RO EN
Coșul este gol

NOU! Stabilizare pe pietele de ciment, agregate si betoane in 2011

Cererea interna de ciment, agregate, betoane si aditivi specifici a continuat sa se situeze pe un trend descendent in 2010, pentru anul in curs fiind estimata o stagnare a vanzarilor din domeniu la nivelul anului anterior. Productia de ciment din Romania a scazut, anul trecut, cu 11% fata de nivelul din 2009, pana la 6,92 milioane de tone, potrivit datelor Patronatului din Industria Cimentului si Altor Produse Minerale pentru Constructii (CIROM). Vanzarile interne s-au diminuat cu 12%, la 6,85 milioane de tone, in timp ce exporturile au totalizat 9.800 de tone, cu 200% mai mult fata de anul anterior, din cauza faptului ca raportarea s-a realizat la o perioada in care consumul international de ciment s-a aflat la un nivel minim. Potrivit CIROM, livrarile au fost influentate, in principal, de continuarea contractiei pietei constructiilor in 2010 (-14,4%, ca serie ajustata).
Reducerea cererii interne a determinat, totodata, un regres al vanzarilor realizate de subsidiarele principalilor furnizori din tara noastra - Holcim (Elvetia), Lafarge (Franta) si HeidelbergCement (Germania) - care au anuntat scaderi ale incasarilor de pana la 20%. Totodata, anul trecut, a fost consemnata o reducere a preturilor de comercializare a cimentului si clincherului de aproximativ 10%. Consumul de ciment din Romania ar putea ajunge, in 2015, la 423 de kilograme pe locuitor, urmand a creste cu 27,4% fata de cele 332 kg /locuitor inregistrate anul trecut, potrivit informatiilor atestate de CIROM. Totusi, cererea se va situa sub nivelul din perioada 2007-2008 (cand s-au consemnat comenzi /locuitor de 461 kg, respectiv 517 kg), iar pentru a atinge media europeana, consumul actual ar trebui dublat. In ceea ce priveste productia de ciment din tara noastra, aceasta a scazut, in 2010, cu 40% fata de 2008, respectiv de la 10,6 milioane de tone la 7 milioane de tone, in prezent piata situandu-se, din acest punct de vedere, la nivelul anului 2005. Raportat la 2009, cantitatea de ciment fabricat in Romania a scazut, anul trecut, cu 11%. Vanzarile interne de ciment s-au redus, totodata, cu 12% in 2010 (fata de nivelul din 2009), pana la 6,85 milioane de tone, iar volumul produselor exportate s-a triplat. In perioada 1997 - 2010 au fost realizate investitii totale de aproximativ 1,6 miliarde euro in industria cimentului din tara noastra, alte 130 milioane de euro fiind alocate pentru protectia mediului. In 2010, productia interna de clincher pentru ciment s-a situat la 5 milioane de tone, in scadere cu 14% fata de nivelul de 5,8 milioane de tone consemnat in 2009.
Peste 1.000 de producatori de agregate si betoane la nivel national
Potrivit datelor companiei Lafarge Agregate Betoane SA, pe piata nationala de agregate isi desfasoara activitatea circa 1.000 de firme concurente, in timp ce, in domeniul betoanelor, activeaza 420 de agenti economici, care au produs, in 2010, peste 4 milioane de metri cubi de materiale, conform informatiilor care indica productia interna fizica de materiale de constructii. Betonul reprezinta un produs deosebit de important si pentru piata cimentului, deoarece acest material are o pondere de 15% in structura sa. Acesta reprezinta un amestec de ciment, apa si agregate (nisip, pietris si piatra maruntita), cimentul constituind liantul ce reuneste celelalte materii prime. Amestecat cu apa, acesta incepe sa produca ace cristaline care se imbina, creand un material dur, asemanator pietrei. Proprietatile betonului, precum densitatea, rezistenta, contractia, riscul scazut de fisurare etc. pot fi modificate in functie de cerinte, prin schimbarea proportiilor materialelor si aditivilor. Betonul poate fi combinat si cu otel, plastic sau fibre de sticla, care ofera proprietati de ductilitate si flexibilitate superioare. Companiile Holcim, Lafarge si HeidelbergCement detin, la nivel national, divizii proprii de agregate si betoane, acestea fiind lideri ai pietei si pe segmentele respective.
Crestere a cererii globale de ciment
Conform celui mai recent studiu publicat de revista britanica International Cement Review (ICR), se estimeaza, pentru anul 2012, o majorare a consumului de ciment pe piata internationala pana la nivelul de 3,9 miliarde tone. In ultima perioada, acest indicator s-a plasat pe un trend ascendent, in 2008 avand o valoare de 2,8 miliarde tone, in 2009 de 3 miliarde tone si in 2010 de 3,3 miliarde tone. China domina in mod autoritar segmentul analizat, cererea de ciment in aceasta tara situandu-se, anul trecut, la nvelul de 1,9 miliarde tone. Pe locul al doilea, din acest punct de vedere, se plaseaza India, cu o valoare de 212 milioane de tone, SUA ocupand pozitia a treia, cu 69 milioane de tone. Comertul mondial de ciment si clincher a insumat, anul trecut, 150 milioane de tone. Cel mai mare exportator a fost Turcia (19 milioane de tone), urmata de China, cu 17 milioane de tone si Thailanda (14 milioane de tone). Din punct de vedere al importului, solicitari pe segmentul de clincher au venit din Bangladesh (12 milioane de tone) si Nigeria (7 milioane de tone). Specialistii ICR remarca faptul ca Lafarge si-a mentinut pozitia de lider mondial pe piata respectiva, comercializand 141,2 milioane de tone de ciment, in valoare de 15,9 miliarde euro. In clasament urmeaza Holcim (136,7 milioane de tone si 15,7 miliarde euro), respectiv HeidelbergCement. Din punct de vedere al capacitatii de productie, topul este dominat de Holcim, cu un nivel curent de 212 milioane de tone. Informatii suplimentare si opinii ale managerilor celor mai importante companii din domeniu pot fi lecturate in editia Mai-Iunie a revistei Agenda Constructiilor. Pentru mai multe detalii, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter