Softlead, singura platforma de tip marketplace din Romania care ajuta companiile sa aleaga solutia software potrivita, pe baza ADN-ului Digital, lanseaza graficul anual ce indica apetitul pentru digitalizare al companiilor din Romania. Informatiile reflecta interesul pentru achizitii software pentru anul 2023, masurat prin cererile de oferte software primite pe www.softlead.ro.
Informatii generale
Peste 2000 de companii au solicitat in 2023 o oferta de servicii de digitalizare prin Softlead, in timp ce alte cateva sute au folosit platforma pentru a afla ADN-ul Digital, definit ca un raport complex ce indica nivelul actual al digitalizarii, tipuri de solutii software potrivite, furnizori, bugete si pasi esentiali in procesul de achizitii IT.
In total, valoarea totala a proiectelor software ofertate prin platforma Softlead a depasit 14.3 milioane de euro, ceea ce inseamna o valoare dubla fata de anul anterior. De asemenea, numarul cererilor de oferte pentru achizitii software a crescut cu 24% fata de 2022.
2023 a adus o dinamica mai mare in randul cerintelor de digitalizare generate prin platforma Softlead. Am urmarit, astfel, proiecte complexe de transformare digitala pentru companii mari si foarte mari, am vazut o crestere a numarului de IMM-uri din diverse industrii care au aratat deschidere pentru achizitii software, dar, cel mai important, am vazut o mai mare diversitate a tipurilor de solutii IT de care companiile au tot mai mare nevoie.
Exista si un set de constante ale activitatii din platforma, cum ar fi faptul ca in peste 80% dintre situatii, responsabilii pentru procesul de digitalizare sunt persoanele din top si middle management. Alexandra Roata, Co-Founder Softlead.
Cel mai mare proiect de digitalizare generat prin platforma Softlead a venit din partea unei companii din sectorul energetic (cu o cifra de afaceri de peste 955 milioane de euro) si a avut o valoare de 230.000 de euro. Solutia software vizata a fost o aplicatie dedicata gestiunii documentelor.
In functie de complexitatea proiectului de digitalizare si de tipul aplicatiei software ales, procesul de achizitie poate avea o durata medie de 30 de zile. Cu toate acestea, cea mai rapida semnare a unui contract prin Softlead a fost de 24 de ore, pentru o solutie de semnatura electronica, solicitata de o companie din industria de constructii.
Profilul companiilor care au inregistrat apetit crescut pentru digitalizare
Potrivit datelor Softlead, si in 2023 cele mai multe companii care au nevoie de ghidaj in alegerea aplicatiei software potrivite sunt IMM-urile. Astfel, peste 51% dintre companiile care au folosit platforma au inregistrat in anul anterior cifre de afaceri de pana la 500.000 de euro, in timp ce peste 13% au avut venituri de peste 5 milioane de euro.
Tipurile de aplicatii software cu apetit crescut de achizitie
Aplicatiile software de tip enterprise, cum ar fi solutiile CRM (Customer Relationship Management), ERP (Enterprise Resource Planning) sau Managementul documentelor s-au aflat in topul prioritatilor in contextul digitalizarii in 2023. Elementul de noutate a fost adus de solutiile software de tip RPA (Robotic Process Automation) care inregistreaza o crestere de la an la an, apetitul pentru acest tip de aplicatii fiind impulsionat atat de eligibilitatea finantarii prin fonduri europene, cat si de cresterea notorietatii beneficiilor aduse.
Conform datelor Softlead, 35.46% dintre cererile de oferta au inclus integrari cu alte aplicatii software. In cazul a 86.33% dintre solicitarile trimise de companii, acestea nu aveau o solutie IT care sa fie dedicata digitalizarii proceselor de business vizate, in timp ce 13.67% dintre beneficiari aveau in plan inlocuirea aplicatiilor software existente cu altele mai performante.
Industriile cu apetit ridicat de digitalizare
Domeniile de activitate care au indicat in 2023 un apetit crescut pentru investitii in digitalizare sunt: serviciile (18.8%), industria medicala (13%), productia (12.3%), constructiile (11.8%) si domeniul financiar (9.4%).
Din punctul de vedere al perioadelor in care s-au inregistrat cele mai multe cereri de oferta, in lunile ianuarie, martie si noiembrie au fost primite cele mai multe solicitari.
Sursa bugetelor pentru digitalizare
Potrivit datelor Softlead, in 2023, 67.7% dintre companiile care au solicitat o oferta prin platforma s-au bazat pe fonduri proprii pentru finantarea procesului de transformare digitala, in timp ce restul au mizat pe fonduri europene.