Cererea de masa lemnoasa cu destinatia lemn de foc a fost mai mare decat oferta, in perioada august 2016 - august 2018, ceea ce a condus la cresteri semnificative ale preturilor si la disfunctionalitati in aprovizionarea populatiei cu lemn de foc, a constatat Consiliul Concurentei in urma derularii unei analize pe piata lemnului de foc din judetele Brasov, Braila, Ialomita si Hunedoara. Astfel, desi cantitatea de lemn de foc comercializata la nivelul celor 4 judete, a crescut de la 163.583 mc la 235.977 mc, respectiv cu 44,25%, aceasta nu a acoperit necesarul si, ca urmare, pretul lemnului de foc a inregistrat o crestere de peste 50%.
Disfunctionalitatile in aprovizionarea cu lemn de foc au determinat populatia sa achizitioneze lemn de lucru, mai scump, direct sau prin intermediari, schimbandu-i destinatia in lemn de foc, privand astfel industria specifica de resursa necesara. Cu privire la masa lemnoasa recoltata ilegal, exista dificultati ca aceasta sa fie integrata in industrie avand in vedere obligatiile in vigoare privind trasabilitatea, fiind mult mai usor ca aceasta sa fie utilizata ca lemn de foc.
Pretul lemnului de foc este influentat de operatiunile de taiere, de prelucrare, de transport, de depozitare, precum si de alte de alte elemente precum specia, gradul de uscare etc. La nivelul lunii august 2018, pentru cele 4 judete analizate, preturile medii pentru lemnul de foc erau de 220 lei/tona la producatorii de masa lemnoasa, de 300-450 lei/tona in depozitele comerciantilor si 600-650 lei/tona in retelele de bricolaj. Dintre cele 4 judete, cel mai mic pret mediu de comercializare a lemnului de foc se inregistreaza in judetul Braila, judet care detine mici suprafete impadurite, dar cei doi producatori locali isi comercializeaza produsele, cu precadere, direct la locul recoltarii lemnului (fasonat la cioata).
In acelasi timp, iar cel mai mare pret mediu se inregistreaza in judetul Ialomita, un judet care, de asemenea, detine suprafete impadurite mici, dar unicul producator de masa lemnoasa pentru foc (Directia Silvica Ialomita) isi comercializeaza produsele, cu precadere, din depozit. In judetele Hunedoara si Brasov, avand suprafate impadurite mari si medii, isi desfasoara activitatea mai multi producatori care comercializeaza lemnul de foc atat la locul recoltarii, cit si la drum auto si din depozite, pretul variand in functie de modul in care lemnul este pus in vanzare
Lemnul de foc este principala sursa de incalzire in Romania, numarul gospodariilor care se utilizeaza lemnul de foc ca mijloc de incalzire este de 3,415 milioane, reprezentand 45,71%, din totalul gospodariilor inregistrate la nivel national, conform datelor Institutului National pentru Statistica. In ceea ce priveste mediul rural, numarul locuintelor care utilizeaza lemnul de foc drept mijloc de incalzire este de 2,773 milioane, ceea ce reprezinta 85% din totalul locuintelor inregistrate in mediul rural.
Consumul de lemn de foc este influentat de dimensiunile locuintei, conditiile meteorologice, cu randamentul instalatiei de incalzire, precum si cu gradul de izolatie termica al gospodariei. Astfel, randamentul de transformare al lemnului de foc in energie termica pentru sobe uzuale este, in general, foarte scazut, respectiv intre 20- 40%, in timp ce randamentul de transformare al energiei electrice si a gazului metan in energie termica ajunge la 99%.
Costul pentru obtinerea unei gigacalorii folosind lemnul de foc variaza intre 200 si 349 lei, in timp ce costul pentru gaz metan este intre. 169,3 - 178,7 lei, in situatia unor instalatii pentru obtinerea energiei termice utilizate, in general, de catre populatie. Astfel, lemnul de foc este o materie prima scumpa, utilizata preponderent in sobe ineficiente, poluante, incalzirea locuintei fiind de obicei, partiala, iar confortul termic redus, iar inlocuirea dispozitivelor de incalzire cu unele mai eficiente ar putea constitui o prima etapa a procesului de diminuare a cantitatii de lemn de foc utilizata pentru incalzire.
Ca urmare, Consiliul Concurentei recomanda extinderea retelei de distributie a gazelor naturale astfel incat sa se renunte treptat la incalzirea cu lemne, ceea ce va conduce la la diminuarea poluarii, la economisirea aceste materii prime si, implocit la reducerea taierilor ilegale. Reamintim ca, in acest an, Consiliul Concurentei a sanctionat trei companii (Forestar SA, Nico Paul SRL si Saniral SRL cu amenzi totale de 2.315.077 lei (aprox. 497.866 euro) pentru trucarea unei licitatii derulate de Romsilva prin Directia Silvica Neamt, stabilind preturile ofertelor cu care au participat la licitatia in plic inchis pentru 94 de loturi de lemn fasonat.
De asemenea, Autoritatea de Concurenta are in derulare o investigatie privind posibile intelegeri intre companii active pe piata prelucrarii lemnului in vederea impartirii pietei, surselor de aprovizionare, precum si adjudecarii partizilor (volum de lemn destinat comercializarii) la un pret minimal in cadrul licitatiilor organizate de Directiile Silvice Alba si Hunedoara. In cadrul acestei investigatii, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate la sediile companiilor Holzindustrie Schweighofer SRL, Egger Romania SRL, Kronospan Romania SRL, Kronospan Sebes SA, Silva Logistic Services SRL, Alredia SRL si Lacul Codrilor SRL.
Consiliul Concurentei a finalizat, in 2017, o ancheta sectoriala pe piata primara a lemului si a elaborat o serie de propuneri si recomandari pentru imbunatatirea concurentei in acest domeniu, care au si fost preluate in reglementarile din domeniu. Astfel, autoritatea de concurenta a recomandat Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva sa elimine posibilitatea acoperirii, din alte activitati, a unor costuri legate de prelucrarea masei lemnoase in instalatiile proprii. De asemenea, cu privire la modalitatea de selectare de catre Regia Nationala a Padurilor - Romsilva, a partizilor care vor fi recoltate tot de catre aceasta, Consiliul Concurentei recomanda ca aceasta ar trebui sa se realizeze intr-un mod nediscretionar, in baza unei reglementari interne distincte.