In perioada 2021-2030, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA are in plan implementarea de noi proiecte, cu o valoare totala estimata ce depaseste 5,2 miliarde euro. Noile investitii includ reabilitarea a 2.277 km de cale ferata, dar si modernizarea a 49 de gari, a 150 de treceri la nivel cu calea ferata si reabilitarea a 173 de poduri, podete si tuneluri.
Printre proiectele de anvergura ce vor fi realizate pana in 2030 se afla si modernizarea Garii de Nord din Bucuresti, investitie estimata la circa 200 de milioane de euro aflata in stadiul elaborarii studiului de fezabilitate (SF), dar si demararea proiectului de reabilitare a liniilor feroviare din Republica Moldova, cu o lungime totala de 578 km si un buget estimat ce va depasi doua miliarde euro. Pe langa acestea, sunt incluse si alte proiecte mari, precum reabilitarea CF Predeal - Brasov (418 milioane de euro), CF Craiova - Caransebes (1,17 miliarde euro), CF Coslariu - Cluj (562 milioane de euro), CF Bucuresti Nord - Giurgiu Nord Frontiera (200 milioane de euro) si modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanta (234 milioane de euro).
La acestea se adauga proiectele de reabilitare CF aflate deja in executie, precum cele din zona de vest a tarii, dar si o lista de investitii de rezerva, in valoare totala de circa doua miliarde euro, propuse spre finantare in perioada 2021-2030.
SF pentru modernizarea Garii de Nord Bucuresti
Conform estimarilor CFR SA, proiectul de modernizare a Garii de Nord din Bucuresti va costa aproximativ 200 de milioane de euro, pentru realizarea acestuia compania avand in plan atragerea de finantare nerambursabila de circa 170 de milioane de euro. In prezent, proiectul este in etapa atribuirii contractului de realizare a studiului de fezabilitate. Ofertele au fost depuse, iar procedura de evaluare a acestora se afla in derulare din data de 5 august 2019.
Durata estimata de elaborare a SF este de 198 de zile, valoarea contractului fiind de circa 15,55 milioane de lei (fara TVA). Finantarea proiectului este asigurata prin POIM 2014-2020, din Fondul de Coeziune (85%) si de la bugetul de stat (15%).
Lucrari de reparatii la 1.000 km linie de cale ferata
Un alt proiect deosebit de important ce va fi implementat de CFR in anii urmatori vizeaza lucrari de reparatii la circa 1.000 km de cale ferata, inclusiv pe liniile Bucuresti - Brasov, Timisoara - Arad, Bucuresti - Buzau, Bucuresti - Craiova, Pascani - Iasi si Bucuresti - Pitesti. Potrivit companiei de cai ferate, se vor executa interventii punctuale, cu maxima eficienta, lucrari ce vor viza elementele suprastructurii caii ferate (sina, traversele, aparatele de cale) sau orice alt element care va duce la cresterea vitezei de circulatie pentru trenurile de calatori, cu impact direct si imediat asupra duratei de calatorie si/ sau asupra cresterii sigurantei si confortului calatorilor.
Contractul de elaborare a SF aferent investitiei, in valoare de 4,55 milioane de lei (fara TVA) se afla in etapa de atribuire. Durata de implementare a proiectului este de 11 luni, sursa de finantare fiind POIM 2014-2020.
Reabilitarea liniilor de cale ferata Brasov - Sighisoara (112,63 km)
In 2019 se estimeaza atribuirea contractelor de lucrari pentru Sectiunile 1, 2 si 3 ale proiectului de reabilitare a liniilor ferate Brasov - Sighisoara, cu o lungime de 112,63 km.
Sectiunile 1: Brasov - Apata si 3: Cata - Sighisoara au o valoare estimata a lucrarilor de 3,19 miliarde lei (fara TVA). Procedura de achizitie se afla in contestatie la Curtea de Apel si se asteapta pronuntarea deciziei. In ceea ce priveste Sectiunea 2: Apata - Cata, in valoare de 2,86 milioane de lei (fara TVA), procedura de achizitie este in etapa de contestatii. Termenul de evaluare a ofertelor a fost prelungit pana la finele lunii octombrie 2019.
Redeschiderea circulatiei feroviare pe pod peste raul Arges (Pod Gradistea), intre Vidra si Comana
In vederea redeschiderii circulatiei feroviare peste raul Arges, in zona Vidra - Comana, sunt necesare o serie de lucrari, pentru toate specialitatile de cai ferate implicate: suprastructura si terasamente, poduri (la km 18+265, la km 18+402 peste raul Sabar si de la km 28+375 peste raul Neajlov), podete (cinci podete de cai ferate si unul pentru DJ 411), pasaje si consolidari, constructii civile si instalatii aferente, semnalizare si centralizare feroviara, telecomunicatii feroviare, mediul inconjurator (zona Parcului Natural Comana).
