Desi a resimtit impactul pandemiei, HVID Consulting Group a reusit sa se adapteze cerintelor pietei si sa-si gestioneze rational resursele, asa cum precizeaza ing. Irina Petrescu, administrator si asociat al societatii. "Scopul nostru este acela de a ne imbunatati continuu portofoliul si de a ne construi o reputatie pe proiectele de infrastructura complexe si inovative", subliniaza oficialul companiei cu capital integral romanesc, infiintata in anul 2012, ce are ca obiect de activitate proiectarea si consultanta in domeniul lucrarilor de drumuri, poduri si constructii aferente. Ing. Irina Petrescu considera ca ne aflam la un punct de cotitura in tranzitia catre un viitor digital: "Piata constructiilor se afla in pragul transformarii pe scara larga bazata pe inovatii si tehnologii digitale". Nu in ultimul rand, domnia sa atrage atentia asupra efectelor pozitive ale noilor tehnologii, fiind de parere ca "astfel de implementari vor contribui la eficientizarea si cresterea calitatii in activitatile de exploatare a constructiilor, in special in cazul administratorilor retelelor de infrastructura rutiera".
Interviu cu ing. Irina Petrescu, administrator si asociat al HVID Consulting Group, specialista cu o experienta profesionala de 10 ani in domeniul de inginerie si management in constructii.
- Cum a evoluat activitatea companiei in ultimii doi ani si ce estimari aveti pentru viitor?
- Ne-am aflat intr-o continua crestere in activitatea de proiectare de cand am infiintat compania si pana in acest moment. Scopul nostru este acela de a ne imbunatati continuu portofoliul si de a ne construi o reputatie pe proiectele de infrastructura complexe si inovative. Consider ca ideea de baza in dezvoltarea HVID Consulting Group este de a crea o organizatie profesionala puternica, care sa lucreze la standarde internationale si cu costuri competitive. Ne concentram pe continua imbunatatire a resurselor tehnice, prin achizitia constanta de produse hardware si software. Echipa va fi marita cu noi membri, dorim sa realizam o selectie atenta si riguroasa. Nu excludem posibilitatea de a angaja tineri absolventi, cu putina experienta, sau de a stabili programe de instruire si evaluare. Estimarile noastre pentru 2021 si in perspectiva vizeaza in principal dezvoltarea companiei constant si sigur, atat din punct de vedere tehnic, cat si din punct de vedere al capabilitatii financiare.
- Care a fost impactul pandemiei asupra activitatii companiei?
- Impactul pandemiei asupra activitatii companiei s-a resimtit, dar pregatirea noastra si gestionarea rationala a resurselor ne-au ajutat sa ne mentinem in termen contractele, termenele de predare ale proiectelor etc. Faptul ca societatea noastra contracteaza lucrari pe diverse faze de proiectare ne-a ajutat in privinta cererii din ultimele 12 luni, cerere ce a fost in scadere avand in vedere ca nu au existat programe de finantare in curs a lucrarilor de infrastructura locala si judeteana.
- La ce proiecte lucrati, in acest moment?
- In acest moment avem in lucru proiecte de modernizare/ reabilitare a infrastructurii rutiere atat la nivel local, cat si national. Astfel, o parte dintre proiectele la care lucram in prezent vizeaza:
- modernizarea DJ 503 limita judetului Dambovita - Slobozia - Rociu - Oarja - Catanele (DJ702G - km 3+824), km 98+000 - km 140+034 (42 km), in judetul Arges. Proiectul tehnic si detaliile de executie sunt in curs de realizare si le vom finaliza in urmatoarele trei luni;
- modernizarea DJ 703B Padureti (DJ 679) - Costesti (DN 65A), km 48+975 - km 59+287 (10,3 km), la lunca Corbului si Costesti, unde asiguram asistenta tehnica din partea proiectantului pe perioada executiei lucrarilor;
- punerea in siguranta in regim de urgenta a DN 56A, km 66+040 - km 66+090 stanga, prin consolidarea drumului; si in acest caz asiguram asistenta tehnica din partea proiectantului pe perioada executiei lucrarilor;
- expertiza tehnica, actualizarea proiectului tehnic si asistenta tehnica pentru restul de executie a lucrarilor de intretinere a pasajului peste CF pe DN6, la km 247+743; durata de realizare a proiectului este de 50 de zile;
- DALI - "Modernizare DJ 679 Izvoru - Mozaceni, km 12+489 - km 21+688 (9,2 km)"; termen de realizare 70 de zile;
- DALI - "Modernizare DJ 679 A Barla (DJ 679) - Caldararu, km 0+000 - km 12+835 (12,83 km); termen de realizare 80 de zile.
- Care credeti ca vor fi tendintele in proiectare in anii urmatori, ca efect al pandemiei, dar nu numai?
- In urma pandemiei, tendintele in proiectare se vor indrepta spre digitalizare, flexibilitatea modului de lucru (inlocuirea prezentei fizice in birou zi de zi), lucrul de la distanta. Mediul in activitatea de proiectare este provocator, competitiv, si se va pune tot mai mult accent pe sustenabilitate, ceea ce ne confirma faptul ca digitalizarea este un proces cheie in acest context.
- Ce impact credeti ca vor avea digitalizarea si noile tehnologii pe piata de constructii si asupra fortei de munca si a productivitatii din acest sector?
- Impactul va fi unul major, semnificativ, piata constructiilor devine una dintre cele mai competitive, crescand presiunea ca proiectele sa fie livrate la timp, la o calitate conforma si in limita bugetului. Piata constructiilor se afla in pragul transformarii pe scara larga bazata pe inovatii si tehnologii digitale. Aceste modificari vor avea ca rezultat nu numai reducerea ciclului de viata al proiectului investitie-constructie, ci si imbunatatirea eficientei economice a acestora. Insa, va forta companiile sa isi evalueze mai larg competitivitatea si pozitia pe piata. Prin utilizarea de tehnologii exacte de masurare si modelare (scannere 3D, modele digitale din ce in ce mai complexe, implementari de tip BIM) va creste si calitatea intregului proces de proiectare-constructie, fapt care va duce si la scaderea riscurilor asociate. In ultima instanta, astfel de implementari vor contribui la eficientizare si cresterea calitatii in activitatile de exploatare a constructiilor, in special in cazul administratorilor retelelor de infrastructura rutiera. Probabil ca vor fi societati care vor disparea de pe piata daca nu se vor adapta la procesul de digitalizare si noi tehnologii deoarece aceste nu vor mai putea sa ofere servicii competitive.
- Care sunt lectiile acestei crize medicale, din punctul dumneavoastra de vedere?
- Cred ca lectia principala a acestei crize medicale este capacitatea de a te adapta si a lucra sub presiune. Aceasta criza medicala a expus la riscul falimentarii multe societati, atat in plan microeconomic, cat si macroeconomic, iar sectoarele cele mai expuse sunt serviciile, turismul si transporturile.