Electroproiect este una dintre cele mai longevive companii de proiectare din Romania, iar in cei peste 65 de ani de activitate si-a asumat obiectivul sa furnizeze servicii profesionale, performante, eficiente si adaptate nevoilor actuale ale utilizatorilor infrastructurilor proiectate. Acesta este si motivul pentru care, in anul 2022, societatea a trecut printr-un proces de diversificare a competentelor si consolidare a echipei de specialisti pentru a putea oferi pietei un pachet cat mai complet de servicii de proiectare si conexe (asistenta tehnica pe durata implementarii, consultanta etc.). In anul 2022, cifra de afaceri inregistrata de Electrogrup a fost de 1,4 milioane de euro, iar pentru 2023, conducerea companiei estimeaza ca va atinge nivelul de 4 milioane de euro. Tendinta de crestere sustinuta este prognozata sa se mentina si in urmatorii ani.
Activitatea din ultima perioada a companiei s-a axat pe realizarea de proiecte speciale, precum cele din domeniul aeroportuar, in cazul carora detine expertiza vasta, dar si din sectorul portuar si maritim.
Interviu cu Istvan Besenyei, directorul general al Electroproiect si specialist cu o experienta profesionala de peste 16 ani in domeniul proiectarii.
- Ce proiecte de infrastructura aeroportuara si portuara aveti in lucru si in ce stadiu de implementare se afla acestea?
- Avem mai multe proiecte in desfasurare pentru infrastructura aeroportuara: Aeroportul International Sibiu, care va fi finalizat in 2024, unde furnizam servicii de elaborare a documentatiilor de proiectare pentru o parte dintre instalatiile specifice (electrice curenti tari, medie si joasa tensiune, curenti slabi si sisteme de securitate, instalatii termice, de ventilatie si climatizare - HVAC, automatizare si gestionare centralizata a instalatiilor - BMS) si asiguram serviciile de asistenta tehnica pe durata executiei instalatiilor mentionate.
La Aeroportul International Avram Iancu Cluj-Napoca, al carui terminal de plecari este in curs de extindere cu 7.200 mp, Electroproiect SA este proiectantul general si asigura coordonarea tuturor specialitatilor implicate in elaborarea documentatiilor de proiectare (arhitectura, structura, plan general - sistematizare verticala). Compania presteaza, de asemenea, servicii de proiectare pentru toate instalatiile care contribuie la buna functionare a terminalului si va asigura, pe durata executiei lucrarilor, serviciile de asistenta tehnica, precum si suportul tehnic pentru achizitiile de materiale si echipamente, iar la finalul lucrarilor de executie va asigura obtinerea autorizatiilor de functionare.
La Aeroportul International Satu Mare, al carui terminal existent este in curs de extindere cu 2.200 mp si unde se construieste un nou terminal de plecari de 6.800 mp, Electroproiect SA este proiectantul general si asigura coordonarea tuturor specialitatilor implicate in elaborarea documentatiilor de proiectare (arhitectura, structura, plan general - sistematizare verticala). Furnizam, de asemenea, servicii de proiectare pentru toate instalatiile terminalului si vom asigura serviciile de asistenta tehnica si suportul tehnic pentru achizitiile de materiale si echipamente pe durata executiei lucrarilor, iar la finalul lucrarilor de executie vom asigura obtinerea autorizatiilor de functionare.
Pentru Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta, Electroproiect elaboreaza documentatia de proiectare a instalatiilor electrice de curenti tari si de curenti slabi, instalatii HVAC, instalatii sanitare si de stingere a incendiilor cu apa. Serviciile vor fi prestate in mai multe etape: elaborarea documentatiei tehnice pentru obtinerea autorizatiei de executie (DTAC), inclusiv documentatiile pentru obtinerea avizelor legate de instalatiile electrice si mecanice, elaborarea documentatiei tehnice de organizare a executiei (DTOE), elaborarea proiectului tehnic si a detaliilor de executie, asigurarea asistentei tehnice pe durata executiei, precum si elaborarea documentatiei finale AsB si verificarea documentatiei conform cerintelor Legii nr. 10/1995. Solutiile tehnice propuse vor fi proiectate pentru a fi eficiente din punct de vedere al consumului de energie si pentru a avea un impact minim asupra mediului. Noul terminal si anexele vor avea o amprenta la sol de 11.300 mp si o suprafata desfasurata totala de aproape 16.000 mp. Termenul de finalizare a proiectului este decembrie 2023.
In domeniul portuar, desfasuram un proiect de parcare securizata la Portul Constanta pentru Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta, pentru care am proiectat toate instalatiile mecanice si electrice, precum si sistemele de parcare inteligenta.
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul acestor proiecte speciale si cum credeti ca se vor dezvolta acestea pe termen scurt si mediu?