Procedura de achizitie a serviciilor de constructii a fost lansata, perioada de depunere a ofertelor fiind incheiata la 14 octombrie 2019. Valoare estimata a proiectului depaseste 400 de milioane de lei (fara TVA), finantarea fiind asigurata prin POIM 2014-2020, din Fondul de Coeziune, cu co-finantare de la bugetul de stat. Durata de implementare a proiectului este de 90 de luni, din care 6 luni pentru proiectare, 24 de luni pentru executia lucrarilor si 60 de luni perioada de garantie.
SF pentru modernizarea liniei de cale ferata Caransebes - Timisoara - Arad
Pentru modernizarea liniei de cale ferata Caransebes - Timisoara - Arad CFR estimeaza un buget necesar de 1,42 miliarde euro. Tronsonul are o lungime de 155 km, fiind format dintr-un sector cu linie simpla electrificata (144,2 km) si unul cu linie dubla electrificata (10,8 km, intre Zagujeni si Cavaran), cu 23 de puncte de sectionare (13 gari si 10 halte de miscare).
Pentru finantare si executie, proiectul a fost impartit in doua sectiuni cu cate doua loturi, astfel: Timisoara - Caransebes, loturile 1 si 2, cu o valoare de 710,6 milioane de euro, si Arad - Timisoara, loturile 3 si 4, cu un cost estimat de 710,5 milioane de euro. Pentru lucrarile de proiectare si executie s-au facut demersuri de includere in POIM. In septembrie 2019 a fost afisat Raportul de Impact de Mediu (RIM) pe site-ul ANPM. SF final a fost avizat in CTE SRCF Timisoara. Finalizarea SF este programata pentru luna decembrie 2019, in primul trimestru al anului 2020 fiind estimata lansarea procedurii de achizitie si servicii de proiectare si executie a lucrarilor.
Electrificarea si reabilitarea liniei Cluj - Oradea - Episcopia Bihor
Linia de cale ferata Cluj - Oradea - Episcopia Bihor are o lungime de 166 km si 22 de puncte de sectionare (10 statii cf si 12 halte). Proiectul de modernizare si electrificare are o valoare estimata la circa 1,13 miliarde euro. In prezent, proiectul este in etapa obtinerii acordului de mediu si in faza finala de realizare a SF. Pentru lucrarile de proiectare si executie s-au facut demersuri de includere in POIM. Durata estimata pentru realizarea proiectului este de 114 luni, din care 24 de luni pentru elaborare proiectului tehnic si executia lucrarilor si 60 luni pentru asistenta tehnica, inclusiv pe perioada de notificare a defectelor. Potrivit estimarilor CFR, lansarea procedurii de achizitie a serviciilor de proiectare si executie va avea loc in prima jumatate a anului 2020.
Reabilitarea liniei cf Craiova - Calafat, componenta a Coridorului Orient/ Est - Mediteraneean
Pentru modernizarea liniei de cale ferata Craiova - Calafat, cu o lungime de 107 km, sunt prevazute fonduri totale de 463,25 milioane de euro. Linia este simpla, neelectrificata si cu 20 de puncte de sectionare (11 gari si 9 halte de miscare), 15 poduri si 90 de podete. In cazul acestui proiect, CFR a inaintat solicitarea de amendare a contractului de finantare pentru prelungirea termenului de implementare. Pentru finantarea proiectului, s-au facut demersuri de includere in POIM. Investitia este in stadiul elaborarii SF, care va fi gata, conform estimarilor, in luna aprilie 2020.
SF pentru reabilitarea liniei de cale ferata Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebes, parte a Coridorului Orient/ Est Mediteraneean
Implementarea proiectului de reabilitare a liniei de cale ferata Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Caransebes (234 km) va asigura oportunitatea de transport de marfa sporit pe intreaga Axa 22, prin asigurarea unei legaturi cu marii agenti economici din zona, precum uzinele Ford (Craiova) si Renault (Mioveni), Axa 22 fiind un preponderent Coridor de marfa. In prezent, proiectul este in etapa elaborarii SF, in valoare de 23,54 milioane de lei (fara TVA), faza estimata a se incheia in ianuarie 2020. In cazul acestui proiect, va fi necesara identificarea surselor de finantare pentru proiectare si executie lucrarilor, valoarea estimata a proiectului fiind de 1,17 miliarde euro (fara TVA).
