Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a deschis procedura de transparenta decizionala pentru aprobarea unei Hotarari de Guvern ce prevede aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti proiectului de constructie a variantei de ocolire Gura Humorului (judetul Suceava). Potrivit documentatiei, drumul va avea o lungime de 10,14 km, cu doua benzi pe sens, valoarea investitiei fiind evaluata la aproape 2,7 miliarde lei (540 de milioane de euro), inclusiv TVA. Pe traseu vor fi construite si 8 lucrari de arta (poduri/ pasaje/ viaducte) si 13 podete.
Durata de implementare a proiectului (proiectare + executie) a fost stabilita la 30 de luni.
Conform Notei de fundamentare a proiectului, varianta de ocolire se desprinde din Drumul de mare viteza Baia Mare - Suceava Lot 3, in zona localitatii Frasin, unde este prevazut un nod rutier la drumul national DN 17, continua si traverseaza denivelat raul Moldova, drumul judetean DJ 177 D, continua spre zona localitatii Paltinoasa, va supratraversa DJ 177 C. Varianta de ocolire Gura Humorului va reveni la finalul traseului in Drumul de mare viteza Baia Mare - Suceava Lot 3. Pe raza localitatii Paltinoasa este prevazuta amenajarea unui nod rutier care va descarca in sensul giratoriu existent aflat la intersectia dintre DN 17 si DN2E.
Sursa de finantare a proiectului este asigurata din fonduri europene nerambursabile prin intermediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, din cadrul Programului Transport.
Potrivit proiectantului care a realizat Studiul de fezabilitate al proiectului, reprezentat de compania Proiect Consult Regiunea Transilvania, lucrarea ajunge la aceasta valoare deoarece pe traseu s-au propus circa 5,4 km de poduri, pasaje si viaducte, estimand ca numai acestea ar costa cel putin 300 de milioane de euro.
"Costul per km (…) este de cel putin 54 de milioane de euro, dar acel cost nu se calculeaza doar prin calcularea lungimii traseului proiectat. La o analiza mai atenta, se poate observa ca lungimea totala a lucrarilor de drum pentru varianta de ocolire ajunge undeva la circa 27 km, prin faptul ca sunt amenajate noduri rutiere si bretele de acces si benzi de accelerare si decelerare. Daca se ia valoarea C+M cu TVA si se transforma in euro si dupa se imparte la numarul de kilometri propusi, se ajunge la circa 17,3 milioane de euro/ km. Dar trebuie sa se tina cont si de lucrarile de infrastructura majore (poduri, pasaje, viaducte)", a explicat intr-un comunicat ing. Constantin-Alexandru Vijiila, reprezentantul Proiect Consult Regiunea Transilvania.
Conform proiectantilor, caracteristicile profilului transversal tip al acestei autostrazi este urmatorul:
- categoria drumului: autostrada (regiune de munte);
- categoria tehnica: I;
- viteza de proiectare: 100 km/h;
- lungimea traseului proiectat: 10,14 km la nivel de autostrada cu 2 benzi pe fiecare sens, benzi de stationare de urgenta + cca. 17 km de drumuri adiacente pentru noduri rutiere, bretele, benzi de accelerare si decelerare;
- latimea partii carosabile: 2 x 7,00 m;
- latimea platformei: 23,5 m;
- latimea zonei mediane: 3 m;
- latime acostamente: 2 x 0,50 m;
- benzi de incadrare: 2 x 0,25 m;
- banda de stationare de urgenta: 2 x 2,50 m;
- pod/pasaj/viaduct: 8 buc.
De asemenea, proiectantul spune ca si alte elemente prezinta interes pentru estimarea costului final al proiectului, precum:
- structura rutiera cu 3 straturi de asfalt, balast stabilizat, balast si pamant stabilizat cu lianti hidraulici;
- ungime santuri: 26,33 km;
- lungime rigole pavaje: 3,7 km;
- indicatoare rutiere si marcaje rezonatoare;
- lungime rigole de acostament: 14,5 km;
- lungime casiuri: 8,37 km;
- separatoare de hidrocarburi: 74 buc.;
- noduri rutiere: 2 buc.;
- panouri fonoabsorbante: 32 km;
- poduri, pasaje, viaducte: 5,48 km.
"Pe traseul proiectat, podurile si pasajele sunt un element foarte important pentru analiza financiara a acestui obiectiv. Avand in vedere faptul ca pe acest traseu s-au propus circa 5,4 km de poduri, pasaje si viaducte se poate estima ca doar aceste lucrari de infrastructura aduc costul total de investitie la cel putin 300 milioane de euro. Pentru un calcul de referinta, se pot folosi 2.500-3.000 euro/mp pentru lucrarile de infrastructura unde este nevoie de a traversa cursuri de rauri importante sau pentru a nu devia drumurile clasificate de tip comunal, judetean sau national.
Daca se analizeaza alte contracte unde este nevoie de mobilizare serioasa de forta pentru infrastructura rutiera, se ia cazul autostrazii Transilvania, sectorul Nadaselu - Mihaiesti, in urma informatiilor disponibile, s-a depus o singura oferta pentru aproximativ doua viaducte cu lungime totala de 3,2 km pentru circa un miliard de lei.
Daca se face calculul cum a fost realizat mai sus, este valoarea fara TVA 1,11 miliarde lei, se transforma in euro si se imparte la numarul de kilometri, iese valoarea de cel putin 71 milioane de euro/km.
Ceea ce aduce ca si o comparatie intre cele doua proiecte propuse, prin care Varianta de Ocolire Gura Humorului, de circa 27 de km prin totalul lucrarilor de infrastructura, la un pret de cel putin 4 ori mai mic fata de o alta autostrada unde regimul reliefului este de tip munte", au explicat proiectantii.