Pentru ca Romania sa faca un salt important in dezvoltare, este nevoie ca infrastructura sa reprezinta o prioritate pentru orice Guvern, a declarat Sorin Grindeanu, cu prilejul participarii sale la conferinta Italy & Romania - Building together, ce a avut loc pe 8 noiembrie in Bucuresti. Din cele 29 miliarde euro alocate prin Planul National de Restructurare si Rezilienta (PNRR), circa 60-70% sunt pentru proiecte de infrastructura. La acestea se adauga sume importante alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, ce pot fi cheltuite pana in 2023, dar si viitoare alocari financiare din fondurile structurale disponibile pentru perioada 2021-2027, a precizat ministrul.
"Ca titular al portofoliului de transporturi, am o experienta de aproape un an de lucru cu companiile italiene. Avem, daca pot sa spun asa, si exemple foarte bune si cred ca trebuie sa fie subliniate acestea, dar cred ca mai sunt unele locuri unde putem sa imbunatatim relatiile dintre noi. In acest moment, din cele peste 29 miliarde euro prinse in PNRR, aproximativ 60-70% sunt destinate sectorului infrastructurii. Si Romania are nevoie in urmatorii ani de investitii in aceasta zona. Tocmai de aceea noi, la sfarsitul anului trecut, am aprobat in Guvern, sigur, discutand cu Comisia Europeana, acel plan investitional pe urmatorii 10 ani ai Romaniei, care include toate tipurile de transport si care are la baza Master planul de Transport al Romaniei. Vorbim de o suma de peste 70 de miliarde de euro care ar fi necesara pentru a pune in aplicare acest Master Plan de transport. Acum, sa stiti ca eu cred ca toate guvernele care vor veni vor realiza un lucru: pentru ca Romania sa faca un salt important, e nevoie ca infrastructura, transporturile sa fie considerate una din prioritati", a declarat Sorin Grindeanu.
Ministerul Transporturilor vrea sa acceseze finantari suplimentare, de un miliard de euro, prin POIM
Ministrul Sorin Grindeanu a precizat ca, din totalul sumelor necesare implementarii Master planului de transport, Romania are asigurate peste jumatate prin programele de finantare disponibile. Oficialul a mai adaugat ca este pentru prima data cand Romania va reusi sa isi termine sumele alocate de la Comisia Europeana pe exercitiul bugetar 2014-2020, unde functioneaza regula n+3, ceea ce inseamna ca aceste sume ar trebui cheltuite pana la sfarsitul anului 2023.
"Vreau sa va spun ca undeva in ianuarie-februarie vom termina toti banii disponibili prin POIM. Aceasta este o premiera pentru ca noi, de obicei, aveam alocati bani de Comisia Europeana, dar nu-i cheltuiam pe toti. Totusi, aceasta premiera ne pune si intr-o situatie, sau cel putin pe mine la Ministerul Transporturilor, cel putin ciudata, pentru ca ramanem cu aproximativ 10 luni din anul 2023 cand vom incerca sa luam bani la Ministerul Transporturilor, sigur tot din Programul Operational Infrastructura Mare, dar de pe alte domenii, de la cei care nu vor fi in stare sa-i cheltuie. Si eu cred ca vom putea lua in plus cam un miliard de euro anul viitor de la cei care altfel ar fi nevoiti sa-i dea inapoi la sfarsitul anului 2023, sa-i trimita inapoi catre Comisie, nefiind accesati. Acesta e un lucru care deja e acceptat. Am scris Comisiei, domnilor comisari, spunandu-le care e planul nostru si au fost cat se poate de acord. Asta e o sursa de finantare. A doua sursa de finantare e cea din PNRR, unde au inceput sa se semneze contracte, fie ca vorbim de zona rutiera, fie ca vorbim de cea feroviara. In anii urmatori intram si in programul operational pe transporturi din perioada 2021-2027, care a inceput sa devina functional. Incercam sa accesam bani si de pe aceasta zona", declarat Sorin Grindeanu.
Crestere de 400% a gradului de contractare de proiecte, in 2022
Potrivit lui Sorin Grindeanu, este nevoie ca Romania sa investeasca in infrastructura, acest sector urmand a avea o contributie foarte importanta la cresterea economica inregistrata in acest an.
"Anul acesta am reusit sa semnam de 4 ori mai multe contracte noi decat anul trecut, deci o crestere de 400%. Iar, daca e sa dau un exemplu pe zona rutiera, CNAIR si-a dublat bugetul fata de 2021, iar la anul, din ce avem ca predictie, probabil se va dubla fata de anul acesta, ceea ce inseamna foarte multi bani, care merg direct in zona de investitii. Este o zona unde Ministerul Transporturilor in acest moment este motorul principal si nu vom slabi ritmul, pentru ca asta duce la crestere economica. Si eu cred ca este una din sansele Romaniei de a trece cu bine peste aceasta perioada, nu simpla, pe care o traversam nu noi si nu doar Uniunea Europeana, ci intreaga lume. Si de aceea vom apasa foarte mult pedala in anii viitori, in lunile viitoare si anii viitori pe acest domeniu", a mai precizat Sorin Grindeanu.