RO EN
Coșul este gol

REFF: Decizii comerciale care sunt de evitat din perspectiva dreptului concurentei

La scurt timp dupa amplificarea cazurilor de infectare cu noul coronavirus (COVID-19) la nivelul Uniunii Europene, Consiliul Concurentei a initiat o prima investigatie pentru a analiza cresterea preturilor mastilor de protectie pe teritoriul Romaniei. In felul acesta, Consiliul Concurentei demonstreaza, din nou, atitudinea activa pe care o are, precum si faptul ca urmareste foarte atent masurile luate de agentii economici in aceasta perioada, cu scopul de a preintampina masuri abuzive sau excesive aplicate intr-o perioada de criza cu privire la bunuri care acopera nevoi de baza ale populatiei.
Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta constituit ia masuri rapide si din ce in ce mai intruzive in activitatea comerciala a agentilor economici, menite sa opreasca raspandirea virusului la nivelul populatiei. Avand in vedere rapiditatea de reactie care se impune in astfel de situatii, atunci cand agentii economici sunt nevoiti sa implementeze aceste directii in practica, apar multe semne de intrebare. Aceste masuri nu sunt (si nici nu au cum sa fie) adaptate specificului unei industrii sau activitati, motiv pentru care o tendinta posibila a actorilor de pe piata ar putea fi aceea de a interactiona cu alte intreprinderi concurente pentru a discuta despre cum acestia interpreteaza prevederile actelor normative sau pentru a afla care sunt bunele practici (best practices) implementate in alte companii care se confrunta cu dificultati similare. Sunt momente in care viteza de reactie este esentiala si nu este exclusa situatia in care nu pot fi convocate consiliile de administratie pentru gandirea unei strategii, mai ales daca unii dintre membri sunt ei insisi izolati la domiciliu sau in carantina.
Ce NU trebuie sa faca salariatii societatilor comerciale in aceasta perioada?
- sa nu discute/agreeze cu concurentii preturile practicate la anumite produse/servicii, orice fel de termeni comerciali, reduceri etc.;
- sa nu mareasca preturile pe care le aplica pentru produsele/serviciile pe care le ofera fara o justificare obiectiva (de exemplu cresterea pretului de achizitie);
- sa nu desfasoare actiuni sau sa nu aiba comportamente de excludere a unor concurenti/furnizori, ca urmare a intelegerii acestora din urma cu concurentii companiei, chiar daca acestea pot parea la o prima vedere justificate de motive obiective, rezultate din comportamente incorecte/neloiale ale acestora;
- sa nu ia decizii comune cu concurentii companiei in vederea stoparii comercializarii unui anumit produs/serviciu;
- sa nu discute cu concurentii companiei oportunitati noi de afaceri in contextul actual si sub nicio forma sa nu realizeze actiuni de impartire a clientilor si teritoriilor;
- sa nu decida stabilirea unor comportamente general aplicabile fata de clienti, furnizori sau alti parteneri comerciali, precum si standardizarea modalitatii de actiune in situatii identice de afaceri.
Aspecte de retinut pentru a fi in siguranta din perspectiva dreptului concurentei: nu se discuta/agreeaza cu concurentii informatii pe care compania le considera ca fiind sensibile/strategice (acele informatii care, daca ar fi cunoscute, ar reduce incertitudinea strategica de pe piata intre concurenti).
Asemenea comportamente pot duce la implicarea unei societatii in anumite practici anticoncurentiale, intr-un moment in care Consiliul Concurentei este extrem de activ, iar posibilitatea de a fi investigat de catre autoritatea de concurenta este foarte mare.
Atata timp cat decizia economica cu privire la o anumita actiune este una individuala, justificata obiectiv de propriile decizii de afaceri si de contextul economic existent, chiar daca este similara la nivelul mai multor agenti economici, aceasta nu ar trebui sa ridice preocupari din perspectiva dreptului concurentei.
Un aspect deja arhicunoscut, dar util de reamintit, este faptul ca amenzile pe care Consiliul Concurentei le poate aplica in situatia in care constata ca o companie este parte a unei intelegeri anticoncurentiale sau a facut abuz de pozitia dominanta in care se afla pot ajunge pana la 10% din cifra de afaceri totala, realizata in anul financiar anterior aplicarii sanctiunii. Cu siguranta, autoritatea va inchide rapid investigatiile declansate in acest context, pentru a da exemple de „asa nu” participantilor implicati.
Opinie de Florentina Munteanu, Partener, si Andrea Grigoras, Managing Associate, Reff & Asociatii, societatea de avocati membra a retelei Deloitte Legal

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter