Guvernul Romaniei a aprobat, prin Memorandum, cresterea alocarii bugetare cu peste 250 de milioane de euro pentru apelul de proiecte aferent Reformei 4, Investitiei 6, din componenta de educatie pe PNRR, privind dezvoltarea consortiilor regionale si a campusurilor profesionale integrate.
Astfel, vom avea 29 de campusuri de invatamant dual in toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale Romaniei!
Prin dezvoltarea acestor campusuri de invatamant dual vom contribui nu doar la dezvoltarea invatamantului dual, atat de necesar in tara noastra, ci vom contribui cu totii la cresterea unor noi generatii de absolventi care vor participa la diversificarea economiei, data fiind varietatea ridicata de specializari la nivelul proiectelor eligibile pentru finantare, respectiv: mecanica, electronica, telecomunicatii, industrie alimentara, industrie hoteliera, tehnica medicala, informatica sau industria de aparare etc.
De altfel, dezvoltarea invatamantului dual reprezinta o masura ce va conduce la recredibilizarea majora a rutei educationale profesionale, reconectand intr-un mod accelerat mediul privat la cel universitar.
Pentru ca e nevoie de coagularea tuturor eforturilor, din cadrul parteneriatelor privind dezvoltarea campusurilor de invatamant dual fac parte:
- unitati de invatamant preuniversitar
- unitati administrativ-teritoriale
- institutii de invatamant superior
operatori economici care asigura pregatirea practica a elevilor si studentilor.
Reamintim ca, pentru prima data, in Romania, se vor implementa inclusiv programe la nivel superior (licenta, master, doctorat profesional), respectiv ISCED 6-8.
Totodata, prin Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, este prevazuta generalizarea invatamantului profesional-dual preuniversitar incepand cu anul scolar 2029 - 2030.
Alte masuri conexe pentru dezvoltarea invatamantului dual in Romania sunt:
- dotarea unitatilor de invatamant tehnologice cu laboratoare de practica moderne,
- cresterea cuantumului burselor oferite elevilor ce urmeaza acest tip de invatamant,
- reforma planurilor-cadru si a programelor scolare, astfel incat ele sa fie in stransa legatura cu nevoile actuale ale pietei muncii etc.