Reabilitarea sectiunii feroviare Predeal - Brasov
Prin proiectul de modernizare a sectiunii feroviare Predeal - Brasov (26,9 km) se doreste asigurarea unei interoperabilitati depline a infrastructurii feroviare prin punerea in aplicare a normelor tehnice si a urmatorilor parametri definiti in regulamentul TENT: incarcarea pe osie - 22,5 de tone, gabaritul de incarcare - C, lungimea trenului - 740 de metri, ecartamentul de cale ferata nominal pentru liniile de cale ferata - 1.435 mm, implementarea ERTMS (ETCS Nivelul II si sistemul de comunicatii GSM-R), cresterea vitezei de operare la fel de fezabila din punct de vedere economic si tehnic, asigurand in acelasi timp viteza maxima de proiectare de 100 km/h pentru trenurile de marfa, conform cerintelor de interoperabilitate.
Raportul procedurii de elaborare a SF a fost aprobat in data de 21 august 2019, dar a fost contestat la CNSC. Valoarea estimata pentru elaborarea SF este de 19,5 milioane de lei (fara TVA), termenul de implementare a proiectului fiind stabilit la 23 de luni. Elaborarea SF beneficiaza de finantare prin CEF 2014-2020.
Valoarea totala a investitiei a fost estimata la 418 milioane de euro (fara TVA).
SF pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanta
Totalul liniilor de cale ferata estimat pentru analiza fezabilitatii lucrarilor de modernizare in cadrul infrastructurii feroviare din Portul Constanta este de 180 km, la care se vor adauga elemente conexe (cladiri, poduri, podete, treceri la nivel). Modernizarea liniilor feroviare va putea atrage traficul de marfa suplimentar, ceea ce ar duce la o crestere a veniturilor companiei si a calitatii transportului pe Coridorul Rin-Dunare. Proiectul include electrificarea completa a liniei de piese din sistemul de putere de 25 kV, asigurarea interoperabilitatii depline a infrastructurii feroviare, cresterea vitezei la 100 km/h, majorarea vitezei de operare astfel incat sa fie fezabila din punct de vedere economic si tehnic, asigurand viteza de proiectare maxima de 100 km/h pentru trenurile de marfa.
In data de 17 septembrie 2019 a fost semnat contactul de elaborare a SF cu societatea Baicons si a fost emis ordinul de incepere a activitatilor aferente. Valoarea contractului de intocmire a SF este de 9,2 milioane de lei (fara TVA), cu finantare asigurata din CEF 2014-2020. Durata de implementare a SF este de 18 luni.
Proiectul va beneficia de un buget total de 234 milioane de euro.
Modernizarea a 150 de treceri la nivel cu calea ferata (TN)
Proiectul reprezinta una din masurile de imbunatatire a sigurantei traficului si securitatii transporturilor pentru toate mijloacele de transport, prin actiuni specifice de tipul modernizarii trecerilor la nivel cu calea ferata. Indicatorul de 150 TN va fi stabilit de catre contractant si entitatea contractanta in urma analizarii rezultatelor studiului de prioritizare. In functie de rezultatele studiului de fezabilitate, trecerile la nivel selectate vor fi dotate cu instalatii de semnalizare automata. Se urmareste respectarea conformitatii standardelor impuse pentru Coridoarele Europene si Coridoarele TEN-T si asigurarea specificatiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul Romaniei.
Procedurile de achizitie a serviciilor de elaborare a SF sunt derulate la nivelul celor 8 sucursale regionale de cai ferate (SRCF). Sunt in derulare patru proceduri, celelalte urmand a fi lansate in perioada urmatoare. Valoare estimata a SF este de 11,2 milioane de lei (fara TVA), cu finantare prin POIM 2014-2020, documentatia urmand a fi realizata intr-o perioada de 8-12 luni de la atribuirea contractului.
Pentru reabilitarea celor 150 TN incluse in proiect s-au prevazut fonduri totale de 41,4 milioane de euro.
SF pentru modernizarea a 47 de gari
Pentru modernizarea celor 47 de statii de cale ferata incluse in proiect se vor derula lucrari de reabilitare a cladirilor de calatori cu instalatiile aferente, a zonelor de acces (intrare - iesire), a spatiilor destinate serviciilor pentru calatori, a zonei comerciale, dar si modernizarea elementelor de legatura cu liniile de cale ferata reprezentate de peroane, pasarele, pasaje pietonale, copertine, precum si elemente de siguranta (balustrade, gardurile dintre linii, rampe pentru persoane cu dizabilitati etc.). Procedurile de achizitie a companiei care va elabora SF sunt derulate la nivelul celor 8 SRCF. Au fost lansate 8 proceduri de achizitie, din care una a fost atribuita la nivelul SRCF Brasov. Valoare estimata a SF este de 19,36 milioane de lei (fara TVA). Fondurile sunt alocate prin POIM 2014-2020, durata de elaborare a studiului de fezabilitate fiind stabilita la 4-16 luni, in functie de fiecare proiect in parte.
Valoarea totala a proiectului depaseste 41 milioane de euro.
