RO EN
Coșul este gol

CONSITRANS: Crestere de 55% a afacerilor din 2022 si noi perspective de dezvoltare

Consitrans, companie ce ofera servicii de consultanta, proiectare si asistenta tehnica in domeniul ingineriei civile, cu precadere in sectorul infrastructurii de transport, a incheiat anul 2022 cu o cifra de afaceri de 54,7 milioane de lei, dupa o crestere de 55% fata de nivelul din 2021. Evolutia favorabila a activitatii societatii a continuat si in 2023.
"Desi ne-am confruntat cu o serie de decalari si reactualizari ale graficelor de executie provenite din restrictionari si/sau solicitari suplimentare de natura tehnica atat din partea beneficiarilor, cat si a unor terte persoane interesate/ impactate de proiectele in derulare, am realizat la 5 luni un nivel al cifrei de afaceri de aproximativ 16,7 milioane de lei", a declarat dr. ing. Petre Ene, director general adjunct la Consitrans.
Activitatea companiei din 2022 si prima jumatate a anului 2023 a fost influentata, de asemenea, de cresterile de preturi atat direct, prin scumpirea energiei si a costurilor salariale, cat si indirect, prin intermediul majorarii preturilor din domeniul constructiilor.
"In primele 8 luni al anului 2022 am inregistrat deja un nivel de aproape doua ori mai mare al cheltuielilor cu energia electrica si gazele naturale inregistrat la nivelul intregului an precedent, precum si o crestere de cel putin 15% a costurilor salariale. De asemenea, majorarea preturilor din domeniul constructiilor are un impact semnificativ in calculul devizelor generale de costuri ale viitoarelor proiecte, dar si in revizuirea/ actualizarea proiectelor in curs de executie. Sunt de mentionat aici si eforturile sustinute de asigurare a fondurilor necesare pentru pastrarea resursei umane, care este, de departe, cea mai importanta resursa a companiei. Un impact semnificativ asupra costurilor, care nu poate fi omis, este cel legat de costurile financiare aferente asigurarii fluxurilor de cash-flow, inclusiv din sursa externa - imprumuturi bancare, in conditiile majorarii indicelui ROBOR, costuri care la nivelul celor 8 luni din 2022 au inregistrat o crestere de cel putin 60%. Multumim, si pe aceasta cale, partenerului nostru principal CEC Bank, care si-a asumat si isi respecta cu strictete angajamentul de a asigura finantare cu prioritate domeniului infrastructurii", a adaugat ing. Petre Ene.
 
 
Proiecte majore de infrastructura, in lucru
In aceasta perioada, proiectantii lucreaza la actualizarea Studiilor de fezabilitate ale autostrazilor Bucuresti - Brasov, pe sectiunea Ploiesti - Brasov, si Targu Neamt - Iasi - Ungheni.
"Proiectul Tehnic al Drumului Expres Arad - Oradea se afla intr-un stadiu avansat, avand ca termen de predare 15 august 2023. Se preconizeaza lansarea achizitiei publice pentru atribuirea lucrarilor de executie la 1 septembrie, pentru 3 loturi. Pentru obiectivul Autostrada Targu Neamt - Iasi - Ungheni, s-a stabilit in luna ianuarie traseul si suntem in masura sa finalizam studiile geotehnice la 1 august. Termenul de predare intermediar al Studiului de Fezabilitate este 30 august. Credem ca vom putea respecta termenele de predare ale Proiectului Tehnic, la 15 mai 2024. Autostrada va fi impartita in 3 loturi. Proiectul Autostrazii Bucuresti - Brasov, sectiunea Ploiesti - Brasov, este intr-o perioada in care beneficiarul, impreuna cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, au propus valori maxime de finantare, astfel ca am pregatit un traseu cu viteze reduse de proiectare care sa se incadreze in valoarea propusa de 4 miliarde euro. Credem ca traseul se va aproba pana la 15 iulie, pentru ca incepand cu 1 august sa putem fi prezenti pe teren pentru realizarea studiilor geotehnice. In acest moment, pe sectiunea Cristian - Codlea se proiecteaza, urmand sa livram la 1 noiembrie Proiectul Tehnic al acestei sectiuni, care urmeaza a fi scoasa la licitatie pana la sfarsitul anului", a precizat ing. Petre Ene.
 
