Contractul pentru proiectarea si executia sectiunii de autostrada Targu Mures - Miercurea Nirajului, parte a A8 (Autostrada Unirii), a fost semnat, vineri, la sediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, informeaza Agerpres.
Constructorul turc Nurol Insaat Ve Ticaret AS, cel care a castigat licitatia pentru proiectarea si construirea lotului Targu Mures - Miercurea Nirajului, primul lot al Autostrazii Unirii A8, se va ocupa de tronsonul Targu Mures - Miercurea Nirajului si are la dispozitie 2,46 miliarde de lei (fara TVA), respectiv 30 de luni pentru a finaliza lucrarile, dintre care sase luni pentru proiectare si 24 de luni pentru executie.
Pe traseul acestei sectiuni, de 24,4 km, urmeaza sa fie construite inclusiv 36 de poduri, pasaje si viaducte.
"E important de precizat ca acest contract, asa, la nivel simbolic daca vreti sa acceptati aceasta formulare, este ultimul contract finantat prin PNRR al CNAIR. Deci, cu aceasta ocazie, noi am inchis toate contractele si le avem semnate. Suntem in faza de executie la toate contractele finantate prin PNRR, Ministerul Transporturilor avand cea mai mare alocare bugetara din PNRR. E e o treaba care merita a fi spusa. Ii felicit pe cei de la CNAIR. Asa cum bine stiti, cei de la CFR au terminat de anul trecut si au semnat toate contractele. Avem 18 contracte pe rutier prin PNRR si azi, cum spuneam, se semneaza ultimul. Valoarea adunata a celor 18 contracte este de 27,7 miliarde de lei, fara TVA, si totalul de kilometri undeva la 410 - 412 km de autostrada. Am facut aceste precizari, fiindca marcam acest final de etapa, dar partea importanta de acum incolo vine", a declarat ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, intr-o conferinta de presa prilejuita de semnarea contractului.
Sectiunea Targu Mures - Miercurea Nirajului (24,4 km) este una dintre cele trei portiuni ale autostrazii Targu Mures - Targu Neamt (211,1 km), alaturi de sectiunea Miercurea Nirajului - Leghin (156,8 km) si sectiunea Leghin - Targu Neamt (29,9 km). Toate cele trei portiuni fac parte din Autostrada Moldovei - A8.
Finantarea sectiunii Targu Mures - Miercurea Nirajului se face prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Autostrada Unirii A8 va avea o lungime de peste 304 km (de la Targu Mures la Ungheni) si va asigura legatura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, pentru a carui proiectare si executie a fost deja lansata licitatia.
In prezent, sunt semnate toate cele 18 proiecte, in lungime de 412,46 km, finantate prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNNR), cu o valoare insumata de 27,7 miliarde lei (fara TVA). Pe lista se afla: Autostrada Transilvania - Sectiunile Nadaselu - Mihaiesti, Mihaiesti - Zimbor si Zimbor - Poarta Salajului; A7 (Autostrada Moldovei) - toate cele 13 loturi cuprinse intre Ploiesti si Pascani; A1 (Autostrada Lugoj - Deva) - Sectiunea E (sectiunea cu tuneluri) si sectiunea D; A8 (Autostrada Unirii) - sectiunile Targu Mures - Miercurea Nirajului si Leghin -Targu Neamt.
Ministrul Transporturilor a anuntat, tot vineri, lansarea in licitatie a contractului pentru executia Drumului Expres Arad - Oradea (120,47 km). Astfel, contractele pentru constructia celor trei loturi ale acestui drum de mare viteza au o valoare totala estimata de 8,5 miliarde de lei (fara TVA): Lotul 1 (33,7 km) - la care se adauga drumul de legatura dintre DN 79 si Salonta (5,3 km); Lotul 2 (39,7 km) - la care se adauga drumul de legatura pana la granita cu Ungaria (10 km); Lotul 3 (47,07 km) - la care se adauga drumul de legatura cu zona industriala Arad Vest (2,9 km)..
Potrivit oficialului, constructia este finantata prin Programul Transport 2021-2027, iar fiecare contract trebuie finalizat in maximum 24 de luni. Contractul prevede si constructia a 12 noduri rutiere, patru Centre de Intretinere si Coordonare si 86 de poduri si pasaje.
Drumul Expres Arad - Oradea face parte din coridorul rutier care va asigura conexiunea intre Marea Baltica - Marea Neagra si Marea Egee, proiect al Uniunii Europene, stabilit prin Initiativa celor Trei Mari.
La randul sau, Cristian Pistol, directorul general al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a punctat, intr-o postare pe pagina sa de Facebook, ca Drumul Expres Arad - Oradea este parte a ViaCarpatia, o sosea de mare viteza care urmeaza sa asigure conexiunea intre Lituania (Klaipeda) si Grecia (Salonic), prin Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania si Bulgaria.
"Am transmis catre ANAP documentatiile de atribuire pentru lansarea procedurilor de achizitie publica pentru constructia acestui Drum Expres in lungime totala de 120,47 km. Valoarea totala estimata a acestor contracte este de aproximativ 8,5 miliarde lei, fara TVA. Sursa de finantare este asigurata din Fonduri Europene Nerambursabile - Programul Transport (PT) 2021-2027", a mentionat seful CNAIR.
Acesta a adaugat ca antreprenorii vor trebui sa finalizeze lucrarile de constructie in 24 de luni de la Ordinul de incepere a lucrarilor.