Lucrari de reabilitare pentru poduri, podete si tuneluri (etapa II)
In etapa a doua de implementare a proiectului de reabilitare a podurilor, podetelor si tunelurilor aflate in administrarea CFR au fost incluse 173 de obiective, cu o valoare totala de aproape 300 de milioane de euro.
In prezent, se afla in analiza reabilitarea structurilor aflate atat pe line dubla electrificata, cat si pe linie simpla, si a celor cu vechime mare, cu semne evidente de degradare a rezistentei (aparitia fisurilor in elemente de rezistenta, nituri slabite), structuri metalice puternic corodate etc. Prin implementarea proiectului, structurile vor fi in conformitate cu parametrii tehnici ceruti de standardele si legislatia europeana in vigoare.
Procedurile de achizitie a serviciilor de elaborare a SF sunt derulate la nivelul celor 8 sucursale regionale de cai ferate. Au fost lansate 7 proceduri de achizitie, din care doua au fost atribuite, la nivelul SRCF Brasov si SRCF Cluj. Valoare estimata pentru elaborarea SF este de 16,5 milioane de lei (fara TVA), prin POIM 2014-2020, termenul estimat pentru implementare a SF fiind de 4-16 luni.
Stadiul lucrarilor de reabilitare a liniei de CF Km 614 - Simeria
Pe sectorul 2a: km 614 - Cap Y Barzava (41,91 km), unde constructor este asocierea Astaldi SpA - FCC Construccion SA - Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA - Thales Systems Romania, stadiul fizic al lucrarilor la 30 septembrie 2019 era de 29,10% din proiect.
Termenul de finalizare a proiectului, in valoare de 1,69 miliarde lei (fara TVA) este stabilit in iulie 2023.
Pe lotul 2b: Cap Y Barzava - Cap Y Ilteu (36,04 km), realizat de aceiasi constructori, au fost realizate circa 31% din lucrari, pana la finele lunii septembrie a.c. Proiectul, cu o valoare de 1,76 miliarde lei (fara TVA), are termenul de finalizare stabilit in luna iulie 2023.
Pe lotul 2c: Cap Y Ilteu - Gurasada (22,34), realizat de asocierea AKTOR SA, Alstom Transport SA - Arcada Company SA, stadiul fizic al lucrarilor a ajuns la 10,50%, termenul de finalizare fiind programat in decembrie 2023. Valoarea investitiei este de 1,5 miliarde lei (fara TVA).
In cazul sectiunii 3: Gurasada - Simeria (40,88 km), asocierea FCC Construccion SA - Astaldi SpA - Contratas y Ventas SA a realizat aproape 18% din lucrari. Proiectul, in valoare de 2,63 miliarde lei, are termenul de finalizare stabilit in luna octombrie 2023.
Modernizarea liniei de cale ferata Bucuresti Nord - Aeroport International Henri Coanda Bucuresti
Prima etapa a proiectului de modernizare a liniei de cale ferata ce va face legatura dintre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni vizeaza executia racordului de cale ferata la terminalul T1 al aerogarii. Aceasta varianta se desprinde din calea ferata Mogosoaia - Balotesti, la km 16+300, si se dezvolta adiacent Drumului Garii Odaii. Intersectia cu DN1 se va face denivelat, calea ferata urmand a supratraversa DN1 pe estacade.
Statia de cale ferata va fi situata in aliniament si perpendiculara pe cladirea parcarilor de la terminalul sosiri. In statie, linia cf va fi dubla. Peroanele vor fi amplasate de o parte si de alta a liniilor.
Proiectul beneficiaza de finantare prin POIM 2014-2020, avand o durata de implementare de 14 luni, dintre care doua luni pentru proiectare si 12 luni pentru executie. Termenul de finalizare a investitiei este stabilit in aprilie 2020.
Contractul de executie a fost semnat cu asocierea Arcada Company SA - ISPCF SA - DB Engineering & Consulting GMBH, in data de 21 iunie 2019, cu o oferta in valoare de 398,16 milioane de lei (fara TVA), ordinul de incepere a lucrarilor fiind dat cinci zile mai tarziu. A fost aprobat HG privind coridorul de expropriere la data de 31 iulie a.c. si au fost emise autorizatiile de construire pentru Etapa I - Viaduct CF km 18+550 - km 19+057 - fundatii, elevatii pile si pereti mulati, precum si pentru relocarea utilitatilor aferente acestei prime faze a proiectului.
***
Extras din Analia Pietei de Constructii 2019, previziuni pentru 2020-2023, ce include si TOP 500 Antreprenori de Constructii. Pentru a accesa varianta integrala a analizei sectoriale a pietei de constructii din Romania in 2019 si perspective pentru 2020-2023, click aici!