Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor locale sa compatibilizeze contractele pentru serviciul de iluminat public, din punct de vedere al duratei, cu prevederile legislatiei in domeniu (Legea nr. 51/2006), luand in considerare investitiile pe care operatorul este obligat sa le faca. Aceasta este una dintre recomandarile facute de autoritatea de concurenta in urma derularii anchetei sectoriale pe piata serviciilor publice de iluminat existente la nivelul municipiilor resedinta de judet din Romania.
Astfel, Consiliul Concurentei considera ca, in cazul contractelor pentru iluminat public atribuite prin incredintare directa, durata acestora ar trebui limitata la maximum cinci ani, avand in vedere ca, pe perioada derularii contractului, piata ramane inchisa pentru concurenta. Serviciul de iluminat public face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitati publice, fiind desfasurat la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, sub coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale.
Ca urmare, unitatile administrative - teritoriale sunt singurele in masura sa stabileasca, pentru cetatenii din raza ei de competenta, daca este in beneficiul acestora sa atribuie serviciul public de iluminat prin proceduri concurentiale sau trebuie sa intervina, atribuind direct prin hotarare de dare in administrare catre un serviciu cu personalitate juridica aflat in subordinea consiliului local.
Operatorii, care furnizeaza/presteaza serviciile de iluminat public in baza unor contracte de delegare a gestiunii sau pe baza hotararilor de dare in administrare ale autoritatilor locale, trebuie sa detina licenta emise de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (ANRSC).
In urma analizei, Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor publice locale sa se asigure ca, nici prin contractul de delegare si nici printr-un alt act, nu i se transmite operatorului posibilitatea de a se autoreglementa (de a decide zonele in care va face investitii, valoarea iluminatului festiv si locurile de amplasare etc.) De asemenea, autoritatea de concurenta recomanda autoritatilor publice locale sa acorde o importanta mai mare modalitatii de elaborare a documentatiilor de atribuire si alegerii criteriilor de participare, astfel incat sa nu fie influentat, incorect, rezultatul licitatiilor.
Din cele 41 de municipii resedinta de judet, 29 au atribuit contractele pentru iluminatul public prin proceduri concurentiale catre firme cu capital privat, 8 municipii au incredintat serviciul catre operatori cu capital public (3 companii si 5 servicii cu personalitate juridica), 3 municipii au atribuit serviciul catre operatori cu capital public (pentru mentenanta) si catre operatori cu capital privat (pentru iluminat festiv), iar 1 municipiu a atribuit serviciul catre un operator cu capital privat (pentru mentenanta) si catre un operator cu capital public (pentru iluminat festiv).
Sumele platite de municipiile resedinta de judet pentru serviciile de iluminat public fluctueaza destul de mult de la an la an. Astfel, daca in 2016 valoarea totala platita pentru serviciul public de iluminat la nivelul tuturor municipiilor resedinta de judet a fost de 196,1 milioane lei, in 2017 suma a crescut cu 29%, pentru ca in 2018 sa revina la un nivel apropiat de cel din 2016, respectiv 200,9 milioane lei. Aceleasi variatii s-au inregistrat si al nivelul Municipiului Bucuresti, care a platit in 2018 pentru iluminatul public 69,28 milioane lei, mai putin cu 35,4% fata de anul 2017.
Si in ceea ce priveste iluminatul festiv, in perioada analizata, sumele platite de catre municipii, au fluctuat destul de mult in ultimii ani: 24,6 milioane lei in 2016, 35,3 milioane lei in 2017 si 31,6 milioane lei in 2018. In cadrul analizei, Consiliul Concurentei a constatat ca sumele alocate de fiecare municipiu pentru iluminatul festiv au fost destul de mari, chiar peste 50% din valoarea totala a contractelor anuale pentru serviciile de iluminat public.
Astfel, in anul 2016, pe primele locuri s-au situat Galati, cu 77% din suma totala anuala aferenta intregului serviciu de iluminat public in municipiu, adica 1,8 milioane lei, urmat de Buzau cu 72% (946.000 lei) si Vaslui cu 60% (897.000 lei). In 2017, in clasamentul municipiilor care au alocat iluminatului festiv cele mai mari procente raportate la valoarea contractelor de iluminat public se afla Constanta si Ploiesti cu 87%, reprezentand 9 milioane lei si respectiv 1,5 milioane lei. In anul 2018, clasamentul este condus de Buzau cu 88% din suma platita anual pentru iluminat public (1,6 milioane lei) urmat de Constanta cu 87%, reprezentand 5,1 milioane lei. In Bucuresti, iluminatul festiv a costat 5,1 milioane lei in 2017 si 12,9 milioane lei in 2018, reprezentand 4,7% si respectiv 18,6% din valoarea anuala a serviciilor de iluminat public.
Din punct de vedere al investitiilor, in anul 2016, pe primele locuri se situeaza Calarasi care a alocat 86% din valoarea totala a serviciului de iluminat public, ceea ce inseamna ca a platit 1,9 milioane lei si Drobeta-Turnu Severin cu 84% (3,3 milioane lei). In anul 2017, Slobozia a platit 97% din valoarea totala a contractului de iluminat public, adica 3,2 milioane lei, fiind urmata de Calarasi cu 87% reprezentand 1,8 milioane lei. In 2018, in clasamentul municipiilor care au achitat cel mai mare procent din contractual de iluminat public, se afla Calarasi si Sf. Gheorghe care au platit cate 83% din suma totala alocata serviciului de iluminat (1,9 milioane lei si, respectiv 757.000 lei).
La sfarsitul anului 2017, in domeniul serviciului comunitar de iluminat public isi desfasurau activitatea un numar de 626 de operatori, iar fiecare dintre acestia putea sa participe la licitatiile din orice comuna, oras, municipiu. Numarul acestora a inregistrat o crestere fata de anii anteriori, avand in vedere ca in 2015 erau 588 operatori, iar in anul 2013 erau 578 de operatori. Pentru informatii suplimentare, click aici!