Grupul TeraPlast a reusit in trimestrul al doilea revenirea in teritoriu pozitiv a profitului net, care in T2 a fost de 1,6 milioane de lei si care permite contrabalansarea partiala a rezultatului nefavorabil din precedentele trei luni. Astfel, la nivelul semestrului 1, impactul net negativ inregistrat s-a redus la mai putin de un milion de lei (-998 mii lei). Conditiile de piata au fost la nivel nesatisfacator de la finalul anului trecut, in linie cu asteptarile. Din acest motiv, Grupul a implementat o politica sustinuta de eficientizare operationala ce i-a permis sa inceapa reconstituirea profitabilitatii nete, cu perspectiva unor noi progrese in intervalele urmatoare. Asteptarile Grupului prevad o crestere substantiala a cererii in semestrul al doilea al acestui an.
Cifra de afaceri consolidata in S1 a fost de 320,5 milioane de lei, in scadere in termeni anuali, cu 14%. Se remarca o imbunatatire in termeni secventiali a rezultatului cu o crestere trimestru/trimestru de 18%, sub influenta factorilor sezonieri ai segmentului de Instalatii. Scaderea a fost accentuata de o deflatie a preturilor in prima parte a anului fata de aceeasi perioada a anului precedent datorata scaderii preturilor materiilor prime.
EBITDA la nivel de Grup s-a situat la 23,2 milioane de lei, in scadere cu 35% fata de S1/2022, pe fondul cererii limitate, dar si acest indicator a cunoscut o imbunatatire in trimestrul al doilea. Cu toate acestea, se vede o diluare a efectului de baza si o accelerare a activitatii, superioara celei din perioada similara a anului trecut. Cresterea EBITDA in T2 fata de T1 2023 a fost de 58% fata de doar 29% in intervalul corespunzator din 2022.
Diluarea efectului de baza este evidenta si in evolutia cantitatilor vandute. Daca cresterea tonajelor vandute de la T1 la T2 2022 a fost de doar 5%, anul acesta, cantitatea totala de produse vandute a crescut de la 16.800 de tone in primul trimestru la 20.300 de tone in cel de-al doilea trimestru (+21%) ducand totalul pentru primele 6 luni ale acestui an la peste 37.000 de tone, ceea ce indica un trend favorabil pentru o evolutie in line cu prognozele facute in bugetul pentru acest an.
Controlul costurilor si o buna gestionare a fluxurilor de productie s-au concretizat intr-o ameliorare a performantelor trimestriale, iar marja EBITDA a ajuns la finalul semestrului 1 la 7,3%. La nivel consolidat, se disting rezultatele diviziilor Instalatii & Reciclare si Granule & Reciclare, care reprezinta nucleul Grupului in termeni de productie si profitabilitate. Marja EBITDA a liniei de business Instalatii & Reciclare a ajuns la un procent de doua cifre, 10,2% in S1/2023, in timp ce Granule & Reciclare a avut marja EBITDA la un nivel de 9,5%. Segmentele Ambalaje flexibile si Ferestre & Usi evolueaza mai lent din cauza contextului economic dificil, vizibil printr-o incetinire generala a cererii agregate, interne si externe.
Rezultate S1
Total Grup | Instalatii & Micronizat reciclat | Granule inclusiv reciclate | Ferestre & usi | Ambalaje flexibile | |
Cifra de afaceri | 320,580 | 231,647 | 42,324 | 24,565 | 22,044 |
% vs S1 2022 | -14% | -7% | -45% | -12% | -14% |
EBITDA | 23,280 | 23,672 | 4,022 | -967 | -3,448 |
% vs S1 2022 | -35% | -28% | -54% | n/a | n/a |
Marja EBITDA | 7.3% | 10.2% | 9.5% | -3.9% | -15.6% |
Tone vandute
Grup TeraPlast
|
ian. - mar. | apr. - iun. | Total |
2023 | 16.810 | 20.338 | 37.148 |
2022 | 21.055 | 22.080 | 43.135 |
Divizia Instalatii & Reciclare este responsabila de 72% din cifra de afaceri si o cota considerabila din EBITDA, depasind nivelul consolidat la nivel de Grup ca urmare a timpului necesar suplimentar pentru atingerea neutralitatii financiare pentru celelalte linii de business. Valoric, este observabila o deflatie mult mai accelerata a preturilor la materiile prime, peste nivelul bugetat, iar in aceste conditii Grupul pune accentul pe vanzarile cantitative si efectul asupra profitabilitatii in valoare nominala.
Pentru a maximiza impactul in rezultatul consolidat si pentru a raspunde provocarilor actuale, Grupul si-a reorganizat in primul semestru forta de vanzari cu scopul de a obtine o alta dinamica, adaptata la evolutia pietei din prezent si la nevoile clientilor. Astfel, exista un efort mai bine structurat, cu o atentie speciala acordata exportului, pentru a fructifica mai bine oportunitatile conform planurilor de crestere a amprentei geografice pe pietele externe.
Bugetul a fost construit pe premisa unor cantitati mai mici in primul semestru, dar este asteptata o redinamizare mai vizibila incepand din trimestrul 3 a diviziei Instalatii, pe masura ce se vor inregistra progrese in derularea unor licitatii din fondurile publice, in special prin Programul Operational Infrastructura Mare, program ce va ajunge la final in acest an si se impune o accelerare a absorbtiei. Dinamica licitatiilor din platforma de achizitii publice indica un ritm mai accelerat de atribuire a contractelor de executie a lucrarilor de apa si canal.
Segmentul Granule & Reciclare s-a confruntat cu o concurenta intensa generata de importurile extra-comunitare de materii prime, care au pus o presiune majora pe pret, ceea ce a afectat marjele operationale incepand cu finalul anului trecut. In plus, clientii Grupului reclama o scadere a cererii atat interne, cat si la nivel european. Contextul dificil este vizibil in evolutia cifrei de afaceri, care este cu 45% sub nivelul din primul semestru al anului trecut. Un impact semnificativ a fost resimtit la materiale reciclate, care au pierdut din competitivitate.
In aceste conditii, prioritatea pe acest segment a devenit conservarea cotei de piata si asteptarea imbunatatirii climatului economic, care sa regaseasca Grupul pe o baza solida in perspectiva unor cresteri viitoare.
Linia de business Ambalaje flexibile a primit o atentie speciala in demersul Grupului de reducere a costurilor si imbunatatire a performantelor. Cifra de afaceri a crescut cu 14% semestru/semestru pe masura ce s-au majorat volumele, iar pierderile au fost reduse. Evolutia diviziei este favorabila datorita reducerii bazei de costuri fixe care s-a tradus in atingerea unui nivel pozitiv al EBITDA in luna iunie.
Portofoliul de produse a fost reasezat astfel incat sa raspunda mai bine nevoilor pietei si in acelasi timp sa permita o mai buna gestionare a costurilor interne. Divizia are o noua structura de management, respectiv un nou director general si un nou director comercial, al caror principal obiectiv este optimizarea activitatii.
Divizia Ferestre & Usi (TeraGlass) cunoaste un impact al scaderii cererii externe, pe masura ce erodarea puterii de cumparare cauzata de inflatia ridicata se face resimtita. Pregnanta este contractia cererii din zona de retail, din segmentul DIY. Cresterea volumelor de vanzari pe piata interna a compensat partial efectul negativ de pe piata externa.
„Am avut o imbunatatire a performantelor financiare la finalul semestrului 1 fata de trimestrul 1 sub influenta factorilor sezonieri din sectorul constructiilor, influenta previzibila. Un efect puternic a venit din controlul costurilor pe care l-am introdus in Grup, in special in diviziile unde performantele au fost suboptime, inclusiv din cauza conditiilor de piata si a unor influente indepedente de noi.” a afirmat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
„In ultimii cinci ani ne-am transformat cu succes intr-un grup cu un portofoliu diversificat, mult mai echilibrat si mult mai eficient din perspectiva costurilor. Investitiile derulate ne-au permis sa extindem baza de clienti, sa reducem dependenta de unele piete si sa asezam fundamentele unor evolutii solide pe termen lung. Sunt multe necunoscute din cauza carora ne este dificil sa anticipam ce va urma, insa vizibilitatea pe care o avem pentru perioada imediat urmatoare ne da incredere in realizarea profitabilitatii pe intreg anul 2023.” a adaugat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.
Investitii in derulare
Grupul TeraPlast are prevazute in acest an investitii de 120 de milioane de lei. Fabrica de folii stretch este in constructie, iar testele in productie vor incepe in trimestrul 4 al acestui an. Investitia totala se ridica la 84 milioane de lei.
Pentru noua centrala fotovoltaica, pentru care TeraPlast beneficiaza de cofinantare prin PNRR, compania este in etapa unor detalii finale legate de coordonatele proiectului si estimeaza, in cazul unui raspuns favorabil definitiv, sa semneze contractul de finantare in decursul trimestrului trei. Obiectivul va permite cresterea surselor de energie regenerabila ale Grupului si contribuie la asigurarea a 20% din necesarul de energie electrica din surse regenerabile pe termen mediu.