Pana la finele lunii octombrie 2019, CNAIR a obtinut aprobare si finantare europeana prin POIM 2014-2020 in valoare de 4,2 miliarde euro pentru proiecte de infrastructura rutiera. Pe langa acestea, compania a depus cereri de finantare pentru proiecte evaluate la 3,8 miliarde euro, care se afla in etapa de evaluare, si mai are in pregatire cereri de finantare pentru proiecte cu o valoare cumulata de 1,8 miliarde euro. Toate proiectele aflate pe listele de prioritati ale CNAIR cumuleaza, astfel, 9,8 miliarde euro. Avand in vedere faptul ca alocarea totala prin POIM 2014-2020 pentru infrastructura rutiera este de 4,7 miliarde euro, CNIAR a calculat gradul de supracontractare a proiectelor cu finantare europeana la 209%, potrivit unui raport al CNAIR.
In perioada ianuarie 2017 - octombrie 2019, au fost semnate, astfel, 46 de contracte, din care 14 fazate, ramase din perioada 2007-2013. Valoarea totala a sumelor solicitate si aprobate la rambursare in acelasi interval a ajuns la 628 milioane de euro (fara TVA). De asemenea, valoarea cumulata a proiectelor lansate in licitatie publica a depasit 9 miliarde euro (fara TVA) in ultimii trei ani.
Contracte de executie de 1,73 miliarde euro, semnate in ultimii doi ani
In 2018 si 2019, CNAIR a semnate contracte de proiectare si executie in valoare totala de 1,73 miliarde euro, care privesc constructia de autostrazi, drumuri expres, poduri si pasaje.
In 2018 s-au semnat contractele pentru Sectorul Rasnov - Cristian (10 km) de pa Autostrada Ploiesti - Brasov, proiect cu o valoare de 26 milioane de euro, pentru Lotul Biharia - Bors (5,35 km) de pe Autostrada Transilvania (29 milioane de euro) si pentru Tronsoanele 1 (Craiova - Robanesti, 17,7 km) - 76 milioane de euri si 2 (Bals - Slatina - Valea Mare, 39,85 km) - 141 milioane de euro ale Drumului Expres Craiova Pitesti.
Tot in 2018 s-au semnat contractele si au inceput lucrarile de constructii la podul suspendat peste Dunare (Braila - Tulcea), cu o lungime de circa 2 km de pod si pentru cei 21,44 km drumuri de legatura, proiect cu o valoare totala de 500 milioane de euro, la soselele de centura Barlad (28,1 milioane de euro) si Timisoara Sud - 26 km (58 milioane de euro), dar si la Pasajul Mogosoaia (7 milioane de euro).
In 2018 au fost semnate si o serie de contracte pentru realizarea de studii de fezabilitate, printre care se afla Focsani - Bacau (4,37 milioane de euro), Ploiesti - Buzau (2,67 milioane de euro), Bacau - Pascani (4,41 milioane de euro) si Buzau - Focsani (3,03 milioane de euro).
Potrivit datelor centralizate de CNAIR, in 2019 au fost semnate contracte pentru elaborarea de studii de fezabilitate si proiecte tehnice pentru proiecte de anvergura ce vor fi realizate in anii urmatori. Printre acestea se afla si autostrada Targu Mures - Targu Neamt (183 km), documentatiile fiind evaluate la 6,5 milioane de euro, dar si drumul de legatura A1 - DN 7 (196.000 de euro).
Tot in 2019 au mai fost semnate contracte de proiectare si executie pentru proiecte majore, precum Sectiunea 1: Sibiu-Boita (13,7 km) de pe autostrada Sibiu-Pitesti (129 milioane de euro), pentru toate cele trei loturi ale autostrazii de Centura Bucuresti Sud (52 km) cu o valoare cumulata de 514 milioane de euro, pentru constructia centurii Bacau la profil de autostrada (31 km, 142 milioane de euro), dar si pentru executia pasajelor Berceni (30,5 milioane de euro) si Oltenita (46,1 milioane de euro).
