Producatorul de polistiren expandat Bico Industries, din Piatra Neamt, companie cu afaceri anuale de circa 10 milioane de euro, detine doua capacitati de productie situate in orasul Vaslui, unde sunt fabricate termosisteme marca Hitrom, capacitatea totala de productie a societatii fiind de 400.000 mc/an. Din 2012, compania a devenit primul producator autohton de tesaturi din fibra de sticla, in prezent beneficiind de o capacitate de fabricatie de peste 18 milioane mp/an de plasa de armare. Pentru 2014, compania si-a propus extinderea acesteia la 25 milioane mp/an.
Interviu cu Laurenta Crudu, director comercial al Bico Industries.
- Ce v-a determinat sa investiti in productia de armaturi din fbra de sticla?
- Plasa de armare din fibra de sticla are o pondere importanta in componenta termosistemelor atat prin functionalitate, cat si prin cost. Volumul cererii medii anuale poate fi determinat prin extrapolare. Astfel, luand in calcul consumul mediu de polistiren expandat (de circa 3 milioane mc), raportat la o grosime a placilor izolatoare de 0,1 m, rezulta o cerere efectiva de 30 milioane mp de plasa numai pentru termosisteme. Consumul este, insa, mult mai mare, daca tinem cont de faptul ca materialele sunt tot mai des utilizate la tencuirea zidariilor, deoarece confera durabilitate lucrarilor de constructii. Astfel, dimensiunea minima a pietei nationale pentru plasa de armare din fibra de sticla destinata ancorarii termosistemelor este de circa 60 milioane de lei, fata de cea a polistirenului expandat, de aproximativ 300 milioane de lei. Totodata, furnizorii nostri de materii prime din Europa ne-au asigurat lobby catre principalii lor distribuitori de armaturi din fibra de sticla. La nivelul lui 2014, am provizionat 20% din capacitatea de productie pentru export in tarile europene. Avand in vedere faptul ca aceste sisteme nu au fost inca reglementate, am obtinut certificarea ETAG 004, acordata de catre un organism abilitat din Leipzig, Germania.
- Cum estimati ca se va dezvolta piata izolatiilor in acest an?
- Inceputul anului 2014 indica un trend liniar al pietei materialelor de constructii si, implicit, al componentelor de termosisteme. La nivelul companiei, credem in previziunile optimiste referitoare la cresterile din economia romaneasca, dar in domeniul constructiilor acestea vor fi, cu siguranta, mai mici. Cererea de sisteme de termoizolatii ramane «elastica» si mult mai dependenta de factorul politic decat de cel economic. Acest lucru explica si supraproductia de polistiren expandat, ce s-a dezvoltat ca urmare a oportunitatilor create de programele europene si nationale pentru cresterea eficientei energetice. Astfel, daca luam in calcul Directiva 31/2010 a Comisiei Europene, prin care statele membre UE trebuie sa instituie si sa certifice performantele energetice ale cladirilor pana in 2020, precum si presiunea acesteia, aparuta recent, de a crea Fondul Europen pentru Eficienta Energetica, in cuantum de 265 milioane de euro, putem estima, in urmatorii cinci ani, o crestere substantiala a cererii de termosisteme destinate reabilitarii blocurilor de locuinte. Speram ca deciziile guvernamentale pentru atingerea obiectivului de dezvoltare durabila, cuprins in Strategia Energetica a Romaniei pentru perioada 2007-2020, precum si masurile de aplicare a Legii 372/2005, privind performanta energetica a cladirilor, sa fie sustenabile mentinerii capacitatilor de productie nationale de polistiren expandat, ce insumeaza circa 6 milioane mc/an, dublu fata de cererea actuala, de 3 milioane mc/an.
- Credeti ca exista materiale care ar putea inlocui polistirenul pentru reabilitarile termice?
- Polistirenul expandat ramane principalul component al sistemelor de izolare termica a locuintelor si va fi greu de inlocuit, deoarece a atras dupa sine si alte industrii complementare si specifice (cum ar fi diblurile si adezivul pentru lipire). Cu siguranta ca, in paralel, se vor dezvolta produse si solutii alternative, care se vor adresa anumitor segmente de piata. Este insa putin probabil ca, intr-o perioada mai scurta de cinci ani, acest domeniu de afaceri sa se restructureze substantial, fara interventia unui factor de influenta major, din mediul de afaceri extern organizatiilor de productie. Contextul legislativ prezentat ne determina sa fim optimisti, mai ales pentru faptul ca firma Bico Industries opereaza in acest domeniu de afaceri cu un grad de atractivitate ascendent, cel putin pe termen scurt si mediu.
- Cum s-a resimtit la nivelul companiei declinul de pe piata din perioada 2010-2013?
- Este binecunoscut faptul ca atractivitatea unui domeniu este data de marja comerciala si de volumele de vanzari. Perioada de criza economica si de incertitudini a facut din sectorul de polistiren expandat o piata puternic concurentiala si mai putin atractiva, in perioada 2010-2013. Pentru noi, aceasta amenintare a devenit o provocare in a ne extinde portofoliul de produse complementare. Ne-am orientat, astfel, inclusiv catre productia de plasa de armare din fibra de sticla, destinata termosistemelor, a diblurilor pentru polistiren expandat si a coltarelor cu plasa.