Drumul expres Oradea - Arad, care va avea o lungime de 119 kilometri, cu doua benzi de circulatie pe sens, este cel mai mare proiect de constructii, care se deruleaza in prezent la nivelul judetului Bihor, sustine Ioana Filip, arhitect-sef al Consiliului Judetean (CJ) Bihor, in cadrul unui interviu acordat revistei Agenda Constructiilor. Investitia, de circa 1,38 miliarde euro, presupune realizarea a 75 de pasaje supraterane si poduri peste cursuri de apa si intersectii cu alte drumuri. In judetul Bihor sunt propuse patru noduri rutiere, alte patru fiind in judetul Arad. Analizand impactul pandemiei asupra proiectelor de constructii, Ioana Filip subliniaza ca se observa o crestere a numarului de acte emise (certificate de urbanism si autorizatii de construire), evolutie care se explica prin dorinta oamenilor de a nu mai sta inghesuiti si blocati fara activitate in apartamente mici, in aceasta etapa de restrictii la nivel mondial. Pe de alta parte, arhitectul-sef al CJ Bihor spune ca principala problema cu care se confrunta administratiile locale si care se observa la nivel national este lipsa specialistilor din domeniul urbanismului.
- Cum credeti ca se va dezvolta, din punct de vedere arhitectural, judetul Bihor in urmatorii ani?
- Speram ca, prin adoptarea Planului de Amenajare a Teritoriului al judetului Bihor si al Strategiilor de dezvoltare a judetului si al unitatilor administrativ teritoriale, sa se adopte politici coerente pentru urmatorii ani. Judetul nostru are un potential imens atat la nivelul spatiului urban, cat si rural, in multe domenii (patrimoniu construit, turism, cultural etc.). Tendinta in acest moment tinde catre o arhitectura moderna si contemporana, in general, cu precadere in urban si in special in municipiul Oradea. Aceasta se manifesta prin utilizarea materialelor sticla, otel si beton armat tot mai mult. In zona rurala, se poate observa si o tendinta de pastrare a traditiei si folosirea materialelor traditionale, precum si apropierea de natura.
- Care sunt cele mai mari proiecte de constructii care se dezvolta, in prezent, in judet?
- Cele mai mari proiecte de constructii au in vedere realizarea de parcuri industriale, terminalul cargo, locuinte colective, infrastructura edilitara, parcuri fotovoltaice, hale pentru productie si depozitare, spitale, sosele de centura etc. Consiliul Judetean Bihor are in derulare mai multe proiecte, din cele mai variate domenii, dar probabil ca cea mai mare investitie va fi drumul expres Oradea-Arad, in valoare de peste un miliard de euro.
- Care este zona cu cel mai mare potential de dezvoltare din zona aflata in administrare?
- Fara dubiu, as mentiona municipiul Oradea si zona metropolitana. Functiunea predominanta este cea a locuirii colective. Oradea are cladiri impresionante, din punct de vedere arhitectural, renovate, care atrag turisti din tara si nu numai. Universitatea din Oradea trebuie sa se adapteze cerintelor si nevoilor pietei si sa ofere pentru aceasta specialisti bine pregatiti. Dupa construirea obiectivelor propuse de municipiul Oradea si CJ Bihor, se va ridica standardul de viata si mai mult, astfel putand sa concuram cu orasele mari din vecinatate.
- Ce probleme intampinati in desfasurarea activitatii si care sunt factorii care afecteaza demararea/ derularea lucrarilor de constructii?
- Din pacate, cred ca principala provocare ce se observa la nivel national este reprezentata de lipsa specialistilor din domeniul urbanismului la nivelul administratiei locale. Totodata, nu trebuie sa omitem legislatia ambigua si implicarea factorului politic, care tind sa devina o problema la nivel local in multe situatii. Pe de alta parte, lipsa muncitorilor calificati din domeniul constructiilor face ca executia constructiilor sa aiba o slaba calitate. De asemenea, un impact negativ in activitatea de profil il reprezinta cresterea preturilor la materialele de constructie.
- Care este perspectiva dumneavoastra in ceea ce priveste noile reglementari privind dezvoltarea sustenabila a activitatilor economice si a obiectivelor de constructii din judetul Bihor?
- Prin crearea de parcuri industriale nepoluante din jurul oraselor se doreste o atragere a populatiei pentru locuri de munca in apropierea localitatilor unde acestia locuiesc, astfel incat sa se evite scaderea demografica a satelor si emigrarea spre statele mai dezvoltate din Europa. Ne dorim ca si alte orase sa fie poli de atragere pentru populatie, astfel incat Oradea sa nu mai fie sufocata de trafic si poluare. Totodata, se cauta dezvoltarea bazei scolare, scaderea gradului de poluare, eficientizarea energetica, apropierea de natura, utilizarea materialelor prietenoase cu mediul si a tehnologiilor de ultima ora, pentru a oferi un viitor durabil copiilor nostri. Un bun exemplu de dezvoltare durabila este constituit de cea mai mare cladire de birouri din lemn eficienta energetic, construita in Oradea.
- Ce impact a avut pandemia de coronavirus asupra proiectelor de constructii din judet si cum vedeti viitorul proiectarii si constructiilor in perioada post Covid-19?
- Paradoxal, la nivelul Consiliului Judetean Bihor s-a observat o crestere in privinta actelor emise (certificate de urbanism si autorizatii de construire). Aceasta evolutie cred ca se explica prin dorinta cetatenilor de a nu mai sta inghesuiti si blocati fara activitate in apartamente mici, in aceasta etapa de restrictii la nivel mondial. Cresterea preturilor materialelor de constructii va determina o scumpire a produsului finit, astfel incat cred ca va scadea numarul investitorilor. Speram ca pe viitor sa vedem proiecte de calitate, integrate in contextul local si care folosesc materiale adaptate nevoilor vremurilor.