Compania danezo-romana Kuma Romania este un important producator de lavoare concept pentru bai si blaturi pentru bucatarii, subsidiara locala fiind activa pe plan national din anul 1998. Cu o oferta adresata pietelor din Scandinavia, Romania, Italia, Franta, Olanda, Ungaria si Grecia, atuurile Kuma sunt reprezentate de designul minimalist, tehnologia moderna utilizata si standardele inalte de fabricatie. In prezent, 80% din productia locala, realizata la unitatea din Banesti - Prahova este destinata exportului. Solutiile Kuma au fost folosite la o multitudine de proiecte din categoria hotelurilor, cladirilor de birouri, centrelor comerciale, stadioanelor, spitalelor, unitatilor de invatamant etc. De asemenea, produsele specifice se regasesc inclusiv in oferta magazinelor de profil specializate in bai si bucatarii, prin intermediul partenerilor din Romania si din Scandinavia. In continuare, Oana Toader, Sales Manager la Kuma Romania, se refera in detaliu atat la noutatile din portofoliu, cat si la strategiile de dezvoltare.
- Cum a evoluat piata de obiecte sanitare ceramice in anul 2023 si care sunt previziunile pentru 2024?
- Piata obiectelor sanitare se afla in stransa legatura cu situatia economica generala si, in special, cu evolutia pietei constructiilor. Proiectele de constructii rezidentiale si comerciale contribuie semnificativ la cererea de produse pentru amenajarea bailor, asa cum sunt si lavoarele concept Kuma. Exista un procent de vanzari generat, bineinteles, si de proiectele de reamenajare si "facelift" al unor cladiri existente, iar aici avem atuul unor produse personalizate, ce se adapteaza optim spatiului existent. Solutiile noastre aduc plus-valoare oricarei investitii prin durabilitate, functionalitate si design. In 2023, trendul cererii pe piata interna a fost in crestere, comparativ cu piata din Scandinavia unde inflatia de 6-8% in cursul anului 2023 si o crestere a dobanzilor pentru locuinte de la 1-2% la 6-8% au paralizat sectorul constructiilor rezidentiale.
- Ce dinamica au avut exporturile de obiecte sanitare ceramice in 2023 si ce tendinte se prefigureaza pentru 2024, din acest punct de vedere?
- Kuma livreaza 75% din produse pe piata nordica, iar sectorul constructiilor din Scandinavia s-a contractat puternic, pe fondul cresterii dobanzilor la creditele pentru locuinte. Acelasi trend se prefigureaza si pentru 2024. Cartea pe care am mizat a fost sectorul de B2B, hoteluri, spitale - care a contrabalansat scaderea din retail.
- Care vor fi principalele tendinte in domeniul obiectelor sanitare ceramice in 2024?
- Accentul pe posibilitatile de personalizare este o tendinta care se mentine de cativa ani - indiferent daca vorbim despre dimensiuni, forme, materiale sau culori. Piata din Romania a evoluat permanent, clientii sunt bine informati si apeleaza tot mai mult la specialistii in amenajarile interioare si acest lucru nu poate decat sa ne bucure. Sinergia creata de clientii avizati si profesionistii din domeniu - designerii, arhitectii, retailerii si noi, producatorii de obiecte sanitare, a schimbat major estetica si confortul spatiilor publice sau private. De la inceputuri, Kuma a avut si un rol de "trend setter". Ne-am lansat pe o piata in care compozitul era inexistent. Am educat, practic, cererea pana la momentul actual, cand numele Kuma a devenit sinonim cu lavoarele concept din materiale compozite - un amestec de piatra naturala si rasini, ce confera proprietati superioare produsului final. Anul acesta este special pentru subsidiara din Romania a KUMA A/S Danemarca, intrucat aniversam 25 de ani de productie. De doua decenii si jumatate ne asumam un rol activ in piata amenajarilor interioare, prin conceptele de design oferite, care s-au remarcat nu doar prin durabilitate si design, ci si prin posibilitatile multiple de personalizare. Cu un portofoliu extins de modele, materiale si culori si capacitate de productie flexibila, ce permite atat produse de serie, cat si unicat, KUMA este partener pentru proiecte de anvergura. Fie ca vorbim de rezidential, cladiri de birouri, centre comerciale, spitale si clinici, hoteluri, sali de sport sau aeroporturi, furnizam de 25 de ani concepte de inspiratie nordica, functionale si estetice, avand un portofoliu vast de proiecte realizate. In continuare, suntem foarte creativi si dezvoltam colectii noi, materiale inovative - efervescenta creste atunci cand dificultatile pietei sunt o provocare pentru firma. Un exemplu este modelul FJORD - un lavoar concept nou lansat. Prin forma minimalista si inovatoare, FJORD aduce o nota de rafinament, fiind expresia unui stil autentic.
- Care credeti ca vor fi cele mai importante criterii de achizitie a obiectelor sanitare ceramice in 2024?
- Din punctul nostru de vedere, principalele criterii de achizitie vor fi calitatea si sustenabilitatea. Esenta sustenabilitatii o reprezinta gestionarea atenta a resurselor si durabilitatea produselor obtinute, iar Kuma se aliniaza acestor principii de eficienta si responsabilitate. In 2023, reprezentanta locala a obtinut certificarea BES 6001 3.2, emisa de INTERTEK GROUP UK. Aceasta certificare aduce un plus de valoare produselor noastre prin faptul ca nu reprezinta un standard de conformitate, ci un standard de excelenta. BES 6001 este recunoscut de familia de sisteme de certificare BREEAM si de Codul pentru locuinte sustenabile, unde pot fi acordate credite pentru produsele de constructii certificate independent prin standardul-cadru BES 6001. Noi am introdus in urma cu 20 de ani pe piata din Romania conceptele de lavoare pentru hoteluri. Conceptul KUMA HOTEL inseamna un produs cu design nordic, durabil, care aduce economie de timp la montaj si de costuri de-a lungul duratei de exploatare. Lavoarul inglobeaza multiple functiuni - poate fi accesorizat cu decupaj port-prosop sau pentru cosul de gunoi, cu dispenser de sapun sau sistem de iluminare cu LED, avand spatiu pe blat pentru prezentarea cosmeticelor si putand fi completat de polite ce asigura spatiu suplimentar de depozitare.
- Precizati nivelul cifrei de afaceri inregistrate de companie in 2023 si estimati evolutia acesteia in 2024.
- Cifra de afaceri inregistrata de compania noastra in anul anterior a fost in usoara scadere fata de 2022, din cauza contractiei pietei scandinave. Pentru 2024, am prognozat o cifra de afaceri la acelasi nivel cu 2023 atat pentru piata interna, cat si cea externa. Urmatorii doi ani sunt de pregatire - retehnologizare - crestere a competentelor angajatilor, estimand o revenire usoara a performantei financiare in 2026.
- Ce obiective aveti stabilite pe termen scurt si mediu?
- Investitia in calitate este o tendinta care se va mentine si pe care noi am mizat intotdeauna. Eforturile noastre sunt sustinute si vizam imbunatatirea continua. Alocam fonduri importante pentru tehnologie si planurile noastre sunt orientate spre economia circulara. Programul de dezvoltare este gandit pentru 2024-2026, incluzand o investitie de 1,5 milioane de euro pentru retehnologizarea liniilor de productie, robotizare, digitalizare. Aceasta ne va ajuta sa marim portofoliul dedicat clientilor atat din sectorul de retail, cat si B2B din Romania si tarile nordice.