiului Constanta (PMC) si Comisia Nationala de Investitii (CNI) sa revizuiasca aceste aranjamente privind pregatirea proiectului si stretegia de gestiune a contractului, facand urmatoarele schimbari:
- Extinderea acordului dintre Primaria Municipiului Constata si Ministerul Dezvoltrii Regionale priving administrarea Cazinoului din Constanta dincolo de inceputul anului 2019, si modificarea acestuia privind gestiunea Comisiei Nationale de Investitii a fazei de executie a proiectului.
- Recunoasterea naturii complexe a restaurarii si modernizarii aceste cladiri care necesita o munca intensa de pregatire realizata de specialisti cu experienta, si o gestiune abila, intr-o masura mult mai mare decat este ea prevazuta in acest moment.
- Completarea Studiului de Fezabilitate cu cercetari amanuntite si o faza de proiectare detaliata care sa acopere structura si nevoile cladirii printr-un studiu specializat, modernizarea cladirii in ceea ce priveste configuratia spatiului, echipamentele si facilitatile necesare, si reparatia sau adaptarea functiunilor specifice.
- Pregatirea licitatiei, a obiectivelor si specificatiilor lucrarilor pentru a avea un contract (sau contracte) de tip „doar constructie”. Acesta (sau acestea) ar trebui rafinat(e) pentru a permite flexibilitate, pentru a da socoteala de natura lucrarilor si a permite posbile schimbari in decursul lor. Contractul (sau contractile) ar trebui gestionate abil, probabil de Consultati independenti cu experienta, sub egida Consiliului National de Investitii (CNI).
- O Unitate de Implementare a Proiectului (UIP) sau o unitate echivalenta ar trebui infiintata cat mai repede sub egida Ministerului Dezvoltarii Regionale (MDRAP) pentru a avea controlul de ansamblu al proiectului. Aceasta ar putea fi gestionata de consultanti externi cu experienta in managementul de proiecte si ar putea fi alcatuita din membrii ai personalului de conducere din PMC, CNI si poate din alte institutii si organziatii. Acesta ar fi principalul instrument de verificare si luare a deciziilor in proiect.
- Crearea, cat mai curand posibil, in cadrul PMC, a unui Punct Focal si a unui Grup de Contact al Cazinoului, care sa asigure legatura dintre personalul de conducere din PMC si UIP pentru pregatirea fazei operationale si pentru a contacta publicul in vederea obtinerii de idei si sustinere. ONG-uri selectate si membri ai societatii civile ar trebui sa faca, de asemenea, parte din acest grup, care, pentru a fi eficient, ar trebui sa fie relativ compact.
- Implementarea altor recomandari si sugestii incluse in cuprinsul acestui raport (de exemplu, implicarea unor experti Art Nouveau in restaurare, proiectarea in vederea rezistentei la cutremur, PMC sa studieze mai in detaliu viitoarea utilizare a cladirii pentru a-si defini mai clar nevoile, PMC sa fie constienta si sa se pregateasca pentru intretinerea cladirii, necesitatea de a se pregati pentru situatia in care costurile efective vor fi mai mari decat cele prevazute si alocarea de fonduri sporite pentru consultata).
- Inceperea, cat mai repede posibil, a Lucrarilor de Urgenta, fiind responsabilitatea CNI sa evite deteriorarea Cazinoului intr-o si mai mare masura inainte de inceperea lucrarilor propriu-zise.
- Evaluarea elementelor de protectie impotriva marii, pentru a asigura stabilitatea pe termen lung a zidului de protectie si a platformei de fundatie. De asemenea, sa se ia in considerare sporirea protectiei prin construirea unuei dig in larg pe partea estica, similar celui situat pe partea sudica.
Programul „Cele mai periclitate 7 situri”
Programul „Cele mai periclitate 7 situri” identifica monumente si situri din Europa aflate in pericol si mobilizeaza persoane publice si private la nivel local, national si european, pentru a gasi un viitor viabil pentru siturile respective. Programul a fost lansat in ianuarie 2013 de catre Europa Nostra, cu sprijinul Institutul Bancii Europene de Investitii, in calitate de partener fondator si Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei in calitate de partener asociat. Acest program a fost inspirat de succesul unui proiect asemanator desfasurat de Fondul National pentru Conservare Istorica din SUA (US National Trust for Historical Preservation). „Cele mai periclitate 7 situri” nu este un program de finantare. Scopul sau este de a servi drept catalizator pentru actiune si pentru a promova puterea exemplului. Acesta beneficiaza de sprijinul programului Uniunii Europene „Europa Creativa”, ca parte a programului Europa Nostra „Patrimoniul nostru - valorile noastre”.