 
 
Extindere a activitatii in domeniul proiectelor de mediu, portuare si aeroportuare
Consitrans si-a diversificat gama de investitii abordand lucrari de mediu, portuare si aeroportuare. Compania a contractat, astfel, ca subantreprenor de proiectare, obiectivul de Dezvoltare a Portului Midia, Amenajare dane RO-RO Portul Bazinul Nou Galati, Porturile de la Chilia si de la Zona Libera Sulina. In sectorul aeroportuar, Consitrans se afla in etapa finala de a proiectului noului terminal de pasageri de la Oradea, iar in sectorul de mediu, lucreaza la protectia de inundatii a orasului Tecuci.
 
Guvernele vor trebui sa sustina investitiile, indiferent de culoarea politica
Planul de redresare si rezilienta la nivel european este centrat pe mai multe aspecte prioritare pentru care urmeaza a se oferi fonduri record statelor membre UE (vezi reforma climatica, tranzitia digitala etc.).
"In aceasta lumina, cel putin pe termen scurt si mediu, pentru atingerea tintelor propuse de finantare, este evidenta, nu numai la nivel declarativ, ci si la nivel faptic, necesitatea imperioasa pentru Romania, prin actiunea tuturor factorilor implicati in activitatea economico-sociala, de la autoritati publice la organizatii private si chiar la societatea civica, de a-si respecta una dintre prioritatile setate, inclusiv prin ultimele programe de guvernare (indiferent de culoarea politica), si anume mentinerea/ cresterea sustinerii investitiilor necesare in vederea asigurarii fiabilitatii si gradului de acoperire ale infrastructurii, astfel incat sa poata fi implementate cu succes politicile de mediu si durabilitate construite. Sunt imposibile atat dezvoltarea unei competitivitati regionale/ internationale reale, cat si atragerea fluxurilor de investitii straine fara o infrastructura fiabila dezvoltata la nivel national", a mai precizat reprezentantul Consitrans.
 
 
Potrivit specialistului, impedimentele care pot infrana absorbtia fondurilor europene si dezvoltarea proiectelor sunt:
• La nivel local/ national:
- Interactiunea/ interferenta grupurilor de influenta locale cu interese economice mai mult/ mai putin legitime in implementarea proiectelor - de la tergiversarea/ amanarea aprobarilor necesare, pana la blocarea efectiva a tuturor demersurilor necesare in obtinerea aprobarilor/ avizarilor obligatorii pentru implementarea proiectelor de infrastructura si punerea lor in executie. "Este notorie o astfel de abordare, din pacate, iar in cazul unor proiecte pentru care sunt obtinute inclusiv sursele de finantare din fonduri nerambursabile, ne-a costat la nivelul renumitelor deja «corectii financiare»", a explicat ing. Petre Ene.
- Lipsa tot mai acuta de resursa umana inalt-calificata in domeniul ingineriei de infrastructura. "Exista, din nou din pacate, tot mai putini specialisti cu experienta si vechime in acest domeniu, fie prin evolutia fireasca si imbatranirea generatiilor precedente, fie prin plecarea masiva a acestora spre «alte zari», fie prin interesul tot mai scazut al tinerelor generatii pentru aceste specializari", a adaugat specialistul.
• La nivel regional/ european. "Acestea sunt generate de puternicele crize pe care le traversam - cea energetica si cea alimentara, crize induse/ accentuate de contextul geopolitic al «operatiunii militare speciale». Fara doar-si-poate, impactul acestor crize poate fi de asteptat chiar sa suspende/ intrerupa alocarea resurselor financiare prin redirectionarea lor catre alte sectoare economico-sociale", a explicat managerul Consitrans. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter