Iustin Capatana, directorul tehnic al companiei Peri Romania - companie specializata in furnizarea de sisteme de cofrare, esafodaj si schele metalice, confirma tendinta descrescatoare a pietei de profil, indicand o scadere de 15%-20% a acesteia in 2012 fata de nivelul din 2011, pana la aproximativ 25 milioane de euro. Potrivit managerului firmei, in sector sunt active aproximativ 30 de societati, dar continua sa fie predominanti trei competitori principali, respectiv Peri, Doka si Harsco. Peri Romania este subsidiara locala a grupului german Peri, lider mondial in domeniul cofrajelor si echipamentelor pentru santier, cu afaceri anuale de circa un miliard de euro.
- Cum caracterizati evolutia companiei in contextul economic dificil?
- Anul trecut s-a concretizat o parte a lucrarilor de infrastructura demarate in 2011 si s-au anuntat mai putine lucrari noi, previziunile pentru 2013 fiind negative din acest punct de vedere. In acest context, ne-am propus stabilizarea cifrei de afaceri la nivelul lui 2012, respectiv la 3,1 milioane de euro. Alte obiective pentru anul in curs vizeaza mentinerea profitabilitatii firmei si, daca este posibil, o crestere a cotei de piata. In acest sens, vom implementa un plan de management mult mai bine pus la punct.
- Mentionati principalele proiecte pentru care furnizati sisteme de cofrare.
- In prezent, cele mai multe proiecte mari sunt finalizate din punct de vedere al contractarilor, Coridorul IV Paneuropean de transport si autostrada Sibiu-Orastie fiind exemple sugestive in acest sens. Pentru acestea am livrat sisteme de cofrare, prin colaborarile cu antreprenori generali precum Astaldi, Strabag, Impregilo SpA si Straco. De asemenea, se lucreaza la tronsoanele 2, 3 si 4 ale autostrazii Lugoj-Deva, care au fost reatribuite la finele anului trecut. Mai sunt diverse proiecte de autostrazi, anuntate de noul Guvern, insa nu credem ca se va concretiza nimic inainte de 2014. Astfel, avand in vedere numarul redus de lucrari si oferta disponibila pe piata, consideram ca 2013 va fi un an mai dificil decat cel anterior. In ceea ce priveste domeniul rezidential, am furnizat exclusiv, pana de curand, toate sisteme de cofrare necesare constructiei cladirii Sky Tower, cu o inaltime de 137 de metri si pentru imobilul de birouri realizat de grupul Raiffeisen in Floreasca, al carui antreprenor general a fost compania Strabag.
- Descrieti principalele tendinte pe piata de profil.
- In prezent, cererea disponibila pentru domeniul sistemelor de cofrare provine aproape exclusiv din domeniul lucrarilor de infrastructura. Astfel, cele mai multe solicitari le inregistram pentru panourile cu rame metalice solide, folosite pentru constructia de poduri sau alte echipamente destinate realizarii de proiecte pentru managementul deseurilor, precum si pentru executia bazinelor de la statiile de epurare, cum ar fi cofrajele masive trio sau circulare Rondflex. Foarte rar, numai pentru anumite tipuri de lucrari sunt solicitate cofraje cataratoare, care necesita schele si platforme actionate manual sau hidraulic, pe care le-am utilizat pe santierul cladirii Sky Tower.
- Care este evolutia preturilor din domeniu?
- In prezent, pe piata se resimte o tendinta de conservare la nivelul tuturor companiilor, din cauza competitiei acerbe, in contextul numarului scazut de lucrari disponibile. Astfel, preturile s-au diminuat foarte mult, iar firmele au incercat sa-si mentina pozitia in bransa renuntand la marjele de rentabilitate si, implicit, la investitii, in sensul in care introducerea de sisteme noi pe piata nu mai reprezinta un obiectiv pentru acestea. Companiile se vor limita, astfel, la stocurile disponibile si vor incerca sa obtina profit numai pe baza echipamentelor existente, indiferent de gradul specific de uzura. Tendinta s-a accentuat mai ales in contextul in care afacerile cu sisteme de cofrare s-au mutat din zona de vanzari spre cea de inchiriere.