Piata locala de blocuri ceramice s-a situat, la finele anului 2014, la un nivel cantitativ de aproximativ doua milioane de metri cubi, in crestere cu 3% fata de 2013, moment corespunzator unei valori de 69 milioane de euro, potrivit datelor Brikston Construction Solutions SA (fosta Ceramica SA) - Iasi, unul dintre liderii sectorului de profil. "Principalul factor care a sustinut revenirea pietei rezidentiale este reaparitia dezvoltatorilor imobiliari si a proiectelor. Obiectivele nu sunt, insa, la nivelul celor din 2007-2008, cand se construiau ansambluri de lux, cu apartamente de cateva sute de mii de euro, ci sunt orientate catre persoanele care isi cumpara locuinte prin programul national «Prima Casa»", a declarat Iulian Mangalagiu, directorul general al Brikston.
Deficitul de unitati locative din tara noastra este, inca, foarte mare, fiind nevoie de cel putin 400.000 de locuinte noi pentru a se atinge media Europei de Est. "Constructorii au fost nevoiti sa se adapteze, la randul lor, noilor conditii de pe piata, intrucat programul «Prima Casa» dicteaza si tipul de locuinte executate, iar majoritatea proiectelor rezidentiale se axeaza pe unitati locative mai mici, cu o valoare de piata de aproximativ 60.000 de euro, cat este limita maxima a creditelor acordate prin acest program", a explicat managerul Brikston. Potrivit acestuia, "Prima Casa" are insa si un inconvenient: din cauza limitarii la suma de 60.000 de euro pentru o locuinta, antreprenorii cauta materialele cu cele mai mici preturi, ceea ce orienteaza piata catre caramizile ieftine si neprofitabile pentru producatori.
Inceput bun pentru piata constructiilor, in 2015
Potrivit opiniei lui Iulian Mangalagiu, anul 2015 a inceput sub auspicii pozitive pentru segmentul constructiilor, comparativ cu 2014. In ultima perioada, s-a observat o imbunatatire a increderii populatiei in viitor, datorita unei stabilitati mai mari a locurilor de munca, ceea ce in timp va duce la o crestere a pietei rezidentiale. "Am remarcat si o schimbare in ceea ce priveste creditarea. Dupa ce Banca Nationala a Romaniei (BNR) a modificat dobanzile politicii monetare, institutiile bancare au inceput sa-si recapete apetitul acordarii de credite. Dobanzile la creditele in lei au ajuns la valori apropiate cu cele la imprumuturile in valuta, ceea ce, alaturi de implementarea programului «Prima Casa», creeaza un val de crestere in acordarea de credite pentru achizitia de locuinte si, implicit, de dezvoltare a pietei rezidentiale", a mai spus managerul Brikston.
Un alt aspect pozitiv pentru evolutia pietei de caramida este reprezentat de majorarea cu 2% a numarului de autorizatii de construire emise in primele patru luni ale anului in curs, pana la 10.531 de permise, factor care confirma evolutia optima a pietei constructiilor rezidentiale.
Renovarile se vor mentine motorul pietei constructiilor, in acest an
Motorul pietei locale a constructiilor va fi reprezentat, inclusiv in 2015, de renovari, sector in care exista cerere foarte mare, daca se tine cont de vechimea stocului existent de locuinte. Mai mult, acest segment nu este atat de puternic influentat de situatia politica si economica precum cel al lucrarilor noi. "In ansamblu, tendintele inregistrate in domeniu in 2014 se vor mentine si in 2015 si 2016, piata rezidentiala urmand a se indrepta mai mult catre constructia de blocuri de apartamente, in timp ce la nivelul locuintelor unifamiliale se va pune cat mai mult accentul pe materiale de constructii care vor diferentia gospodariile unele de altele", a declarat Iulian Mangalagiu.
Din punct de vedere al problemelor pietei de blocuri ceramice, scaderea preturilor produselor se mentine in topul dificultatilor fabricantilor, acesta ajungand, in 2015, la o medie de aproximativ 37 de euro/ mp (fara TVA) - pret de vanzare catre consumatorul final, respectiv la jumatate fata de preturile din perioada de "boom". Simultan, majorarea anuala a costurilor de productie, ca urmare a liberalizarii pietei gazelor naturale si energiei electrice, precum si cresterea fiscalitatii si a costurilor cu transportul au ingreunat suplimentar activitatea producatorilor. Nu in ultimul rand, piata se orienteaza catre materiale de zidarie cat mai ieftine. "Toate acestea pun o presiune tot mai mare pe profitul fabricantilor, ceea ce a determinat ca in perioada 2008 - 2015 o parte semnificativa a producatorilor de caramida sa-si sisteze definitiv activitatea", a precizat directorul general al Brikston.
Afaceri de 70,2 milioane de lei, inregistrate in 2014
Brikston se mentine pe pozitia a doua in topul principalilor producatori de blocuri ceramice din Romania, in 2014 inregistrand o cifra de afaceri de 70,2 milioane de lei, corespunzatoare unui nivel cantitativ al vanzarilor de 343.000 mc. "In perioada de criza, am reusit sa ne dublam vanzarile din punct de vedere cantitativ si sa crestem de trei ori cota de piata, respectiv de la 6% in 2008 la circa 17% in 2014. Evolutia cifrei de afaceri de anul acesta este destul de dificil de estimat si depinde foarte mult de ceea ce se va intampla pe piata. Noi ne dorim sa crestem fata de anul anterior", a mai spus Iulian Mangalagiu.
In ultimii ani, Brikston a lansat, in medie, cinci produse noi/an, activitate ce se va mentine in topul obiectivelor companiei si in perioada urmatoare. "Tinand cont de schimbarile legislative si de nevoile constructorilor pentru caramizi ieftine, vom lansa, in perioada imediat urmatoare, o noua generatie a produsul BRAC, sub numele de BRAC3 25 LM+NF. Acest produs este adresat celor care au nevoie de un produs cu care sa zideasca ieftin si rapid", a concluzionat managerul Brikston.
***
Ceramica SA functioneaza cu numele Brikston Construction Solutions SA din luna februarie 2015, preluand, astfel, denumirea brandului sub care sunt cunoscute produsele fabricate si comercializate. Lansata in anul 2008, marca Brikston a generat triplarea business-ului societatii in numai patru ani.