RO EN
Coșul este gol

AIFR: Romania are nevoie acuta de ingineri, in toate domeniile de activitate

Sectorul de transport feroviar sufera acut de o subfinantare cronica acumulata de-a lungul ultimelor trei decenii, in care reparatia infrastructurii nu s-a mai facut conform normelor in vigoare, potrivit reprezentantilor Asociatiei Inginerilor Feroviari din Romania (AIFR). Aceasta situatie a dus la diminuarea vitezelor de circulatie a trenurilor si la sporirea numarului de deranjamente ce au avut ca rezultat cresterea alarmanta intarzierilor trenurilor de calatori si marfa. La aceasta stare de fapt s-a adaugat starea tehnica precara a locomotivelor si a vagoanelor, iar toate acestea au facut ca transportul feroviar sa-si piarda din atractivitate si competitivitate, dar si lipsa specialistilor, mai ales a inginerilor. Conform AIFR, ritmul lucrarilor de modernizare trebuie accelerat si, de asemenea, trebuie acordata o mai mare atentie pregatirii si selectiei de personal mai ales la nivel managerial, cu eliminarea influentelor politice de orice natura in acest domeniu.
AIFR este o organizatie profesionala ce reuneste ingineri din cadrul companiilor si societatilor feroviare ce alcatuiesc Caile Ferate Romane, precum si din cadrul societatilor comerciale furnizoare si reparatoare de materiale si echipamente feroviare, din unitati de proiectare, cercetare si invatamant superior de specialitate. AIFR este membru fondator al Uniunii Asociatiilor Europene ale Inginerilor Feroviari (UEEIV), cu sediul in Germania, si membru al Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR) si al Asociatiei de Standardizare din Romania (ASRO).
Interviu cu ing. dipl. Orlando Craciun (68 de ani), vicepresedintele Asociatiei Inginerilor Feroviari din Romania (AIFR) si specialist cu o experienta profesionala de 42 de ani in domeniul transporturilor feroviare.
 
- Care sunt principalele realizari pe care le-ati avut in 2022 si in primele luni din 2023?
- Pandemia a afectat vizibil activitatea asociatiei in 2022 si primele luni ale anului 2023, cel mai bun exemplu fiind anularea uneia dintre cele mai importante actiuni ale AIFR, organizarea unei expozitii si a unui simpozion tehnic de specialitate sub denumirea de INFRATRANS®, cu participare internationala a firmelor de specialitate din Europa. Evenimentul este organizat din doi in doi ani, ultima editie fiind cea din anul 2019 (editia a X-a). In primele luni ale anului 2023, AIFR s-a implicat activ in sprijinirea actiunii organizata de Sucursala de Cai Ferate Brasov si anume evenimentul aniversar "Gara Brasov la un veac si jumatate", implinirea a 150 de ani de la punerea in exploatare a statiei de cale ferata Brasov, precum si 60 de ani de la infiintarea primei unitati de exploatare si intretinere a caii ferate electrificare - Sectia Instalatii Fixe de Tractiune Electrica (IFTE) Brasov. Recent, AIFR a participat la lucrarile Sub-comitetul Sectorial TRANSPORT al Comitetulului de Monitorizare POIM 2014-2020, a XIV-a reuniune ce a avut loc in data de 7 iunie la Brasov. Mentionam si popularizarea, prin site-ul asociatiei, a celor mai noi realizari din domeniul feroviar si al transportului urban ghidat atat din tara, cat si de pe plan mondial.
 
 
- Ce obiective aveti stabilite, la nivel de organizatie, pentru 2023 si in perspectiva (2024-2025)?
- AIFR isi propune atat in anul 2023, cat si in perioada urmatoare, sa sustina transportul pe calea ferata si cu metroul, precum si transportul urban cu tramvaie, LRV si tram-tren, sa faca cunoscute noile produse si tehnologii din domeniul feroviar, sa tina o legatura stransa cu universitatile tehnice pentru a putea sa propuna noi materii de studiu pentru a se putea completa astfel curicula facultatilor de profil, in concordanta cu dezvoltarea tehnica actuala a sectorului feroviar. Nu in ultimul rand, AIFR va relua organizarea expozitiei si a simpozionului tehnic de specialitate sub denumirea de INFRATRANS®.
AIFR va urmari indeaproape evolutia si problemele aparute in transportul pe calea ferata si cu metroul, precum si transportul urban cu tramvaie, LRV si tram-tren, semnaland factorilor de decizie din Romania orice aspecte care pot afecta dezvoltarea acestor sectoare de transport. In aceasta directie, AIFR a semnalat, alaturi de alti parteneri, in cadrul unei Platforme intitulate Pro Calea Ferata, printr-un punct de vedere comun sub titlul "S.O.S .transportul feroviar", toate problemele care afecteaza negativ acest sector, Parlamentului Romaniei, celor doua camere decizionale, precum si Presedintiei Romaniei, din pacate fara nicio reactie, ca de altfel si la celelalte editii din 2011, respectiv 2013.
 