Lista proiectelor aflate in diferite etape de atribuire
Proiectare si executie
• Autostrada Sibiu-Pitesti: Sectiunea 4 (Tigveni-Curtea de Arges) - 9,86 km, 435 milioane de euro;
Sectiunea 5 (Curtea de Arges-Pitesti) - 30,35 km, 383 milioane de euro.
• Autostrada de Centura Bucuresti-Nord: Lot 1 (17,5 km), 179 milioane de euro;
Lot 2 (19 km), 187 milioane de euro;
Lot 3 (8,6 km), 99 milioane de euro.
• Autostrada Transilvania: Lot Chiribis - Biharia (28,55 km) - 69 milioane de euro;
Lot Suplacu de Barcau - Chiribis (26,35 km), 82 milioane de euro;
Lot Zimbor - Poarta Salajului (13 km), 158,69 milioane de euro;
Lot Nusfalau - Suplacu de Barcau (14 km), 87 milioane de euro;
Lot Topa Mica - Zimbor - Nadaselu - Mihailesti (30 km), 326,8 milioane de euro.
• Drum expres Craiova - Pitesti: Lot 3 (31,75 km), 212,64 milioane de euro;
Lot 4 (31,82 km), 193,85 milioane de euro.
• Varianta de Ocolire a Municipiului Targu Jiu (20 km), 45 milioane de euro.
• Varianta de Ocolire a Municipiului Targu Mures (11,64 km), 48 milioane de euro.
• Varianta de Ocolire a Municipiului Zalau (5,5 km), 38,6 milioane de euro.
• Varianta de Ocolire a Municipiului Galati (33,6 km), 203 milioane de euro.
Proiecte lansate, aflate in etapa elaborarii documentatiilor (SF/ PT/ completare SF)
• Autostrada Timisoara - Moravita (80 km), 2,47 milioane de euro;
• Varianta de ocolire a Municipiului Bistrita (15 km), 506,500 euro;
• Drum Expres Bacau - Piatra Neamt (61 km), 3,41 milioane de euro;
• Drum Expres Buzau - Braila (98 km), 5,3 milioane de euro;
• Drum Expres Focsani - Braila (76 km), 4,5 milioane de euro;
• Drum Expres Braila - Tulcea (32,6 km), 4,05 milioane de euro;
• Drum Expres Constanta - Tulcea (112,5 km), 5,4 milioane de euro;
• Drum Expres Craiova - Targu Jiu (108 km), 5,7 milioane de euro;
• Drum Expres Bacau - Brasov (165 km), 6,5 milioane de euro;
• Drum Expres Caransebes - Resita (100 km), 810.900 euro;
• Drum Expres Tisita - Albita (160 km), 2,9 milioane de euro.
Proiecte de modernizare a DN, aflate in diferite etape de atribuire
• Centura Bucuresti (sector DN2 - A2), 11,5 km, 71 milioane de euro;
• DN 71 (Baldana - Targoviste - Sinaia), 103 km, 340,65 milioane de euro;
• DN 28B (Botosani - Targu Frumos), 71,5 km, 58,26 milioane de euro;
• DN 29D (Botosani - Stefanesti), 42,74 km, 44 milioane de euro;
• DN 76 (Varfurile - Stei), 33,31 km, 16,3 milioane de euro;
• DN 66 (podul peste Raul Jiu si amenajarea zonei Lainici), 1,3 km, 4,26 milioane de euro;
• DN 7 (Baldana - Titu), 21,4 km, 44,7 milioane de euro;
• DN 2L (Soveja - Lepsa), 16,13 km, 18,7 milioane de euro.
Potrivit datelor CNAIR, in prezent reteaua de drumuri nationale si autostrazi a Romaniei este de 17.638 km, din care 829,1 km sunt autostrazi.
***
Extras din Analia Pietei de Constructii 2019, previziuni pentru 2020-2023, ce include si TOP 500 Antreprenori de Constructii. Pentru a accesa varianta integrala a analizei sectoriale a pietei de constructii din Romania in 2019 si perspective pentru 2020-2023, click aici!