- Pe termen scurt si mediu, proiectele de infrastructura aeroportuara se vor axa pe cresterea sigurantei si confortului pasagerilor, precum si a sigurantei aeroportuare, in general. Proiectele de infrastructura portuara estimam ca vor avea un trend usor crescator, datorita componentei verzi pe care o inglobeaza comparativ cu transportul aerian. Infrastructura de aparare isi va pastra ritmul de crestere, daca bugetul alocat apararii se va mentine in cotele asumate in prezent.
- Ce caracteristici specifice de constructie au aceste proiecte?
- Fiecare din aceste domenii vine cu cerinte foarte specifice, care au legatura cu nevoile utilizatorilor finali mentionate si mai sus (confort, siguranta, eficienta), dar si a reglementarilor legale specifice. Credem ca va fi necesara specializarea proiectantilor pentru a putea raspunde acestor nevoi/ cerinte.
- Cum considerati ca sunt preturile de proiectare in raport cu realitatea pietei, inflatia si volumul de lucru?
- Preturile de proiectare nu sunt corelate cu realitatea pietei, cu preturile crescute ale materialelor de constructii care influenteaza calculul devizelor de costuri si nici cu volumul de lucru. In cele mai multe situatii, bugetele sunt sub nevoile reale ale unui proiect. Observam o tendinta din ce in ce mai acuta din partea beneficiarilor de a optimiza consumul de materiale, iar acest lucru presupune un efort de proiectare mai mare, pentru a respecta cerintele de calitate si siguranta ale unei cladiri. Speram totusi la o posibila re-echilibrare a bugetelor incepand cu anul 2024.
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si proiectare, pe segmentul de infrastructura de aparare, aeroportuara, portuara (porturi fluviale/ maritime), in aceasta perioada?
- Toate infrastructurile noi, indiferent de domeniu, au in comun cerinte legate de eficienta energetica si utilizarea de tehnologii si materiale prietenoase cu mediul. Instalatiile si sistemele pentru infrastructuri sunt din ce in ce mai variate si complexe, iar acest lucru duce implicit la o munca continua de cercetare, pentru a identifica care sunt cele mai noi tehnologii si cum le putem ingloba in oferta noastra.
Specific, in domenii precum aeroporturile civile, tendintele de proiectare si de executie tin cont de nevoile calatorilor, iar companiile raspund cu solutii care imbunatatesc confortul si siguranta acestora, acordand la fel de multa atentie parametrilor de eficienta a aeroportului. O alta tendinta pe care am observat-o este ca se pune accent pe remodelarea/ reabilitarea infrastructurilor existente.
Estimam ca utilizarea metodologiei BIM va deveni o cerinta comuna si generala a acestor proiecte.
- Ce planuri si obiective de dezvoltare aveti, la nivel de companie, pe termen scurt, mediu si lung?
- Avem o preocupare constanta pentru dezvoltarea de competente complementare celor pe care le avem deja, dar si de perfectionare a acestora din urma, pentru a putea aborda lucrari mai complexe, unde sa furnizam un pachet complet de servicii: servicii de la consultanta, proiectare tehnica si de detaliu, asistenta tehnica, dirigentie de santier. Din punct de vedere al domeniilor, ne vom concentra pe cele in care avem deja un portofoliu stabil: infrastructura de transport aeroportuar si terestru, institutii guvernamentale, institutii sanitare, institutii de educatie, precum si asupra tehnologiilor eficiente energetic.
Un obiectiv permanent este legat de adoptarea celor mai noi tehnologii de digitalizare a serviciilor de proiectare - metodologia BIM (Building Information Modelling), proiectarea 4D. Pentru a ne atinge acest obiectiv, investim in personal si in echipamente/ tehnologii, scopul final fiind de a mentine proiecte la nivelul calitativ ridicat pentru care suntem recunoscuti in piata.
Ne propunem sa atragem noi resurse, sa le motivam pe cele existente, carora le oferim programe de formare profesionala si dezvoltarea continua a competentelor, posibilitatea de a lucra cu tehnologii avansate si de a participa de dezvoltarea si implementarea unor proiecte ambitioase.
- Care sunt principalele provocari pe care le intampinati in activitate, in aceasta perioada?
- Una dintre provocari este legata de deficitul de forta de munca din domeniul constructiei de infrastructuri, indiferent ca vorbim de zona de proiectare sau cea de executie.
O alta tendinta cu impact asupra activitatii de proiectare este legata de cresterile de preturi atat ale materialelor de constructii si costurilor de proiectare, care se traduc in eforturi de a optimiza devizele generale de costuri ale proiectelor in curs de executiei si ale celor viitoare, cat si ale utilitatilor, care au un impact serios asupra bugetului companiei.