La data de 14 august 2019, oficialii Ministerului Transporturilor (MT) au supus dezbaterii publice, timp de 12 zile calendaristice, pana la 26 august a.c., proiectul de Hotarare de Guvern (HG) pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizare si extindere capacitate de operare in portul Ovidiu”.
Potrivit expertilor MT, prin realizarea lucrarilor la acest obiectiv de investitii, se vor asigura conditiile pentru operarea in siguranta a navelor si a marfurilor, conditii pentru sanatate si securitate in munca a lucratorilor de pe platforma portuara si se vor asigura premisele pentru cresterea traficului pe caile navigabile interioare si dezvoltarea economica a zonei. Mai mult, prin aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investitii „Modernizare si extindere capacitate de operare in portul Ovidiu”, se vor putea accesa fonduri europene nerambursabile, disponibile prin POIM 2014-2020.
Conform initiatorului proiectului de HG, portul Ovidiu este amplasat pe malul drept al Canalului Poarta Alba – Midia Navodari, la km 11+000. Cheurile verticale aferente portului Ovidiu sunt de doua tipuri (cheuri de greutate - 400 ml si cheuri tip estacada - 120 ml) si prezinta degradari ale coronamentului datorita exploatarii. Accesoriile de cheu prezinta de asemenea degradari substantiale. Aceste degradari si defectiuni conduc la dificultati in operarea navelor si in timp, se pot agrava, cu efecte negative asupra stabilitatii cheurilor si sigurantei in operare. Platformele de operare existente au un strat de uzura impietruit, in cea mai mare parte infestat cu pamant. Drumul care asigura accesul la dane este deteriorat, prezentand numeroase gropi si sleauri. Portul nu este prevazut cu imprejmuire, iluminat platforme, cladire administrativa, supraveghere video, semaforizare dane. Avand in vedere cele de mai sus, precum si limitarile fizice referitoare la dezvoltarea infrastructurii existente pe malul drept, s-a realizat un studiu de fezabilitate prin care se propune modernizarea infrastructurii portului existent (pe malul drept), dar si dezvoltarea unei noi zone portuare pe malul stang al Canalului Poarta Alba - Midia Navodari, zona care va fi destinata operarii produselor agricole. Valoarea investitiei este de 70.781.612 lei, inclusiv TVA, echivalentul a 14.896.060,78 de euro. Pentru proiectele care se finanteaza, potrivit legii, din fonduri publice, investitiile se aproba de catre Guvern pentru valori mai mari de 30 milioane lei. Pentru a descarca instrumentul de motivare (nota de fundamentare) si textul proiectului de HG, click aici!