Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a demarat pregatirea documentatiei de licitatie pentru proiectarea si executia celor 6 tronsoane ale sectiunii montane a Autostrazii Unirii - A8 (Leghin-Miercurea Nirajului), precum si pasii procedurali pentru exproprierea terenurilor necesare constructiei acestui obiectiv.
"CNAIR a reusit sa incheie un contract cu probleme de implementare, in cadrul caruia proiectantul ajunsese aproape in imposibilitatea finalizarii serviciilor asumate. Pentru a nu se ajunge la solutia unei rezilieri si implicit a unui proces in instanta care ar fi blocat pe termen nedefinit orice incercare de promovare a obiectivului, CNAIR a apelat la solutia intelegerii amiabile cu elaboratorul acestui Studiu de Fezabilitate. Aceasta abordare a facut posibila aprobarea Studiului de Fezabilitate si aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru sectiunea montana a A8 (Leghin - Miercurea Nirajului). Intelegerea amiabila a fost incheiata inca din data de 8 noiembrie 2023, iar in data de 20 noiembrie 2023 proiectantul a predat prima forma a documentatiei", au transmis reprezentantii CNAIR, intr-un mesaj de clarificare a situatiei proiectului sectiunii mediane din A8, solicitat public de Catalin Urtoi, directorul interimar al Companiei Nationale de Investitii Rutiere (CNIR).
Dupa ce CNAIR a emis observatii, proiectantul a revizuit Studiul de Fezabilitate in data de 5 decembrie 2023. Dupa o noua verificare, CNAIR a acceptat documentatia finala pe 15 decembrie 2023.
Potrivit companiei de drumuri, solicitarea pentru efectuarea auditului de siguranta rutiera (cerinta obligatorie prin lege) a fost facuta in data de 8 decembrie 2023, iar pe data de 21 decembrie au fost semnate contractele de audit de siguranta pentru 2 din cele 6 tronsoane ale sectiunii Leghin-Miercurea Nirajului. Documentatia pentru cele doua contracte a fost inaintata catre auditori la momentul respectiv, iar in data de 4 ianuarie 2024 au fost inaintate solicitarile pentru auditul celorlalte 4 tronsoane.
"In perioada imediat urmatoare vor fi semnate si contractele pentru aceste ultime 4 tronsoane, ca urmare a alocarii tuturor sumelor necesare derularii acestora. In paralel, CNAIR a demarat pregatirea documentatiei de licitatie pentru proiectarea si executia celor 6 tronsoane ale sectiunii montane a A8 (Leghin-Miercurea Nirajului), precum si pasii procedurali pentru exproprierea terenurilor necesare constructiei acestui obiectiv. CNAIR continua sa faca toate demersurile pentru licitarea, contractarea si constructia sectiunii montane a A8, pana cand nou infiintata CNIR va reusi sa devina operationala si sa inceapa sa gestioneze cu seriozitate proiecte strategice majore pentru Romania", au precizat reprezentantii CNAIR.
In mesajul transmis, CNAIR solicita, la randul sau, urgentarea procedurilor de operationalizare a CNIR, pentru a putea prelua implementarea marilor proiecte.
"La ora actuala CNIR este finantata in totalitate din bugetul CNAIR care a pus inclusiv personalul propriu la dispozitia nou infiintatei companii. Facem aceste eforturi pentru a ajuta CNIR sa devina operationala, desi in ciuda sprijinului acordat, compania nu are nici pana la ora actuala bugetul aprobat, schema de personal completa si nici lista concreta de proiecte pe care le poate prelua de la CNAIR pentru a fi implementate. Pentru a avea rezultate este important ca Directorul General al CNIR sa constientizeze ca trebuie sa urgenteze masurile necesare operationalizarii acestei companii, care de circa un an nu reuseste sa isi gaseasca ritmul si sa isi indeplineasca rolul pentru care a fost infiintata.
Consideram ca succesul CNIR depinde foarte mult de modul in care conducerea executiva a CNIR intelege sa isi prioritizeze obiectivele, mai ales ca pana la aceasta ora nu a initiat niciun demers concret in vederea preluarii vreunui proiect", au subliniat reprezentantii CNAIR.