La sfarsitul anului 2023, Global Payments, lider mondial in furnizarea de servicii si tehnologii de plata, a publicat un raport cuprinzator privind tendintele tehnologice care vor influenta mediul de afaceri la nivel local si international. Raportul evidentiaza evolutia si adoptarea din ce in ce mai larga a inteligentei artificiale, platilor contactless si fenomenului live shopping. Rezultatele au fost obtinute prin interviuri detaliate cu 541 de respondenti din America de Nord, Europa si Asia, inclusiv profesionisti in dezvoltarea comertului online, experti din institutii financiare de top si reprezentanti ai intreprinderilor de diverse dimensiuni, inclusiv companii notabile precum Amazon Web Services, American Express, Discover Global Network, Goldman Sachs, Mastercard, Visa si Tripleseat.
De remarcat este faptul ca, indiferent de directia economiei globale, afacerile de toate dimensiunile adopta initiative pentru facilitarea proceselor de plata, implementand cele mai recente tehnologii pentru a combate frauda sau pentru a-si consolida relatia cu consumatorii la fiecare tranzactie. Raportul reprezinta un rezumat al perspectivelor expertilor in plati la nivel mondial, oferind o privire de ansamblu asupra celor mai recente inovatii si tendinte in domeniul platilor si al comertului, accesibile si pietei din Romania.
Raportul Global Payments evidentiaza cinci oportunitati de top care vor avea un impact major asupra afacerilor in 2024.
1.Revolutia inteligentei articificiale: la fel de importanta ca aparitia internetului
● 61% dintre companiile chestionate sunt entuziasmate de impactul inteligentei artificiale asupra afacerii lor.
● Pentru companii, cele mai asteptate trei aplicatii pentru inteligenta artificiala sunt in domeniul Customer Care (43%), detectarea fraudelor (43%) si marketing (40%).
In domeniul comertului, inteligenta artificiala generativa ar putea rescrie regulile. Conform McKinsey, aceasta tehnologie ar putea adauga intre 2,6 si 4,4 trilioane de dolari, anual, la valoarea economiei globale. Compania de consultanta in management estimeaza ca tehnologia gestioneaza deja aproximativ jumatate din interactiunea cu clientii. Inteligenta artificiala generativa ar putea gestiona un alt sfert. Un "chatbot" de servicii pentru clienti alimentat de inteligenta artificiala ar putea raspunde la intrebari comune despre soldurile platilor, starea comenzilor sau a retururilor, ceea ce ar permite echipelor de asistenta clienti sa se ocupe de probleme mai complexe sau sensibile. Productivitatea in centrele Customer Care, ar putea creste cu pana la 45%.
Inteligenta artificiala deschide si oportunitatea detectarii mai eficiente a fraudelor. In prezent, aceste sisteme au prea putine cazuri de frauda autentice din care pot invata. Prin intermediul inteligentei artificiala se pot genera exemple sintetice, bazate pe cazuri reale, care vor conduce la imbunatatirea sistemelor de detectare a fraudelor. In acest caz, AI-ul este ca un antrenor pentru un sportiv care trebuie sa se pregateasca pentru situatii rare, dar critice, in timpul jocului.
Inteligenta artificiala va dobandi un rol tot mai important si in platile contactless, care tind spre cat mai putine interactiuni. Tehnologia "pay-by-palm" de la Amazon permite clientilor sa plateasca scanandu-si palmele pe un POS in unele dintre magazinele companiei. Prin autentificare biometrica, inteligenta artificiala generativa si invatare automata, platile cu palma pot accelera procesul de checkout pentru cumparatori. Tehnologia autentifica identitatea clientului si proceseaza plata, reprezentand un alt pas catre transformarea experientei de plata in ceva "invizibil" pentru clienti.
2.Solutiile de plata integrate (embedded payments) vor stimula tranzactiile repetate si vor imbunatati experienta de cumparare
● 44% dintre companii au declarat ca platile integrate vor fi extrem de importante pentru ele in 2024.
Prin platile integrate, clientii pot efectua achizitii fara a parasi platforma online, canalul de social media sau aplicatia preferata. Odata cu progresele din domeniul fintech, solutiile de plata integrate vor continua sa se dezvolte in diverse industrii, in 2024, inclusiv sanatate, utilitati si imobiliare.
3.Securitatea si prevenirea fraudelor vor intampina noi provocari
● 62% dintre companii afirma ca reducerea nivelului de frauda in ceea ce priveste platile reprezinta o preocupare urgenta, mai mult decat orice alta problema.
