Romania este prima tara din UE care a transpus in legislatia nationala, incepand cu 1 septembrie 2022, prevederile Directivei (UE) 2021/2101 privind raportarea publica pentru fiecare tara in parte, prin Ordinul nr. 2048.
Raportarea publica CbCR are scopul de a permite publicului sa evalueze masura in care grupurile multinationale se angajeaza sa se asigure ca profiturile sunt platite acolo unde este generata o valoare economica reala.
„Transparenta fiscala a devenit fundamentul increderii publice in corectitudinea sistemelor fiscale. Avand ca scop sporirea transparentei publice si combaterea practicilor fiscale daunatoare, raportarea publica CbCR va functiona in paralel cu obligatiile CbCR nepublice, ceea ce inseamna ca societatile vor continua sa depuna informatii fiscale de grup autoritatilor fiscale locale.”, a mentionat Edwin Warmerdam, Partner, Head of Tax, Mazars in Romania.
Cu toate ca autoritatile fiscale din intreaga lume pot folosi, in linii mari, date similare din raportarea nepublica (non-public CbCR), raportarea publica CbCR este conceputa pentru a stimula dialogul public privind transparenta si responsabilitatea corporativa.
Momentul introducerii raportarii publice CbCR coincide cu un climat economic volatil, marcat de incertitudine, de intreruperi ale lantului de aprovizionare si de o presiune tot mai mare asupra guvernelor pentru a creste veniturile impozabile.
In acest context, publicul se asteapta ca grupurile multinationale sa respecte factorii de mediu, sociali si de guvernanta (ESG), fiscalitatea avand un rol central in ceea ce priveste impactul social al grupurilor in comunitatile locale.
Implementarea timpurie a raportarii publice CbCR in Romania a generat o atentie si un interes considerabil la nivelul grupurilor multinationale cu operatiuni in tara.
In primul rand, legiuitorii romani au optat pentru o intrare in vigoare mai rapida a normelor, respectiv incepand cu 1 ianuarie 2023, in timp ce alte state membre din UE au pus in aplicare sau au avut in vedere sa puna in aplicare obligatiile raportarii incepand cu 21 iunie 2024.
In al doilea rand, in contrast cu prevederile Directivei (UE) 2021/2101, legislatia initiala privind raportarea publica CbCR din Romania a stabilit, de asemenea, obligatii de publicare pentru filialele romanesti care fac parte din grupuri multinationale controlate de o societate-mama finala cu sediul in UE.
„La aproape un an de la implementarea initiala, legislatia romaneasca a fost aliniata cu prevederile Directivei (UE) 2021/2101, in sensul ca filialele de dimensiuni mijlocii si mari din Romania, care sunt controlate de grupuri multinationale cu o societate-mama finala cu sediul in UE, nu mai sunt supuse obligatiilor de raportare publica CbCR in Romania. Cu alte cuvinte, obligatia de publicare revine numai societatii-mama din UE.”, a mentionat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars in Romania.
Prin urmare, numai filialele romanesti de dimensiuni mijlocii si mari, controlate de o societate-mama finala care nu este guvernata de legislatia unui stat membru al UE, si cu veniturile consolidate ale grupului care au depasit in ultimii doi ani financiari consecutivi 3.700.000.000 de lei (aproximativ 750 de milioane de euro), sunt supuse obligatiilor publice CbCR in Romania.
In cazul in care societatea-mama finala este stabilita intr-un stat tert, obligatia de a publica raportul poate fi indeplinita de orice entitate afiliata din cadrul grupului stabilita intr-un stat membru.
„In ambele cazuri, grupurile multinationale cu o societate-mama din afara UE, care opereaza filiale de dimensiuni mijlocii si mari din Romania, vor trebui sa respecte termenul de publicare in Romania pana la 31 decembrie 2024, pentru un exercitiu financiar calendaristic de raportare.”, a mentionat Adrian Mutea, Tax Manager, Mazars in Romania.
Avand in vedere cele de mai sus, este recomandabil ca grupurile multinationale care opereaza filiale in Romania sa evalueze cu atentie implicatiile potentiale ale acestei noi legislatii.