Din 2013 pana astazi, 29 de monumente si situri in pericol din 19 tari din Europa au fost selectate pentru a fi incluse in lista celor mai periclitate 7 monumente. Prima lista a fost facuta publica in 2013, a doua in 2014, a treia in 2016, iar a patra in 2018, in cadrul Anului European al Patrimoniului. In 2016 Laguna Venetiana a fost declarata cel mai periclitat sit din Europa.
Experti in finante si patrimoniu din cadrul Europa Nostra si al Institutului Bancii Europene de Investitii desfasoara misiuni in cele 7 situri, impreuna cu cei care le-au nominalizat. Echipe multidisciplinare evalueaza situl si ajuta la formularea unui plan de actiune fezabil pentru fiecare dintre ele, in stransa cooperare cu partile interesate de la nivel local si national, atat din mediul public si din cel privat. Rezultatele si recomandarile acestor misiuni sunt cuprinse in rapoarte tehnice si financiare. Partenerii din program asista ulterior partile interesate in implementarea acestor rapoarte.
Europa Nostra
Europa Nostra este federatia pan-europeana a organizatiilor din domeniul patrimoniului, sustinuta de o retea larga de institutii publice, companii private si persoane fizice. Avand in componenta peste 40 de tari din Europa, organizatia este vocea societatii civile angajata in protejarea si promovarea patrimoniului cultural si natural al Europei. Fondata in 1963, este recunoscuta astazi ca reteaua de patrimoniu cea mai reprezentativa din Europa. Plácido Domingo, renumitul cantaret de opera si dirijor, este presedintele organizatiei.
Europa Nostra initiaza campanii pentru salvarea monumentelor pe cale de disparitie, siturilor si peisajelor Europei, in special prin intermediul programului „Cele mai periclitate 7 situri”. Celebreaza excelenta prin Premiul Uniunii Europene pentru patrimoniul cultural / Premiile Europa Nostra. De asemenea, contribuie la formularea si punerea in aplicare a strategiilor si politicilor europene in domeniul patrimoniului, printr-un dialog structurat cu institutiile europene si prin coordonarea Aliantei patrimoniului european 3.3. Europa Nostra a promovat cu convingere si contribuie activ la implementarea Anului European al Patrimoniului Cultural 2018.
Institutul Bancii Europene de Dezvoltare
Institutul Bancii Europene de Dezvoltare (EIBI) a fost creat in cadrul Grupului EIB (Banca Europeana de Investitii si Fondul European de Investitii) pentru a promova si sustine initiative sociale, culturale si de cercetare ce implica actori europeni si publicul general. Este unul dintre principalii piloni ai Grupului EIB de implicare a comunitatilor si cetatenilor.
Europa Creativa
Europa Creativa este programul UE de sprijin al sectoarelor culturale si creative ce le permite acestora sa-si sporeasca contributia pentru locurile de munca si crestere economica. Cu un buget de 1.460.000.000 € pentru perioada 2014-2020, sprijina organizatiile in domeniul patrimoniului, teatru, arte plastice, arte interdisciplinare, publicatii, film, televiziune, muzica si jocuri video, precum si zeci de mii de artisti, profesionisti in domeniul culturii si audiovizualului. Finantarea permite acestora sa opereze in toata Europa, pentru a ajunge la noi segmente de public si pentru a dezvolta abilitatile necesare in era digitala.
Asociatia ARCHÉ
Asociatia ARCHÉ este o organizatie non-guvernamentala, non-profit, care desfasoara activitati de cercetare si conservare a patrimoniului cultural, si urmareste valorizarea si promovarea acestuia. Misiunea sa este sa sustina si sa promoveze interesul pentru patrimoniu prin cuprinderea rolului sau social si al valorilor sale specifice. Inca de la infiintarea asociatiei, principalul demers al membrilor sai a fost acela de a initia si a implementa proiecte care sa faciliteze schimbul de informatii intre experti din diverse domenii implicati in protectia monumentelor istorice, ca si intre speciliasti si publicul larg.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter