Vanzarile realizate de producatorul de caramida Ceramica SA - Iasi in primele trei luni ale acestui an au inregistrat o crestere cu 6% fata de aceeasi perioada din 2013, evolutia datorandu-se adaptarii activitatii la noile cerinte ale pietei si lansarii de produse noi. "Pentru 2014 este prematura realizarea unei estimari a vanzarilor, tinand cont de evenimentele ce vor urma atat pe plan politic, cat si economic, dar pana acum semnalele sunt pozitive", a declarat Iulian Mangalagiu, directorul general al Ceramica SA. Compania a avut o traiectorie pozitiva pe intreaga perioada a recesiunii, raportand o dublare cantitativa a vanzarilor si cresterea cotei de piata de la 6% in 2008 la 20% in 2013. Societatea detine la Iasi cea mai mare capacitate de productie de caramizi si blocuri ceramice din Romania situata intr-un singur punct de lucru, ce consta in doua sectii de fabricatie dotate cu tehnologie de ultima generatie, avand o capacitate anuala de 400.000 mc. "In conditiile in care in Romania se poate produce cu aproximativ 35% mai mult decat nivelul cererii de pe piata, nu avem programate investitii majore. Ne concentram, in continuare, pe eficientizarea productiei si a proceselor", a precizat Iulian Mangalagiu.
In primele luni ale anului in curs, Ceramica a lansat o noua gama complexa de blocuri ceramice marca Brikston. "Cu aproape 70 de nuante si culori diferite, a devanit posibila decorarea si infrumusetarea locuintei si gradinii cu ajutorul caramizilor si placajelor tip klinker de la Brikston", informeaza oficialii firmei.
Reluare a cresterii pe piata locala a materialelor de zidarie
Potrivit opiniei managerului Ceramica SA, piata materialelor de zidarie s-a stabilizat anul trecut, din 2014 urmand a se inscrie pe un trend de crestere. "Este prima data dupa o perioada lunga de timp in care reapare posibilitatea unei redresari. Aceasta nu cred ca va fi, insa, spectaculoasa, ci se va situa la un nivel mediu cuprins intre 3% si 5% pe an, in urmatorii 3-5 ani", a mai spus Iulian Mangalagiu. Totodata, exercitiul financiar 2013 a reprezentat prima perioada de dupa criza in care numarul de unitati locative date in folosinta a fost apropiat de cel din 2012 (37.776 unitati in 2013, fata de 37.863 in anul anterior). Un alt aspect incurajator il constituie faptul ca au reaparut proiectele rezidentiale de dimensiuni mici si medii. "In contextul economic actual, investitorii si constructorii s-au orientat spre executia de apartamente sau locuinte unifamiliale care pot fi vandute usor prin programul «Prima Casa», ceea ce este normal in conditiile in care nu mai exista piata exploziva din anii 2008-2009, cand majoritatea dezvoltatorilor construiau apartamente mari si luxoase. Aceste evolutii au facut ca piata de caramizi sa se stabilizeze la 1,9 milioane de metri cubi in 2013, ajungand la un nivel similar celui din 2006", a explicat reprezentantul Ceramica SA. Conform acestuia, principalul factor care umbreste semnele firave de dezvoltare a pietei constructiilor este absenta creditarii. "Cu toate ca BNR a redus dobanda-cheie de mai multe ori, bancile din Romania intarzie sa modifice pretul creditelor, lucru care influenteaza negativ intreaga industrie. De asemenea, inca exista un blocaj in zona proiectelor de infrastructura pe piata constructiilor, care creeaza un efect de domino asupra tuturor pietelor. Singurul segment care functioneaza activ este cel al renovarilor", a mai spus Iulian Mangalagiu.
In conditiile in care cererea de caramida la nivel national acopera doar 65% din capacitatile existente, o alta tendinta a pietei este reprezentata de cresterea presiunii preturilor, valoarea sectorului local de caramida fiind influentata de acest trend. Astfel, vanzarile efective de blocuri ceramice s-au situat, anul trecut, la 64 milioane de euro, reprezentand cel mai redus nivel din 2004 pana in prezent. "Pentru viitor, asteptarile noastre sunt mai optimiste decat cele de anul trecut. Credem ca in 2014-2015 piata va inregistra o usoara crestere (de pana la 3% pe an), pentru a se reintoarce la nivelul din 2007", a estimat managerul Ceramica SA.
Crestere a preturilor de productie, cauzata de noile impozite
Potrivit lui Iulian Mangalagiu, introducerea impozitului pe constructii speciale (stalpi, platforme, soproane etc.) de 1,5% din valoarea de inregistrare contabila a constructiei si cresterea redeventei miniere cu 25% vor duce la majorarea cu minimum 2 lei / mc de zidarie a costurilor de productie, in timp ce sporirea cotatiei utilitatilor, pe fondul liberalizarii pietei, duce la o majorare a costurilor de productie cu alti 7 lei. Mai mult, noile accize pentru combustibili vor influenta costurile logistice ale companiilor care isi desfasoara activitatea pe piata de caramizi cu aproximativ 2 lei pe metru cub. "De la un an la altul, producatorii de materiale pentru zidarie au «absorbit» aceste cresteri de costuri si multi au ajuns in situatii financiare dificile. Cred ca in 2014 toti fabricantii de materiale de constructii vor fi nevoiti sa transfere macar o parte din aceste costuri catre consumatorul final", a mai spus managerul Ceramica SA.
In opinia directorului firmei, alte dificultati cu care se vor confrunta, in continuare, producatorii de materiale sunt legate de instabilitatea sistemului fiscal.
Pentru informatii suplimentare, click aici!