RO EN
Coșul este gol

PRESS ONE: Antreprenorii din Turcia au castigat 20% din lucrarile de infrastructura

Numarul firmelor de constructii din Turcia care construiesc proiecte de infrastructura mare in Romania a crescut de cel putin cinci ori in ultimii doi ani, conform unei analize Press One. In noiembrie 2023, cel putin 10 companii din Turcia au castigat licitatii pentru proiecte mari de infrastructura in Romania, unele din ele de importanta vitala, precum cel mai dificil segment al autostrazii A1 sau conducta de peste 300 de kilometri care va transporta gaze naturale din Marea Neagra. Printre acestea se afla Cengiz, Alsim Alarko, Mapa, Yapi Merkezi, Gülermak, Kalyon, Makyol, Özaltin si Ilci si Kalyon. Si mai multe de atat au participat, dar nu au castigat, inca.
Potrivit analizei, mai mult de 20% din valoarea totala a lucrarilor de infrastructura rutiera contractate de statul roman in acest moment se va duce catre companii din Turcia.
Alsim Alarko este compania responsabila de proiectarea si executia autostrazii de centura Bucuresti Sud, Loturile 1 si 2. Termenele initiale au fost septembrie, respectiv mai 2023. Niciunul dintre cele doua loturi nu a fost dat in folosinta inca, acest lucru urmand a avea loc abia in 2024.
Doi constructori turci, Makyol si Alsim Alarko, au castigat licitatia pentru prima sectiune a Magistralei M6, care va face legatura dintre 1 Mai/M4 si Baneasa (statia Tokyo). Sectiunea 2 va fi construita de aceeasi companie care va construi si metroul usor din Cluj-Napoca: Gulermak. Valoarea totala a celor doua contracte este de 2,5 miliarde lei. Gulermak Holding are in portofoliu proiecte similare in Turcia, Polonia, India, Bahrain.
Alarko Holding, compania mama a Alsim Alarko, nu a lucrat, pana acum, pe niciun proiect major de infrastructura din Europa, ci doar in Turcia si Kazahstan. Portofoliul lor include o parte din metroul din Istanbul si soseaua de centura a orasului Almaty (Kazahstan).
 
 
Mapa construieste, impreuna cu Cengiz, autostrada A1 Sibiu - Pitesti, Sectiunea 2: Boita - Cornetu, unul dintre cele mai grele si complicate tronsoane de autostrada din Romania. In UE, Mapa au construit centura Sofiei si o statie de tratare a deseurilor in Bulgaria. In rest, Mapa are in portofoliu proiecte mari de infrastructura si cladiri (autostrazi, aeroporturi, hoteluri, centrale si statii de tratare a apei, plus alte cladiri cu destinatie industriala) doar in state terte: Albania, Algeria, Azerbaijan, Egipt, Georgia, Ghana, Iordania, Mongolia, Arabia Saudita sau UAE. Cengiz au mai construit in Turcia, Kazahstan, Bosnia Hertegovina sau Bulgaria.
Nurol construieste, impreuna cu Makyol, autostrada Ploiesti - Buzau, lotul 3 Pietroasele - Municipiul Buzau (desi doar ce a fost demarata procedura de semnare a contractului, el nefiind semnat inca), si tocmai a finalizat o parte din autostrada Brasov - Targu Mures - Cluj - Oradea, subsectiunea Nusfalau - Suplacu de Barcau. Mai au in portofoliu alte proiecte de infrastructura rutiera in tari precum Turcia, UAE, Algeria, Arabia Saudita, Turkmenistan, Irak, Maroc, Rusia sau Afghanistan.
Ilci Holding, o companie care mai are in portofoliu proiecte de infrastructura rutiera din Turcia si Georgia, va construi in Romania centura Sighisoarei, intr-o asociere cu mai multe companii.
Yapi Merkezi construieste in Romania autostrada Sibiu - Brasov, Tronson 4, Sambata De Sus - Municipiul Fagaras. Licitatia a fost castigata intr-o asociere cu Makyol si in concurenta cu o alta companie turceasca, Mapa. Tot ei se vor ocupa de o serie de reparatii rapide cu finantare prin PNRR pentru Magistrala CFR Bucuresti - Craiova, pe o lungime totala de 46 kilometri. Yapi mai construieste, in acest moment, in Turcia, Tanzania, Etiopia, Sudan, UAE si Maroc, dar are in portofoliu si un proiect de infrastructura feroviara in Slovenia si viitoarea fabrica BMW din Debrecen, Ungaria, care ar trebui sa fie gata in 2025.
 
 
Ozaltin Holding se va ocupa de "Autostrada Ford", drumul expres Craiova-Bals. Au in portofoliu proiecte similare in Turcia, Libia, Arabia Saudita sau Belarus.
Makyol Group au castigat licitatia pentru autostrada Sibiu - Fagaras, (pe unele din loturi in asociere cu Kolin si Mapa, printre altele), dar si autostrada Ploiesti - Buzau, Pietroasele - Municipiul Buzau (in asociere cu Nurol). Impreuna cu Alsim Alarko, Makyol Group vor construi primele sase statii de metrou care vor face legatura cu aeroportul Henri Coanda. Alte proiecte de constructie au executat in tari precum in Albania, Algeria, Azerbaijan, Kazahstan, Kuweit, Maroc, Irak sau Oman.
Gigantul turc Kalyon va construi conducta prin care Romania intentioneaza sa transporte in reteaua nationala si europeana gazele naturale extrase din Marea Neagra. Costul proiectului este de 1,61 miliarde lei.
Laurentiu Plosceanu, presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), explica pentru PressOne ca aparitia firmelor turce a venit tocmai in contextul in care firmelor din China le-a fost interzis sa mai participe la licitatii pe bani comunitari sau pe fonduri de la bugetul de stat. Dar, mai adauga el, la acest context favorabil s-a mai adaugat un factor: pretul foarte mic pe care l-au propus companiile din Turcia.
Pentru analiza integrala, click aici.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter