Build Corp Prefabricate, companie membra a grupului Build Corp - Iasi si unul dintre liderii pietei locale de elemente prefabricate din beton destinate proiectelor de infrastructura rutiera si electrica, a inregistrat in 2011 o cifra de afaceri 67,1 milioane cu aproximativ 9% mai mare fata de anul precedent. Anul trecut, compania a livrat, in special, elemente prefabricate din beton pentru poduri si podete de mici dimensiuni si mai putine grinzi pentru poduri mari si viaducte. De asemenea, a crescut ponderea grinzilor post-comprimate, gratie proiectului de realizare a variantei ocolitoare a municipiului Iasi. Potrivit datelor firmei, tendintele pietei de profil vizeaza diversificarea gamei de elemente pentru poduri mari si viaducte, respectiv utilizarea tot mai multor tipuri de grinzi din beton cu deschideri mai mari de 27 de metri.
Interviu cu Bogdan Colea, director de marketing al Build Corp Prefabricate.
- Cum credeti ca vor evolua livrarile de prefabricate ale companiei?
- Livrarile de elemente prefabricate pentru infrastructura s-au diminuat cu aproximativ 15% in 2012 fata de nivelul anului anterior, insa acestea au fost compensate de celelalte grupe de produse din portofoliu. Pentru 2013, estimam o crestere a livrarilor in comparatie cu anul anterior. Principalele proiecte pentru care furnizam cantitati importante de produse in 2011 erau reprezentate de varianta ocolitoare (VO) Suceava, VO Iasi, DN 24 Crasna - Barlad si tronsonul de autostrada Timisoara - Lugoj. Volumul de lucrari s-a redus insa considerabil, anul trecut, in toate proiectele mentionate. Astfel, la VO Suceava livrarile s-au diminuat foarte mult fiind sistate pe portiuni, iar la VO Iasi s-au furnizat, in primul semestru, grinzile postcomprimate pentru viaductele nou-construite, acestea fiind printre ultimele prefabricate necesare in proiect. In 2012 au fost contractate cateva proiecte noi, cum ar fi realizarea unei noi variante ocolitoare (contract pentru care livrarile au inceput abia in acest an) si reabilitarea a 170 km de drum national, pentru care s-au incheiat contractele cu antreprenorii desemnati castigatori (s-au livrat insa putine prefabricate, pe de o parte deoarece contractele cu CNADNR s-au derulat foarte greu din lipsa de finantare - situatie ce se mentine si in 2013, iar pe de alta parte unul dintre constructori a ales ca solutie constructiva pentru podetele mici o varianta bazata pe sisteme tubulare metalice).
- Oferiti cateva detalii despre eventualele investitii in extinderea activitatii.
- Pentru perioada urmatoare ne propunem sa investim in dezvoltarea unei linii de productie a prefabricatelor destinate constructiei de infrastructura feroviara si in cresterea capacitatii pe segmentul elementelor pentru structuri civile, industriale si agricole. De asemenea, urmarim sporirea capacitatii de productie a grinzilor cu lungimi mai mari de 27 de metri (postcomprimate), destinate podurilor si viaductelor.
- Ce dificultati intampinati in prezent, la nivel local?
- Principala problema cu care se confrunta piata de prefabricate pentru infrastructura rutiera din regiune o reprezinta activitatea redusa de pe santiere, generata de lipsa investitiilor din partea autoritatilor si de nesiguranta incasarii banilor de la constructori, care, la randul lor, primesc cu dificultate, de la stat, fondurile pentru lucrarile efectuate. O alta mare dificultate cu care ne confruntam, corelata cu prima, o reprezinta decapitalizarea tot mai multor constructori, motiv pentru care a crescut foarte mult riscul de nerecuperare a valorii produselor vandute.
- Principala problema cu care se confrunta piata de prefabricate pentru infrastructura rutiera din regiune o reprezinta activitatea redusa de pe santiere, generata de lipsa investitiilor din partea autoritatilor si de nesiguranta incasarii banilor de la constructori, care, la randul lor, primesc cu dificultate, de la stat, fondurile pentru lucrarile efectuate. O alta mare dificultate cu care ne confruntam, corelata cu prima, o reprezinta decapitalizarea tot mai multor constructori, motiv pentru care a crescut foarte mult riscul de nerecuperare a valorii produselor vandute.