In deceniul urmator, se estimeaza ca frauda va costa industria cardurilor peste 400 de miliarde de dolari. Si fiecare dolar pierdut din cauza tranzactiilor frauduloase costa companiile 3,75 dolari din cauza rambursarilor, contestatiilor si a altor costuri indirecte.
O alta dimensiune a securitatii o reprezinta confidentialitatea datelor. In 2021, au avut loc peste 4.100 de atacuri cibernetice la nivel global, echivalentul a aproximativ 22 de miliarde de date expuse. Dintre utilizatorii de carduri de credit, 44% au raportat cel putin doua tranzactii frauduloase in 2022.
Inteligenta artificiala are puterea de a proteja companiile impotriva atacurilor in timp real, dar si de a ajuta autoritatile sa prinda infractorii ascunsi in spatele identitatii digitale. Amazon Neptune este un serviciu web care poate crea un grafic al fraudei si poate depista relatiile dintre mai multi oameni, utilizand adrese de e-mail si conturi, numere de telefon, puncte de vanzare preferate si alte informatii pe care hackerii le-ar putea folosi. Astfel, poate cartografia rapid o retea complexa, identificand infractorii din spatele unora dintre cele mai bine coordonate si distructive atacuri digitale.
Pentru a combate tacticile frauduloase, companiile utilizeaza diverse masuri de securitate si prevenire, de la autentificarea multifactoriala la tokenizare sau criptarea datelor.
4.Live shopping-ul (live commerce) intra puternic pe piata
● 26% dintre business-urile analizate folosesc deja puterea comertului live. 17% sustin ca au introdus sesiuni de live shopping in ultimele 12 luni; 23% vor sa o faca anul acesta.
● In 2022, au fost vandute produse in valoare de aproximativ 500 de miliarde de dolari prin livestreaming, de opt ori mai mult fata de 2019.
Consumatori din intreaga lume interactioneaza live cu comerciantii in sesiuni online de shopping. Incurajati de ceea ce vad, acestia fac achizitii pe loc. Comertul live are potentialul de a atrage mai multi clienti catre un brand, dar creeaza si o cerere instantanee, ajutand business-urile sa se diferentieze si sa performeze intr-un mediu de piata aglomerat. Un livestreamer chinez a vandut carne de vita in valoare de 650.000 de dolari prin evenimente transmise in direct, multiplicandu-si vanzarile de 30 de ori in doi ani.
La fel ca in cazul tuturor formelor de comert social, riscul de frauda, furtul de identitate si alte probleme de securitate exista si in comertul live. Mai ales, avand in vedere cat de dependent este acesta de continutul popular din retelele sociale si de recrutarea de influenceri. In plus, utilizarea retelelor sociale a explodat in ultimii doi ani, urcand la aproximativ doua ore si jumatate, in medie, pe zi (conform datareportal.com).
5.Experientele digitale de noua generatie ii fascineaza pe clienti inainte ca ei sa-si dea seama de ce au nevoie
● 36% dintre companii au introdus checkout-ul fara casier in ultimul an, 44% utilizeaza serviciul in prezent, iar 21% iau in considerare utilizarea sa in 2024.
● Metoda de plata "tap-to-pay" va fi cea mai importanta pentru retelele hoteliere in 2024. 65% dintre afacerile din domeniul ospitalitatii/spatiilor de cazare afirma ca au planuri sa optimizeze aceasta metoda de plata).
In ultimii ani, business-urile si-au imbunatatit tehnologiile pentru a accelera tranzactiile clientilor. Conform Juniper Research, tranzactiile de plata contactless vor creste la peste 10 trilioane de dolari pana in 2027. Cel mai recent tip de plata contactless care intra pe piata este plata phone-to-phone (de la telefon la telefon). Clientii fac o plata utilizand tehnologia NFC a telefonului sau a smartwatch-ului, apropiind dispozitivul de telefonul comerciantului. Astfel, comerciantii pot accepta plati contactless fara sa aiba nevoie de hardware sau terminale de plata suplimentare.
Astfel de imbunatatiri sunt rezultatul eforturilor companiilor specializate in plati si tehnologie de plata de a oferi clientilor experiente inovatoare, fluide si sigure. Self check-out-urile, platile contactless (phone-to-phone) sau gamificarea platilor (discount-uri la folosirea anumitor aplicatii sau instrumente de plata, recompense, cashback, etc) reduc interactiunile umane si introduc elemente de distractie in procesul de plata. Astfel, tehnologia de plata nu mai reprezinta doar incheierea unei vanzari, ci pregatirea celei urmatoare.