 
- Ce considerati ca ar trebui facut de urgenta pentru imbunatatirea transportului feroviar din Romania?
- Sectorul feroviar sufera acut de o subfinantare cronica acumulata de-a lungul ultimelor trei decenii, in care reparatia infrastructurii feroviare (linii, instalatii, lucrari de arta, linie de contact, energoalimentare etc.) nu s-a mai facut conform normelor in vigoare. Aceasta situatie a condus la diminuarea vitezelor de circulatie a trenurilor si la sporirea numarului de deranjamente, ce au avut ca rezultat cresterea alarmanta a minutelor de intarziere a trenurilor de calatori si marfa. La aceasta stare de fapt s-a adaugat starea tehnica precara a locomotivelor si a vagoanelor de calatori si de marfa. Toate aceste aspecte au facut ca transportul feroviar sa-si piarda din atractivitate si competitivitate fata de transportul auto. Aceste consecinte au accentuat si mai mult efectele datorate subfinantarii.
In opinia AIFR, ar trebui accelerate ritmul lucrarilor de modernizare si de reabilitare a infrastructurii feroviare de pe coridoarele europene, in speta coridorul Rin-Dunare, pentru a putea finaliza modernizarea acestui tronson cel mai tarziu in anul 2035. Acest lucru implica desfasurarea rapida a licitatiilor de lucrari, semnarea contractelor cu firme care au dovedit experienta in domeniul feroviar si urmarirea atenta a graficelor de lucrari, pentru a elimina intarzierile majore care, din pacate, se inregistreaza actualmente pe anumite sectoare.
 
 
Trebuie acordata o mai mare atentie pregatirii si selectiei de personal la toate nivelele, mai ales la cele manageriale, cu eliminarea influentelor politice de orice natura in acest domeniu, precum si stabilirea si semnarea unor contracte de performanta cu managerii companiilor cu evidentierea clara a obiectivelor ce trebuie indeplinite intr-o perioada de timp de minimum 5 ani.
O alta serie de masuri vizeaza realizarea unui program de reparatii a infrastructurii feroviare care sa aiba in vedere eliminarea restrictiilor de circulatie si a limitarilor de viteza, repararea locomotivelor si vagoanelor de calatori si marfa, cresterea vitezelor de circulatie, a vitezelor comerciale, diminuarea intarzierilor de trenuri, precum si cresterea confortului calatorilor. Acest program de masuri ar trebui sa aiba sustinerea financiara corespunzatoare an de an si sa fie urmarit si actualizat anual, fiindca necesita un volum de munca deloc neglijabil.
 
- Cum vedeti evolutia investitiilor in infrastructura feroviara in 2023 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in perioada urmatoare?
- In anul 2023 evolutia investitiilor in infrastructura feroviara are un trend crescator, acestea avand drept obiectiv principal finalizarea lucrarilor de modernizare a portiunii de cale ferata din coridorul Rin - Dunare ce strabate Romania, lucrari de electrificare si modernizare a liniei de cale ferata Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, modernizarea infrastructurii de cale ferata Arad - Timisoara - Caransebes, Caransebes - Craiova, Craiova - Calafat, lucrari de modernizare si electrificare a liniei de cale ferata Constanta - Mangalia, Bucuresti - Jilava - Giurgiu Nord - Frontiera, electrificarea liniei Videle - Giurgiu Nord etc. In programul de finantare sunt cuprinse si achizitii de material rulant nou, locomotive electrice, rame electrice, trenuri moderne cu propulsie ce va folosi hidrogenul, precum si achizitia de vagoane noi. Sigur ca toate aceste investitii necesita un efort financiar important care insa trebuie sprijinit de o actiune pe masura a specialistilor feroviari. De asemenea, pentru aceste reusite, este nevoie de sprijinul inginerilor, indiferent in ce activitati feroviare isi desfasoara activitatea, iar Romania are, in acest moment, o nevoie acuta de ingineri, in toate domeniile. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter